דלג אל

הצהרת נגישות

עידוד שאילת שאלות על ידי התלמידים

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע

מטרה

העמקת הידע הנלמד תוך הגברת המעורבות וטיפוח הסקרנות והחשיבה העצמאית.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

"סיעור שאלות"

  1. נציג בפני הלומדים משהו מסקרן שיעורר שאלות (סרטון, טקסט קצר, חפץ, תמונה וכד'),
    ונבקש מהם לנסח שאלות רבות ככל האפשר על החפץ שהוצג (כמו בסיעור מוחות).
  2. נכתוב את השאלות בלוח שיתופי אונליין (כדוגמת Padlet), או על הלוח בכיתה ונציג את כל השאלות במרוכז.
  3. בקבוצות: התלמידים ימיינו את השאלות לקטגוריות לפי בחירתם.
    אפשר לארגן את המידע בטבלה (להסבר על סוגי שאלות - פתוחה, סגורה ועוד).
  4. כל קבוצה תבחר שאלה אחת שנראית להם מעניינת ביותר, כזו שירצו להשיב עליה,
    ותסביר מה הופך את השאלה הזו לשאלה טובה, מסקרנת ופורייה.
  5. כל קבוצה תציג את השאלה שבחרה ואת הנימוק שלה לבחירה.
    נשתף את התלמידים בכך שבמהלך למידת הנושא, ננסה למצוא תשובות לשאלותיהם.

סימולציית ראיון

  1. התלמידים יבחרו דמות כלשהי (חוקר/ת, דמות מסיפור, מנהיג/ה), ויכינו שאלות לקראת ראיון עמה.
    למשל: שאלות לבנימין זאב הרצל – איך חשבת על הרעיון להקים מדינה ליהודים? מה היו התגובות הראשונות שקיבלת לרעיון שלך? למה לא קיבלת את ההצעה להקים מדינה באוגנדה? וכדומה...
  2. נקיים סימולציה שבה אחד הילדים משחק את הדמות שנבחרה,
    והילדים האחרים או המורה מראיינים אותו ושואלים את השאלות שהכינו בשלב הקודם.
  3. לאחר סיום הסימולציה אפשר לקיים דיון בשאלה –
    אילו מן השאלות שהכנו היו פוריות וטובות יותר? מדוע? מה הפך אותן לשאלות טובות?

> דוגמה להקשר לימודי

עוד רעיון

עוד רעיון

שגרת חשיבה: רח"ש – רואה, חושב, שואל

  1. נבקש מהתלמידים לערוך תצפית על עצם, דמות או אירוע ולענות על שלוש השאלות הבאות:
    – מה אתם רואים?
    – מה אתם חושבים על זה?
    – אילו שאלות זה מעורר אצלכם?
  2. על כל אחת מהשאלות התלמידים ישיבו באופן אישי ולאחר מכן ישתפו.
    מומלץ לתעד את שכתבו באמצעות לוח שיתופי או לוח בכיתה.

במהלך השיח והשיתוף, נתייחס לאופן שבו שאילת שאלות עוזרת לנו לחשוב באופן עצמאי, להטיל ספק, להפעיל חשיבה ביקורתית ויצירתית ולחקור כיוונים חדשים ולא צפויים. שגרה של שאילת שאלות עשויה לסייע לנו לגלות סקרנות ופתיחות לרעיונות חדשים ואולי מתוך כך גם לחפש תשובות ופתרונות במקומות לא שגרתיים.

עוד רעיון - שימוש בכלים דיגיטליים לעידוד שאילת שאלות

עוד רעיון - שימוש בכלים דיגיטליים לעידוד שאילת שאלות

להלן מספר פעילויות ודגמי הוראה העושים שימוש בכלים דיגיטליים כדי לעודד שאילת שאלות על ידי התלמידים. הפעילויות מסייעות בפיתוח אוריינות דיגיטלית תוך שהן מזמנות לתלמידים התנסות מעשית בסביבה לימודית משחקית, פעילה ומהנה, שאפשר לעשות בה שימוש גם בלמידה מרחוק:

עוד רעיון - שלי והשלם: שאילת שאלות כנקודת מוצא לחקר בחברותא

עוד רעיון - שלי והשלם: שאילת שאלות כנקודת מוצא לחקר בחברותא

בכפר הנוער תו"מ חרב לאת פועלת יוזמה של למידת חקר קבוצתית המשלבת מעגלי קהילה ומומחי ידע, ומאפשרת למידה מתוך בחירה במטרה לפתח בתלמידים יכולות של למידה עצמאית ושיתופית, ולחזק בהם את הזהות והחיבור הפנימי למורשת היהודית. מה עושים?

1. מתחלקים לחברותות
התלמידים מתחלקים לחברותות למידה וכל חברותא בוחרת נושא שמעסיק אותה. 

2. מנסחים שאלת חקר
המורה מנחה את התלמידים ומסייע/ת להם לבחור את השאלות שהם רוצים לחקור ולנסח אותן בצורה מדויקת כך שיוכלו לצאת לפרויקט החקר עם כיוון ברור של המידע אותו הם מחפשים.
דוגמאות לשאלות חקר בתושב"ע שנוסחו על ידי תלמידים:

  • מה היו מנהגי שמירת השבת באתיופיה?
  • האם מותר לצפות בטלוויזיה המופעלת עם שעון שבת?
  • האם אפשר לשנות את כללי הצניעות בימינו?
  • האם מותר לעשן?
  • מהם דיני הכשרות הרלוונטיים לבשר מהונדס?
  • האם ולמה חייבים ללכת עם כיפה?
  • האם מותר להשתמש בפלאפון בשבת?

3. חוקרים
לאור השאלות שהתלמידים ניסחו, הם מחפשים מקורות מידע, מראיינים אנשים, מבקרים במוזיאונים שיתנו להם תשובות וכדומה. המורה המלווה את תהליך החקר מעודד/ת את התלמידים לשים דגש על החיבור האישי של השאלה לחיים האישיים, המשפחתיים או הקהילתיים שלהם (מסורות, עדות וכד'). כל חברותא מכינה יחידת לימוד קצרה על הנושא אותו חקרה. 

4. מציגים
עיקר ההתרחשות הלימודית בכיתה נעשית באמצעות הוראת התוצרים על ידי התלמידים בפני חבריהם לכיתה. בסיום השנה, הכיתה תוציא לאור חוברת לימוד במגוון נושאים וממגוון עדות, שתהווה יצירה ייחודית של הכיתה המסכמת את התהליך הלימודי סביב שאלות החקר השונות שהם בחרו.
*הפרויקט יכול לשמש גם כחלופת הערכה.

לקריאה נוספת ראו: דף היוזמה באתר אגף מו"פ, ניסויים ויוזמות

אפשר גם - משחק קלפים: מילות שאלה

אפשר גם - משחק קלפים: מילות שאלה
  1. בזוגות: לכל זוג שתי ערימות קלפים – באחת מהן מילות שאלה, ובשנייה נושאים שונים הקשורים לתחום הידע.
  2. כל ילד/ה בתורו לוקח/ת קלף מכל אחת מהערימות (למשל "למה?" ו-"סתיו") ומחבר/ת שאלה על הנושא תוך שימוש במילת השאלה.
  3. השני/יה ינסו לענות על השאלה ואז יחברו שאלה משלהם.
  4. אפשר לנצל את המשחק כדי ללמוד על סוגי שאלות כגון שאלות פתוחות וסגורות, שאלות הבהרה, פירוש, וידוא הבנה ועוד.

אפשר גם - סיפור בהמשכים

אפשר גם - סיפור בהמשכים

הילדים ירחיבו את עולמות התוכן והידע שלהם באמצעות הקשבה למורה מקריא/ה ספרים ארוכים בהמשכים, ויהנו מהעשרת השפה, התחביר ואוצר המילים תוך שאילת שאלות לפיתוח הדמיון. 

  1. נקדיש לסיפור בהמשכים שיעור מובנה ומסומן ביומן. כדאי לבחור ספר מרתק במיוחד שהינו חלק מסדרה.  ילדים נמשכים לספר טוב ומפותל – גם אם הווייתו רחוקה מהם (למשל, סדרת הארי פוטר).
  2. השיעור נפתח בהתכנסות ואיסוף חופשי של הזיכרונות והשאלות שעלו ביחס למה ששמענו בשיעור הקודם. 
  3. לאחר כ-10-5 דקות מתחילה ההקראה. חשוב לשמור על הכללים ולא לפתח דיונים במהלך ההקראה, גם אם התלמידים מבקשים. אפשר להסביר מילים במדרג שפתי גבוה.
  4. מתמידים בהקראה של פרק בשיעור. הקריאה רצופה וללא הפרעות, אך ילדים יכולים להביע רגשות, לזוז, לצייר, להניח ראש על השולחן וכד'.
  5. בסוף כל פרק נאפשר לתלמידים לשאול שאלות בנוגע לסיום הפרק וביחס לפרק הבא. בכל שיעור נכתוב את השאלות ובשיעור הבא נראה האם בפרק הבא ניתנו תשובות לשאלות ששאלנו או שהשאלות עדיין מחכות לפתרון בפרקים הבאים. 
  6. בסיום קריאת הספר נכין קיר כיתתי עם תמונת כריכת הספר וכן כל השאלות שמסקרנות את הילדים לקראת הספר הבא בסדרה.  

**אפשר להשתמש בכלי גם באופן מקוון בלמידה מרחוק, עם חלק מהכיתה או עם כולה. חשוב לשמור על סדירות קבועה (פעם-פעמיים בשבוע, שעה קבועה ביום וכד'). במקרה כזה נאסוף את שאלות התלמידים בלוח שיתופי כגון פאדלט.

אפשר גם - מרוץ שליחים

אפשר גם - מרוץ שליחים
  1. חלוקה לקבוצות
    בסיום יחידת לימוד, מחלקים את הכיתה לקבוצות, מגדירים את הנושא וכותבים אותו על הלוח. כל קבוצה עומדת בתור משלה מול הלוח.
  2. הזנקה
    כשניתן סימן ההזנקה, התלמידים הראשונים בכל קבוצה רצים לכיוון הלוח וכותבים עליו שאלה על הנושא שנקבע. בסיום הכתיבה התלמידים רצים בחזרה אל סוף התור והתלמיד/ה הבא/ה בתור שלהם רצ/ה ללוח וכותב/ת שאלה חדשה שעדיין לא נכתבה. 
  3. איסוף שאלות
    הקבוצה המנצחת היא זו שכתבה הכי הרבה שאלות. בסוף המשחק נאסוף את השאלות ונאפשר לתלמידים לענות עליהן בקבוצות למידה משותפות.
אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

אחזור וחיבור לידע קודם
למידה היא תהליך מעגלי שבו אנו מפתחים ומרחיבים את הידע הקודם שלנו, והידע החדש שאנו רוכשים משמש בתורו רקע לשלב הבא. איך ניצור את החיבור בין הידע הקיים לידע החד...
שיחה עם צ׳אטבוט לצורך יצירת טקסט
פיתוח אוריינות התלמידים והתלמידות בשימוש בבינה מלאכותית יוצרת בכלל, ובשיחה עם צ׳אטבוט לצורך יצירת טקסטים בפרט, ורתימת הבינה המלאכותית לסיוע בהכנת עבודות אישי...
MagicSchool - ארגז עוזרים אישיים ייעודיים לחיסכון בזמן
הקלה בעומס המוטל על מורות ומורים בכל הכרוך בהכנת תכני הוראה, כגון מערכי שיעור ומשימות לימודיות, וכן סיוע בביצוע משימות פדגוגיות נוספות באופן יעיל ומהיר, וכך ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.