סביבות למידה אפשריות
עיצוב מרחב הלמידה הכיתתי
נתכנן את אופן הישיבה בכיתה בהתאמה לצורך הלימודי הספציפי ובאופן שבו תהיה תנועה מתמדת של הלמידה:
- ישיבה במעגל לצורך שיח או פעילות סדנאית;
- ישיבה בקבוצות לעבודה שיתופית הכוללת תפקיד לכל תלמיד/ה;
- ישיבה על פופים לאזור קריאה אישית, עבודה אישית ועוד.
- ראו גם: אופן ארגון הלומדים בכיתה
קירות הכיתה
נשתמש בקירות כדי לתמוך בפעילות הלימודית, למשל על ידי ציור גרפיטי (באזור מוסכם), תליית פוסטר, תליית תיקיית כרטיסיות לעבודה עצמית, תערוכה מתחלפת של ציורי תלמידים וכדומה. רעיונות נוספים:
- תמונות מהווי הכיתה: טיולים, הפסקות
- בחירת מוטו כיתתי וכתיבתו בגדול על הקיר
- קיר של טביעות כפות ידיים ושמות התלמידים
- פינת "איך אני נראה היום?" – מראה עם כיתוב הומוריסטי מפרגן
מסדרון
ניצור פינות למידה אישיות וקבוצתיות במסדרונות בית הספר, ונאפשר מסגרות זמן מוגדרות במהלך השיעור שבהן התלמידים יכולים לצאת וללמוד באופן עצמאי, לבד או בקבוצה. רעיונות נוספים:
- פינות ישיבה נוחות: ספות, כורסאות, פופים
- פינת מטבחון: קומקום, פינת קפה, עוגיות
- אביזרי נוי ביתיים: וילונות, עציצים, תמונות
- פינת קריאה: כורסת ישיבה, כוננית קטנה עם ספרי קריאה לבחירת התלמידים (במסדרון או בכיתה)
חדרים ייעודיים
נקדיש חדרים מיוחדים לשימוש כלל המורים והתלמידים כגון חדר בריחה בית ספרי, מרחב למידה פתוח לעבודה עצמאית, חדר מייקרים, חדר משחקים ועוד.
חצר כמרחב למידה
ניצור פינות למידה בחצר בית הספר, כגון ספסלים באזורים מוצלים, שולחנות פיקניק ללמידה קבוצתית, כיתת קק"ל וכדומה, ונתכנן שיעורים או חלקי שיעור שבהם נצא עם התלמידים ללמידה בחצר. ראו גם: סביבות למידה חוץ כיתתיות.
תכנון ועיצוב המרחב יחד עם התלמידים
- נציג לכיתה את האפשרויות לעצב מחדש את המרחב הלימודי בכיתה:
מה יוצג על הקירות ועל הלוחות, כיצד ייראה החלל הקרוב מחוץ לכיתה, עיצוב המסדרון, אופני הישיבה בתוך הכיתה ושילוב העזרים הדיגיטליים.
השאלה שבה נעסוק היא: כיצד כל אלה ישרתו ויקדמו את תהליכי הלמידה בכיתה באופן מיטבי? - בזוגות: נבקש מהתלמידים לשתף את חבריהם באופן שבו החדר והבית שלהם מעוצבים.
אילו חללים נעימים להם יותר? מה הם אוהבים ומהן הבחירות שלהם בעיצוב החדר?
איך ואיפה הם אוהבים ללמוד בבית? - נקיים דיון במליאה בעקבות הדברים שעלו בזוגות: מהן האפשרויות לעצב את סביבת הלמידה בבית הספר?
לאילו מטרות? נאסוף התייחסויות מהתלמידים ונכתוב אותן על הלוח. למשל:
- יצירת אווירה נעימה.
- קידום השכלה כללית: האם נרצה לתלות על הקירות פוסטר שמתייחס לתחום האומנות, היסטוריה, אקטואליה, אישים.
- העשרת למידה הנוגעת ליחידות הלימוד: מפות, צילומים, משפטים, חידות, דמויות, שירים.
- פינה/קיר/חדר הוקרה לעבודת תלמידים: ציורים, רעיונות שכתבו.
- פינת ימי הולדת
- לוח גרפיטי מתהווה, פוסטר שאלות גדולות שנולדות בדיונים, לוח תודות, המלצות על ספרים, סרטים וכדומה.
- בקבוצות קטנות: כל קבוצה תדון באופן הישיבה בכיתה ובארגונה.
מהם התנאים המיטביים עבורנו ללמידה? מה יסייע להם?
ישיבה בקבוצה, במעגל, שולחנות עמידה, פופים/שטיחים?
פינות עבודה אישיות/זוגיות/קבוצתיות, יציאה לפינות למידה במסדרון וכדומה.
הקבוצות יכתבו את הרעיונות וההצעות שעלו. - במליאה: נאסוף את הרעיונות שעלו מהשלבים הקודמים ביחס לעיצוב המרחבים וניצור תמונה כוללת שתשמש מעין חזון כיתתי בנושא. נחלק תפקידים לתלמידים שמעוניינים לקחת אחריות ולהיות שותפים בעיצוב אזורים שונים בכיתה. אפשר לבחור נציגות או ועדות כיתתיות לגבי התכנים שיוצגו.
נביא את הנושאים הרלוונטיים לדיון ולאישור בהנהלת ביה"ס.