כף היד שלי
- נחלק לכל תלמיד/ה ציור של כף יד או נבקש מהתלמידים לצייר את כפות הידיים שלהם.
- במרכז כף היד הם יכתבו: מה אני אוהב/ת?
- נערוך סיעור מוחות ונכתוב מגוון קטגוריות אפשריות על הלוח.
למשל: ספר, דמות, חג, חפץ, שיר, סרט, מקום בארץ, מקום בעולם, מאכל אהוב וכדומה. - כל תלמיד/ה מתבקש/ת לבחור 5 קטגוריות ולהשלים את התשובה לכל קטגוריה על אצבעות כף היד האישית.
- במהלך השנה, מדי חודש נחזור על הפעילות ונבחר קטגוריות אחרות.
כפות הידיים שלנו
- כהמשך לפעילות 'כף היד שלי': במליאה, נציין קטגוריה מסוימת
וכל התלמידים שבחרו בה יוזמנו לשתף במה שכתבו ביחס אליה.
לדוגמה: כל מי שבחר את הקטגוריה "חג", ישתף מהו החג האהוב עליו ביותר ומדוע. - נתייחס לדומה ולשונה בדברים שהוצגו על ידי תלמידים שונים ונעודד הקשבה וריבוי דעות.
- אפשר לשמור את "כפות הידיים" בתיקייה אישית או לתלות על לוח בכיתה.
הרוח נושבת
דרך נוספת היא להשתמש ב"כפות הידיים" שיצרו הילדים כבסיס למשחק חימום ושבירת הקרח, על ידי חיפוש המשותף והשונה בין חברי הקבוצה בווריאציה על "משחק הכיסאות" המוכר:
- יושבים במעגל על כיסאות. המורה עומד/ת במרכז ואומר/ת: "הרוח נושבת לכיוון כל מי ש...", ואז מציינת ספר, דמות, חג וכו' (לפי הקטגוריות שהילדים כתבו קודם לכן על כפות הידיים). כל מי שאמירה זו נכונה לגביו, קם ומחליף מקום עם מישהו אחר שגם הוא קם.
- אם הכיתה בשלה למשחק תחרותי, מוציאים בכל פעם כיסא אחד, כך שלאחד המשתתפים אין מקום.
- המשתתפ/ת ללא הכיסא עומד/ת במרכז ואומר/ת – "הרוח נושבת לכיוון...". בזמן החילופים כולם מחפשים לעצמם שוב מקום. מישהו אחר נותר ללא כיסא והוא זה שאומר "הרוח נושבת לכיוון...", וכן הלאה.
- עיבוד: לאחר סיום המשחק, כדי לנהל שיח רפלקטיבי סביב שאלות כגון –
- שמתם לב מתי קמו רק שני ילדים? ומתי כולכם החלפתם מקום?
- במה אנחנו מיוחדים ובמה אנחנו דומים לאחרים?
- איך הרגשתם במהלך המשחק?
- מה גיליתם על עצמכם?
- מה גיליתם על אחרים?
- מה אתם לוקחים הלאה?
(ראו בהרחבה: הרוח נושבת)
משחק ניחושים
אופציה נוספת: לאחר הכתיבה האישית ולפני השיתוף במליאה,
אפשר לתלות את כפות הידיים על אחד הקירות בכיתה או להניח אותן על הרצפה ולשבת במעגל מסביבן,
ולאפשר לילדים לנחש למי שייכת כל כף יד לפי התשובות שכתבו על כפות הידיים.
שיחה אישית
במשך השנה אפשר להשתמש בכפות הידיים שהילדים ציירו בתור בסיס לשיחה אישית.
להציע לתלמידים להתבונן במה שכתבו בתחילת השנה ולחשוב יחד: האם האהבות שלהם השתנו?
מה נוסף? מה כבר לא אקטואלי? מדוע?
אפשר להציע להם להכין כפות ידיים חדשות כל כמה זמן, ובסוף השנה להתבונן בתהליך שעברנו.
מושיטים יד
על מנת שהמורה י/תכיר טוב יותר את התלמידים ואת החוזקות שלהם, באחת הפעמים שבה חוזרים על הפרקטיקה, אפשר לבחור את הנושא ערבות ההדדית:
- כל אחד יוכל לכתוב באצבעות כף היד נושאים ותחומים בהם ישמח להגיש עזרה לחברים.
- לאורך השנה, תלמיד שיזדקק לעזרה בתחום מסוים, יוכל לפנות למאגר הידיים ולראות לאיזה חבר הוא יכול לפנות בנושא.
- המורה תבקש מהתלמידים לשתף אותה כשזה קורה, לשם משוב ופרגון ל"עוזרים" ולשם סיוע נוסף ל"נעזרים" במידה ויש צורך בכך.
- ראו: רעיונות נוספים לפעילויות ומשחקים להעמקת ההיכרות
- ראו גם:101 פעילויות היכרות וגיבוש (פסג"ה לוד, 2022)