בינה מלאכותית כמקפצה לחשיבה יצירתית, שלב אחר שלב
שלב ראשון - בחירת כלי ובדיקה מקדימה
- נבחר מודל שפה מבוסס בינה מלאכותית, כמו ChatGPT, בינג או בארד. נכנס מראש לאתר או לאפליקציה שבחרנו ונתנסה בעצמנו לפני הנחיית הפעילות בכיתה.
שלב שני - סיעור מוחות ראשוני
- נקרין את ממשק המשתמש בפני הכיתה ונתחיל שיחה עם הבינה המלאכותית בנושא ספציפי.
- נבקש מהתלמידים להציע משפט או רעיון המתקשרים להם לאותו נושא ונזין את המשפט לכלי.
דוגמה לפרומפט ראשוני: בואו נעשה סיעור מוחות ביחד על [נושא]. הנה משפט פתיחה שנרצה להתחיל ממנו: [משפט או רעיון של התלמידים].
- נקרא יחד את הפלט. נציין שיש לבדוק את המידע שהתקבל ונחדד את הצורך להתייחס למידע באופן ביקורתי.
להרחבה על פרקטיקה של שיחה עם מודל בינה מלאכותית מבוסס שפה טבעית: לחצו כאן
שלב שלישי - הרחבת השיח עם הבוט וגיבוש רעיונות
- נבקש מהתלמידים לנתח ולהרחיב את הרעיונות שהציעה הבינה המלאכותית. נעודד אותם לאחד רעיונות, לדייק אותם ולבנות על בסיסם תוכנית פעולה.
- נפתח את הדיון עם הבינה המלאכותית ונזין לתוכה את הצעות התלמידים והתלמידות. נמשיך בתהליך האיטרטיבי עד שנגיע לתוצר ממצה.
פרומפט לדוגמה: "אהבתי את הנקודות שהעלית לגבי [נושא א', נושא ב', נושא ג']. לעומת זאת הנקודות שהעלית לגבי [נושא ד', נושא ה' ונושא ו'] פחות רלוונטיים. בוא נתמקד בנושאים שאהבתי מנקודת מבט [תיאור נקודת מבט של התלמידים]."
- לאחר ההתנסות, נבקש מהתלמידים לשתף בפני הכיתה את הרעיונות שהגיעו אליהם.