אוריינות המדיה הדיגיטלית (או אוריינות חזותית), היא מכלול הידע, המיומנויות ותהליכי החשיבה הנדרשים ליצירה ולהפצה של מסרים תקשורתיים עתירי צורות ייצוג – כגון סרטונים, תמונות, גרפים וכד' הפועלים באופן אינטראקטיבי – אשר הם בעלי משמעות קולקטיבית בהקשרים לימודיים, חברתיים ותרבותיים.
היכולת ליצור ייצוגים מסוג זה, מרחיבה את אפשרויות הביטוי של התלמידים ומתאימה אותם לאופני התקשורת העכשוויים.
פרקטיקה זו היא המשך לפרקטיקה: ניתוח ייצוגי מדיה דיגיטליים
מהלך
- בחירת נושא
בוחרים נושא בתחום הדעת או משלבים בין מספר תחומי דעת. מומלץ לעבוד בקבוצות.
לדוגמה: דמות מסיפור, תקופה היסטורית, אזור גיאוגרפי, חומר כימי.
- דיון במליאה
עורכים דיון על מאפייני הנושא שנבחר. שאלות לדוגמה על פי הנושא הנבחר:
- דמות מסיפור: רות המואבייה
מה היו התכונות שלה?
כיצד ניתן לייצג אותן באופן חזותי? - תקופה היסטורית: מלחמת העצמאות
אילו היבטים חברתיים אפיינו את החיים בישראל בתקופה זו?
כיצד ניתן לייצג אותם באופן חזותי? - יסוד בכימיה: יסוד לבחירה מהטבלה המחזורית
איזה יישום יש ליסוד שבחרתם בתעשייה, רפואה, אופנה וכד' – למה הוא משמש?
אילו ייצוגים ויזואליים אפשר למצוא ליישומים הללו?
- עיבוד הרעיון ובחירת ייצוג
מנחים את התלמידים לחשוב באיזה אופן המאפיינים שבחרו יכולים לבוא לידי ביטוי באופן חזותי.
ננסה במידת האפשר להעביר את המאפיין או את הרעיון באופן שמעודד חשיבה מסדר גבוה, וליצור אותו באופן חזותי בכלים דיגיטליים.
ראו למשל: מרעיון מופשט למאפייני צילום – מדריך למורה
שיקולים בבחירת סוג הייצוג
- היקף התהליך: מספר שיעורים שיוקדש לנושא
- גיל התלמידים והניסיון הדיגיטלי של הכיתה ושל המורה
- סוג הייצוג: כרזה, סרטון, קומיקס, צילום, אתר וכד'.
- קהל היעד: מיועד להפצה כיתתית, בית ספרית, פתוח לקהל הרחב וכו'.
ראו: כלי מעוצב להדפסה לסיוע בבחירת ייצוג חזותי-דיגיטלי
- בחירת כלי דיגיטלי מתאים
נבחר את הכלי המתאים בהתאמה לתלמידים וללוח הזמנים של התהליך. דוגמאות לייצוגים ולכלים נבחרים:
- צילום ועיבוד תמונה: Snapseed
- כרזה: Pictochart ; Smore (לדוגמה: הכנת ברכה דיגיטלית)
- מפת מושגים: Padlet (לדוגמה: עץ משפחתי; ראו גם: סרטון הסבר)
- קומיקס: Fotojet ; Makebeliefs
- סרטונים: סקומפה וידאו Stop motion ;(ראו: סרטון הסבר)
- תערוכה וירטואלית:Artstep ; Kuntmatrix (מערך לדוגמה – מתאים למתקדמים טכנולוגית)
- אתר או בלוג: Google Site ; wix
- הפצת התוצר
כל תוצר דיגיטלי ניתן להפצה בבמות שונות (פלטפורמות) ובהיקפי חשיפה שונים:
- במה בית ספרית
- ווטסאפ
- מייל
- מרחב דיגיטלי כיתתי או בית ספרי
- במה ציבורית
- אתר או בלוג
- רשתות חברתיות
- ערוץ יוטיוב
שימו לב לבחור את היעד המתאים לתלמידים שלכם, לא להפיץ חומרים אישיים, ולא להפיץ במרחב הציבורי חומרים שאינם מוגנים בזכויות יוצרים. דוגמאות להפצה ציבורית: