- נחשוב אילו נושאים אקטואליים שעומדים על סדר היום יכולים להתחבר לתוכנית הלימודים.
למשל: פדיון שבויים, משבר אקלים, תרומת איברים וכד'.
נעורר את סקרנותם של התלמידים על ידי שאלה, תמונה, כתבה מהעיתון או סרטון.
נעודד הבעת רגשות ושיתוף בידע הקודם שלהם בנושא: מה שמעתם על זה? מה ראיתם בחדשות?...
כשצפוי אירוע משמעותי בקנה מידה עולמי, ארצי או יישובי – כדאי לחשוב מראש איך לשלב התייחסות אליו ברצף השיעורים. לדוגמה: לקראת בחירות לכנסת או למועצת העיר נוכל לשלב אירוע בחירות שקשור לתכנים הלימודיים שלנו, להקים מפלגות שינסו לשכנע בנושא מסוים ולקיים הצבעה בקלפי. - נמקד את הדיון באמצעות ניסוח שאלה פורייה – שאלה פתוחה, מערערת, עשירה, רלוונטית וטעונה. למשל:
מהי ציונות היום? (היסטוריה)
האם מדינה דמוקרטית יכולה להיות יהודית ולהיפך? (אזרחות)
האם האדם הוא תוצר של תורשה או סביבה? (ביולוגיה)
עד כמה דרמטית התחממות כדור הארץ? (רב תחומי) - נזמין את המשתתפים לאתר מידע רלוונטי ממקורות שונים: עיתונים, אינטרנט, ראיונות...
לאחר שאספו מידע, נבקש מהם להביע עמדה משלהם בנושא האקטואלי, שתהיה מבוססת גם על הידע שרכשו במהלך לימוד התכנים מתוכנית הלימודים. - ננחה את התלמידים לנסח מגוון דעות ועמדות אפשריות בנושא.
אפשר לערוך משחק תפקידים, רב-שיח או במת דיון להצגת עמדות שונות. - לסיום נזמין את המשתתפים להתבונן על התהליך שעברו, ולשתף בתובנות שלהם על ידי דיבור, כתיבה או יצירה. נשאל:
- האם לאחר החיבור לאקטואליה גיליתם משהו חדש לגבי החומר הנלמד?
- האם התובנות מהחומר הנלמד השפיעו על עמדתכם ביחס לנושא האקטואלי?
- האם יש לכם תובנות שמשפיעות על הרצון שלכם להשפיע? לפעול במסגרת אזרחית כלשהי?
ראו גם: דף עבודה מעוצב להדפסה