יחידות הוראה מתוקשבות

יחידה 1: א, ב
יחידה 1: א, ב
תחומי דעת: עברית בחינוך הדרוזי והצ'רקסי, עברית בחינוך הערבי והבדואי

ברוכים הבאים ליחידות ההוראה בעברית לבתי הספר הערביים. זוהי היחידה הראשונה מארבע יחידות שיעסקו בעולם התוכן "מי אני?". זהו המפגש הרשמי הראשון של התלמידים עם השפה העברית ועם המורה לעברית. ביחידה זו נלמד את האותיות א ו-ב (דגושה ורפה) ואת סימני הניקוד קמץ, פתח, חטף פתח ושווא. לכל אורך הדרך יוכלו המורים לעיין בדפי ההדרכה ובהם הצעות הוראה לנושאים אלה ואחרים. ההתנסות הראשונה של התלמידים בשפה תתבסס על שיח ומשחק חווייתי סביב עולם התוכן של בעלי חיים ומאכלים, וכך נכיר מעט זה את זה. המילים החדשות יופיעו בחיבורים מפתיעים – למשל בית מאבטיח – אשר יפתחו לנו צוהר לעולם הדמיון והקסמים. לימוד המילים החדשות ילוּוה במשימות הדורשות שיתופי פעולה מאתגרים ומהנים שיסייעו לנו להעריך את עזרת חברינו.

ליחידת ההוראה
מי אני? יחידה 1: כמו כולם
מי אני? יחידה 1: כמו כולם
תחומי דעת: עברית בחינוך הדרוזי והצ'רקסי, עברית בחינוך הערבי והבדואי

זוהי יחידת ההוראה הראשונה בעולם התוכן "מי אני". היא עוסקת בהגדרה עצמית וביחסי הגומלין בין המראה החיצוני לזהות האישית. באמצעות אוצר המילים הקשור בפריטי לבוש ובמראה חיצוני, נתייחס לדרך שבה אנחנו מגדירים את עצמנו.

ליחידת ההוראה
יחידה 2: יום הולדת נקי ושמח
יחידה 2: יום הולדת נקי ושמח
תחומי דעת: עברית בחינוך הדרוזי והצ'רקסי, עברית בחינוך הערבי והבדואי

זוהי יחידת ההוראה השנייה בעולם התוכן ״האדם והסביבה״.
היחידה עוסקת במיחזור באמצעות מיון פסולת, מתוך הנחה שנושא המיחזור מוכר במערכת החינוך. הרעיון הוא להתייחס לנושא ערכי שמוכר לתלמידים, אבל בעברית.
במרכז היחידה יום ההולדת של יוסף. היחידה כוללת מחשבות של יוסף ודיאלוגים בין יוסף לאיה העוסקים בהכנות ליום ההולדת, במסיבה עצמה ובמיון הפסולת אחרי המסיבה. הקניית המילים והתבניות הלשוניות לאורך היחידה נעשית בהקשר סיפורי. הקניה מעין זו מפתחת את עצמאותו של התלמיד ברכישת השפה ובאמצעותה מתקיימת למידה מיטבית.

ליחידת ההוראה
מסיבת שינה - מסיבת פיג'מות
מסיבת שינה - מסיבת פיג'מות
תחומי דעת: עברית בחינוך הדרוזי והצ'רקסי, עברית בחינוך הערבי והבדואי

יחידת הוראה זו היא היחידה הראשונה בעולם התוכן "תזונה, בריאות וספורט". אחת המטרות של יחידה זו היא לעורר מודעות לתזונה בריאה ולעודד שיח על הרגלי אכילה. הנושא יבוא לידי ביטוי בחשיפה אל עולמו של ילד ושמו נדב העולה לכיתה ד' ומתכונן לערוך מסיבה לכבוד סיום החופש הגדול. נדב מתרגש לקראת מסיבה שבה החברים מוזמנים לישון בביתו בפעם הראשונה. הוא מאמין שיעריכו את המסיבה אם הכיבוד יהיה "מגניב" וגדוש ממתקים. לאבא של נדב, לעומת זאת, יש תוכנית מהפכנית – הוא רוצה להגיש במסיבה כיבוד בריא ומזין.

ליחידת ההוראה
הפתעות במטבח
הפתעות במטבח
תחומי דעת: עברית בחינוך הדרוזי והצ'רקסי, עברית בחינוך הערבי והבדואי

יחידת הוראה זו היא היחידה השנייה בעולם התוכן תזונה, בריאות וספורט. היחידה עוסקת בהעדפות השונות שמתפתחות אצל ילדים סביב נושא המזון. להעדפות אלו יש השלכות על הילדים עצמם ועל היחסים בינם ובין סביבתם.
אוכל בחברה שלנו הוא הרבה יותר מאמצעי קיום בסיסי. הוא מקור הנאה ועניין ומנגד גם מקור לאכזבה ולתסכול. השפע סביבנו מבלבל, ואנו מצפים למצוא בו אפשרויות ומאכלים שישקפו במדויק את ההעדפות שלנו. ילדים מצפים מהוריהם שיכירו את העדפותיהם ויתייחסו אליהן ברצינות.
היכולת להיפתח ולנסות טעמים חדשים מסמלת בדרך כלל שלב בהתפתחות האישית. היא יוצרת לעיתים קרובות תחושה של הצלחה וסיפוק.
במהלך שיעורי היחידה נציג מצבים העוסקים בהתפתחות הטעם האישי, בהעדפות ובהימנעויות. התלמידים ייחשפו לאוצר מילים מתחום התזונה ובאמצעות הנושאים הלשוניים יוכלו להביע ולתאר את הטעם האישי שלהם באופן בסיסי.
הפחד לטעום או האומץ לטעום יניעו את התלמידים לשיח ולעיסוק בהעדפות, באכזבות ובציפיות סביב אוכל.

ליחידת ההוראה
לומדים בתנועה
לומדים בתנועה
תחומי דעת: עברית בחינוך הדרוזי והצ'רקסי, עברית בחינוך הערבי והבדואי

יחידת הוראה זו היא היחידה השלישית בעולם התוכן תזונה, בריאות וספורט. היחידה עוסקת בחשיבותה של הפעילות הגופנית לגוף ולנפש ובהשפעות שיכולות להיות לה על הלמידה. היחידה מתייחסת גם לנושא התחרות ולהשפעות – החיוביות והשליליות – שיש לו על ילדים ובכלל. תחרות יכולה להיות כוח מניע, אך עלולה גם להפוך למקור של תסכול ואף הימנעות.
במהלך שיעורי היחידה נעסוק בנושאי הפעילות הגופנית והתחרות ונציע הצעות ללמידה מתוך הקשר סיפורי, ללמידה בתנועה ואף הצעות לקיום תחרויות שונות בכיתה במסגרת תומכת. נזמן הצצה גם לעולם תחרויות המחשב ולפער בינו ובין תחרויות בעולם האמיתי. בסיכום שיעור שלוש יקבלו התלמידים "אימון שבועי" למשימת בית ולהכנה לפעילות המסכמת בשיעור האחרון של היחידה.
במסגרת היחידה ייחשפו התלמידים לאוצר מילים חדש המורכב בעיקר מפעלים וילמדו את התבנית הבסיסית של פעלים בבניין קל בזמן הווה.

ליחידת ההוראה
מנה אחרונה
מנה אחרונה
תחומי דעת: עברית בחינוך הדרוזי והצ'רקסי, עברית בחינוך הערבי והבדואי

זוהי יחידת ההוראה הרביעית בעולם התוכן: תזונה, בריאות וספורט. היא חוזרת על אוצר המילים והנושאים הלשוניים שנלמדו בשלוש יחידות ההוראה שקודמות לה (מסיבת שינה, הפתעות במטבח, לומדים בתנועה). מטרת החזרה היא לבסס את הידע ולעודד את התלמידים להבעה בעל-פה ולהבעה בכתב. אפשר להיעזר ביחידה זו בהובלת תהליך של סיכום והטמעה וכבסיס להערכה חלופית.

ליחידת ההוראה
אוויר נקי
אוויר נקי
תחומי דעת: עברית בחינוך הדרוזי והצ'רקסי, עברית בחינוך הערבי והבדואי

זוהי יחידת ההוראה הראשונה בעולם התוכן ״האדם והסביבה״.
היחידה מתמקדת בהשפעת התחבורה על זיהום האוויר ובניסיונות להפחית את רמת הזיהום באמצעות שינוי הרגלים. תבניות הדיבור הנלמדות ביחידה מאפשרות שיח סביב נושאים סביבתיים הקרובים לעולמם של הילדים, כמו באיזו דרך הם מגיעים לבית הספר: באוטובוס, במכונית, באופניים או ברגל? הידע הלשוני שבו היחידה מתמקדת הוא: מילות היחס: ב, ל ומילות השאלה: למה, איך.

ליחידת ההוראה
מסיק הזיתים שלי
מסיק הזיתים שלי
תחומי דעת: עברית בחינוך הדרוזי והצ'רקסי, עברית בחינוך הערבי והבדואי

יחידת ההוראה "מסיק הזיתים שלי" עוסקת במסורת קטיף הזיתים.
היחידה מתמקדת בחוויה המשפחתית שמציע המסיק: הקשר הבין־דורי, העבודה המשותפת והעזרה ההדדית, תפקיד הילדים ביום המסיק וכן הכנת שמן זית.
התלמידים יקראו ארבעה סיפורים קצרים, יתרגלו הבנת הנקרא, מיומנות אוריינית של איתור מידע ועוד, ואף יתבקשו למצוא קווי דמיון בין סיפוריה של עדן לחייהם.

ליחידת ההוראה
המקום שלי במשפחה
המקום שלי במשפחה
תחומי דעת: עברית בחינוך הדרוזי והצ'רקסי, עברית בחינוך הערבי והבדואי

יחידת הוראה שנייה בעולם התוכן "מי אני". היחידה עוסקת במשמעות ובקשר שבין המיקום של האדם במשפחה לבין ההגדרה העצמית שלו. היחידה מתמקדת במיקום של ילדים במערך המשפחתי ביחס לאחיהם או לאחיותיהם. ישנם חוקרים הטוענים כי סדר הלידה במשפחה הוא בעל השפעה משמעותית על התפתחותו הפסיכולוגית של האדם.

ליחידת ההוראה
ליחידות ההוראה שלי