את האמנה הבין-לאומית בדבר זכויות הילד והילדה קיבלו רוב המדינות החברות באו"ם בנובמבר 1989.
על האמנה חתמה ישראל, והיא נכנסת לתוקף לאחר אשרורה בנובמבר 1991. האמנה לזכויות הילד והילדה היא תשתית חינוכית רחבה. על ילדים ונוער מוטלת חובה לכבד את האחר ואת זכויותיו. זכויות הילד והילדה כפי שמנוסחות באמנה נוגעות הן לזכויות האישיות של הילד והילדה הן לזכויות הקבוצתיות. לכל הילדים יש כל הזכויות, וקולם ראוי להישמע.
זכויות הן כלי חינוכי והן מחנכות לעצמאות בד בבד עם הפעלת שיקול דעת וגילוי כבוד לזולת במערכות יחסים ובמוסדות החינוך.
בשבוע זכויות הילד והילדה נעמיק את הלמידה במורשתו החינוכית של יאנוש קורצ'אק. יאנוש קורצ'אק, הרי הוא ד"ר הנרי גולדשמידט, רופא ילדים וסופר, הנחיל מורשת חינוכית שבה לכל אחת ואחד בקהילה יש מקום של כבוד בחינוך הדור הצעיר. לתפיסתו, על המחנכים להבין את עולמם הייחודי של הילדים, להכיר בזכותם המלאה לכבוד ולאהבה ולהיות פתוחים ללמידת עולמם של הילדים על כל מורכבותם.
קורצ'אק ראה במוסד החינוכי בית חינוך שבו מטפחים את אישיות התלמידים לעצמאות מחשבתית, מקדמים ייחודיות של כל אחת ואחד מהתלמידות ומהתלמידים ומחנכים לאזרחות התורמת למדינה, לחברה ולקהילה (אינה זלצמן סמנכ"לית בכירה ומנהלת המִנהל הפדגוגי).