דלג אל

יוצרים בטבע עירוני

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
קהילתיות, יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, למידה במרחבי חיים, ידע בין תחומי, ידע תהליכי, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות
סביבות למידה:
מחוץ לגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. כישורי חיים: מוקד האני, מוקד לוויסות וניהול רגשות
  2. מדע וטכנולוגיה: יצורים חיים – בעלי חיים וצמחים
  3. אומנויות - אומנות חזותית: טיפוח ההבעה והיצירה בחומרים

אודות הפעילות

הטבע מזמן מגוון חומרים פתוחים של מרקמים, ריחות, צורות וצבעים המהווים השראה לפעילות, יצירה ומשחק של ילדים. בסרטון ניתן לראות שלוש קבוצות קטנות של ילדים העוסקים ביצירה בתיווך הצוות החינוכי. בקבוצה אחת יוצרים הילדים מובייל מאצטרובלים, ענפים וחומרים טבעיים נוספים. בקבוצה שנייה ילדים מפיקים צבעים מצמחים ובקבוצה שלישית יוצרים תמונות (אסמבלאז') תוך כדי המצאת סיפור ומשחק בצורה טבעית.

חומרים טבעיים שייכים לקבוצת חומרים שנקראת חומרים פתוחים - Open Ended Materials - חומרים המזמינים את הילדים ליצור מתוך דמיונם מגוון דברים שונים. למשל, כאשר משחקים בעלים של עץ, גם אם העלים הם מאותו עץ, כל עלה הוא שונה במקצת,לכל ענף עובי שונה ומרקם קצת שונה. השונות הזו אופיינית לחומרים טבעיים, ולכן חומרים אלה מעודדים חשיבה יצירתית. מרחבים טבעיים ומשחק עם חומרים טבעיים – חול, מים וחומרי טבע אחרים, תורמים רבות לצורך הרגשי ולשקט הפנימי של ילדים צעירים בחיי היומיום של הגן. חומרים אלה מפתחים את הדמיון ומאפשרים ביטוי עצמי נרחב, יצירה של עולם שלם של דימויים ופתרונות מתוך עולמו של הילד. הילדים יוצרים, למשל, סירה מפרי סרק ועלה, מפת שולחן של בובה מעלה, דמות בעל חיים מענפים ואצטרובלים, בונים גשר מעל נחל קטן שהם יצרו, מציירים בעזרת ענפים על החול, מקשטים את השביל ועוד. לצעצועים ולרהיטים קנויים צורה ומבנה ברורים ולכן הם מגבילים את הדמיון. כיסא, למשל, יהיה רוב הזמן כיסא במשחקיהם של הילדים. לעומתו, בול עץ יוכל להיות מקום לישיבה, מקום לנגן עליו עם ענפים, מקום לטפס עליו ולקפוץ עליו ועוד. כך, סביבה טבעית מגרה את כל חושיהם של הילדים, מסקרנת אותם ומגבירה את עניינם. גם בתוך הגן חשוב לשלב חומרי טבע למשחק וליצירה. מגינת הטבע, למשל, ענפים, פירות סרק, עלים, חלוקי נחל או קוביות בוץ קטנות שילדי הגן הכינו.   ניתן לשלב את החומרים במרחבי הגן השונים, למשל במרכז הבנייה ובמרחב היצירה. אפשר להחליף את החומרים מדי פעם ולהחזיר אותם לחצר או להוסיפם לערימת הקומפוסט.

אולי תתעניינו גם ב...

פעילות בחינוך גופני לחג פורים
לקראת חג פורים אפשר לשלב בהנאה ובהנעה פעילות גופנית בחיבור היתולי ומבדח של מנהגים וסמלים של החג למשחק תנועתי קבוצתי.
منتجون ومبدعون في البستان
تهيئة وتوفير مساحات متعددة للإنتاج الحرّ في الروضة والبستان.
משחק הפסלים – פעילות בגאומטרייה ובחינוך גופני
בסרטון זה נראה כיצד הילדים בוחנים באמצעות גופם מושגים מתמטיים ומדגימים אותם בתנועה ובעמדות מוצא מגוונות.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.