דלג אל

הצהרת נגישות

בית חולים לחיות בר – הקמת מרחב משחק בגן ביוזמת ילד

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, ידע עולם, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות
סביבות למידה:
פנים הגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. כישורי חיים: מוקד בין אישי
  2. מדע וטכנולוגיה: יצורים חיים – בעלי חיים וצמחים, עולם מעשה ידי אדם
  3. שפה ואוריינות: מיומנויות אלפביתיות וראשית קריאה וכתיבה

אודות הפעילות

תהליך התכנון והקמת המרחב היה משותף לילדים ולצוות, וכך גם נבנו במשותף דרכי ההתנהלות בבית החולים. העניין הרב שנוצר בקרב הילדים, בני שלוש-ארבע ברובם, סביב בעלי חיים בגן הביא לפעילות חקר שהובילו צוות הגן, הגננת והסייעות כאחד, והיו שותפים לה גם ההורים. בסרטון נראה את הילדים משחקים במרחב ונשמע את סיפורו של איתי, הילד שסחף את הגן, טלי מנהלת הגן ורוחה הסייעת שהובילה אחת מקבוצות החקר.

סיפורו של בית החולים לחיות בר בגן תדהר – יצירת מרחב חדש בגן, תהליך מתמשך לאורך כל השנה. יוזמה של ילדים ושל צוות פתוח ומאפשר

טלי מנהלת הגן מספרת:
הכול התחיל מיוזמה של איתי, ילד בגן, שביקר באופן קבוע בבית חולים לחיות בר בספארי. כבר בשנת הלימודים הקודמת איתי שיתף אותנו באהבה הגדולה שלו לבעלי חיים. הוא סיפר לנו על הביקורים שלו בבית חולים לחיות בר בספארי ובכל שבוע הצגנו בפני ילדי הגן סרטון המעלה מצבים שונים מבית החולים.
כעבור חודשיים מתחילת השנה הציע איתי להקים מרחב בית חולים לחיות בר בגן. הוא תכנן דגם קטן של מרחב בית החולים. קבוצת ילדים חברה אליו ויחד חשבו על מקום בחצר הגן ששם יוקם המרחב.
בשיתוף צוות הגן ומפאת החורף הקשה עלה הרעיון שבית החולים יהיה בתוך הגן במרחב הכניסה ששימש עד לאותה עת מקום התכנסות לשיחות שקטות.

חברי בקבוצה הביאו למרחב אביזרים שלדעתם צריכים להיות בבית החולים:
קרטון ענק הפך לבריכה של הסלמנדרה והצפרדע, ומשטח של משחק בנייה הפך למיטת טיפולים לחיות פצועות.
בסדנה יצרו בית מחסה לחיות, ובתהליך ארוך שעדיין לא הסתיים החליטו כל הילדים לארוג שטיח ענק שעליו יוכלו החיות לשכב להתחמם, לנוח ולהבריא. האריגה של השטיח משותפת, ובכל יום מי שפנוי תורם להתקדמות המלאכה.
הלוח שמלכתחילה היה במקום (קיר שנצבע לשחור) הוסב לאזור שעליו נכתבת הבעיה של בעל החיים שזה עתה הגיע לבית החולים.
לאחר מכן נוספו הוראות וסדר פעולות שיש לעשות במקום.

הילדים החליטו כעבור זמן מה שיש צורך בחוקי התנהלות במקום כדי שכל רופא ומטפל חדש ידעו מה לעשות:
• בודקים את החיה
• כותבים על הלוח את הבעיה
• מטפלים בחיה הפצועה
• מאכילים ומשקים
• מאמנים את החיות בכל יום

המצבים בבית החולים עלו מהחיים עצמם, מהחוויות בגינה הקהילתית ובחווה האקולוגית. מקרים שונים הגיעו מסרטונים ואחרים מפרסומם של אנשים על חיות פצועות. אנחנו בגן עקבנו אחרי המקרים ושוחחנו עליהם.
בשיחות דנו בין השאר בשאלה כיצד האדם צריך להתנהג כדי לאפשר לבעלי חיים לחיות בלי סכנות של חנק ופציעה.
מכאן עלה הצורך בחַיבולנס (אמבולנס המיועד לחיות) שאותו בנו הילדים כדי להביא למקום במהירות חיות פצועות.
למקום הגיעו גם מומחים בנושא ובהם אפרת קרן ממודיעין שמפעילה בביתה 'אומנה רפואית' לעטלפים במצוקה.

במהרה התעוררו אצל הילדים המון שאלות, וגברה תשומת הלב שלהם לבעלי חיים בחצר ובגינה, בחווה ובכל מקום שהם שם.
ההורים הפכו לשותפים לתהליך ותרמו גם הם מהידע שלהם. למשל, אב מומחה לכלבי נחייה ואב גנן שמצא קן ענק של ציפור מעץ שקרס במשמר איילון.
השיתוף של הצוות, הילדים וההורים הוביל לחקר: של מי הקן שנפל מעץ האורן במשמר איילון? אילו חיות בר חיות עדיין במודיעין? לאן ברחו חיות הבר שחיו פה ומדוע?
יצרנו אוגדן עם תעודת זהות של חיות בר שחקרנו על אודותיהן. כל אחד מאנשי הצוות הוביל קבוצת חקר, ממפת חשיבה ועד הצגת הממצאים מול כל הגן.
גם היצירות הספרותיות שנבחרו על ידי הילדים קיבלו ממד נוסף: חקר בעלי חיים המופיעים ביצירה.

מה הערך המוסף של כל הלמידה הזו?
ערכי כבוד, אהבה וחמלה לבעלי חיים, לטבע ולסביבה.
היכרות עם החי באזור שלנו.
אקטיביזם: הילדים יצרו שלט גדול המדבר על הצורך לשמור על ניקיון הסביבה בלא פסולת, פחיות ושקיות שגם מְסכנות את חיות הבר. הילדים ציירו, חתמו וביקשו לקחת את השלט ליער בן שמן ולעודד אנשים לשמור על הסביבה בכלל ועל החיות בפרט.


להרחבה:
> הגן העתידי – להיות אני, להשתייך ולגלות עולם - מאת: מירב תורגמן, דיאנה אלדרוקי פינוס, מיכל ג'ראד, עלון דע-גן 12, תשע"ט 2019

> תכנון ובנייה של מרחבי משחק ופעילות בשיתוף הילדים - מאת ד"ר דיאנה אלדרוקי פינס, מדריכה ארצית למדע ולטכנולוגיה, האגף לחינוך קדם יסודי, המנהל הפדגוגי, משרד החינוך, תשע"ז

> טכנולוגיה בגן הילדים – ילדים בוחרים, מפתחים ובונים מרחבי פעילות בגן - מאת ד"ר דיאנה אלדרוקי פינס, עלון דע-גן 7, תשע"ד

בואו נדבר על זה

• מה הערך המוסף של יצירת מרחב ביוזמת ילד או ילדים מהגן?
• מי השותפים שלכם בגן ובקהילה למהלך כזה?

אולי תתעניינו גם ב...

ארוחה מסורתית משותפת עם סבתות
בסרטון רואים את ילדי גן הפרחים במושב עגור שותפים פעילים בהכנת ארוחה מסורתית לצד הסייעת, הגננת וסבתות מן העדה
יוצרים קווים ומסלולים
בסרטון זה מוצגת פעילות המדגימה שימוש בדלגיות לצורך לימוד תנועתי וחוויתי של נושא הקווים (ישרים, שבורים ועקומים) כמו גם את נושא המסלולים במרחב
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.