דלג אל

סביבות להשראה במרכז העשרה

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות, ידע בין תחומי, ידע תהליכי, יזמות ויצרנות, ביטוי אישי
סביבות למידה:
פנים הגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. מדע וטכנולוגיה: עולם מעשה ידי אדם

אודות הפעילות

גננות רבות מחפשות רעיונות לעיצוב סביבה שתעודד פעילות עצמאית ומשחק של ילדים ברוח הגן העתידי.
מרכזי העשרה לגיל הרך כמו המרכז בבית שמש בניהולה של מרצי זרקה, משמשים למעבדת עיצוב מרחבים ברוח זו.
הנגרייה, מרכז לעבודה עם אור וחושך, סדנת החומרים ומרחבי עבודה עם קרטון ועם חוטים ובדים, ניתנים לשילוב בכיתת הגן או בחצר. מרחבים אלו ודומים להם נותנים לילדים מענה לצרכים שלהם, מעודדים עצמאות והרחבת אופקים ומזמינים את הילדים ליזום וללמוד עם עמיתים.

הסביבה החינוכית
לסביבה הפיזית יש חשיבות מכרעת על למידה בגן. לסביבה החינוכית הפיזית קורא מונאהאן (2002 (Monahan, 'פדגוגיה בנויה', כלומר, התגלמות אדריכלית של פילוסופיות חינוכיות. התפיסה של הגן העתידי מעודדת שיתוף ומעורבות ילדים. נוכל לעודד יוזמות של ילדים אם נאפשר מרחבים נגישים, זמן לחשיפה ולהעמקה ואת החופש לדמיין, לתכנן ולבנות.

 

סדנת מצרפים ברוח היצרנות
גדעון לוין סרטט את ייחודה של סדנת המצרפים בשנת 1989 בספרו גן אחר. מגוון רחב של חומרים מאפשר לילדים לברור ולבחור, להתאים ולתאם, להחליט ולבצע. פעילות המצרפים היא הבעתית, מבנה ותקשורתית כאחד. למעשה כל מצרף הוא הוכחה שהילד פתר בעיה (לוין, עמ 139). יסודות המרחב ליצרנות קיימים בהמלצותיו של גדעון לוין כמו בסדנת המצרפים: בגיוון החומרים, בצורות ההגשה באמצעי חיבור בין חומרים. יש גנים שמעדיפים לקרוא למרחב סדנה טכנולוגית, ומגישים כלים וחומרים המעודדים עיסוק טכנולוגי הנדסי של תכנון, בנייה ויצירת מוצר.

 

תכנון
כשהילדים משוחחים על התוצרים שלהם או מתכננים בנייה משותפת וחולקים רעיונות, הרעיונות הראשונים מתגבשים, מתחדדים ומקבלים את צורתם. השיחה על אודות גיבוש הרעיון, בחירת החומרים, תהליכי הבנייה והתוצרים חושפת בפנינו ובפני הילדים האחרים את התחושות והתובנות שמלווים תהליכים של תכנון ובנייה.

ניתן גם לשוחח עם ילדים בודדים על העבודות שלהם: מה הם אוהבים במיוחד בעבודה; איזה חלקים היו קשים במיוחד ליצור, או כיצד נבחרו פתרונות לבעיות שנתקלו בדרך? לעתים קרובות יש מקום להמשך חקירה ושכלול, לכן ההמלצה היא לנסח את השאלות במונחים של פרויקט שטרם נגמר. חשוב לציין, כי כל תוצר או עבודה של ילדים הוא בעל משמעות ויכול לשמש כר ללמידה ולשיח על התהליך גם אם הוא נוצר מתוך בעיה או צורך וגם אם הוא מבנה פרי הדמיון.

לסרטונים נוספים קשורים

אולי תתעניינו גם ב...

תמונות מחפשות סיפור
הפעילות המוצגת בסרטון זה מדגימה כיצד אפשר להעריך את יכולותיהם השפתיות של ילדים על סמך סיפורים שהמציאו
ילדים בעלי צרכים ייחודיים ואיתור מוקדם
בהרצאה משוחחת אורה גולדהירש על צרכים ייחודים של ילדים ועל תפקידה של הגננת בזיהוים ובמתן מענה הולם. גולדהירש היא פסיכולוגית התפתחותית ורכזת היחידה לטיפול בפרט...
חידת פסיפס
במפגש נתוודע אל חידת הפסיפס של ואן הילה (Van Hiele) המאפשרת למידה בדרך של משחק. נכיר דרכי עבודה עם החידה המותאמות לגיל הרך
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.