דלג אל

הצהרת נגישות

מהדקים קשרים עם הקהילה

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
יזמות ויצרנות, קהילתיות
סביבות למידה:
כל הגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. מדע וטכנולוגיה: עולם מעשה ידי אדם

אודות הפעילות

הלמידה בגישת ה"למידה מבוססת פרויקטים" בגן-הילדים ממוקדת בערך, דבר המאפשר לפעול סביבו בהקשרים הטבעיים של חיי הגן. בהתאם לכך, הערך הנבחר בגן פטל בחולון היה ערך "הירתמות והיתרמות" והוא היה שזור כחוט השני בפרויקט השנתי בגן "שבעים מי יודע" במסגרת חגיגות השבעים למדינה.
העיסוק במספר שבעים יצר חקירה סביב המספר על הקשריו השונים והציף את השאלה: "מה זה שבעים בשבילי?"
שאלה זו הובילה למפגש עם בני השבעים בקהילה, לשאילת שאלות נוספות (איך נראה גן הילדים ומה היו המשחקים
של פעם), ללמידה בינתחומית ובד בבד יצרה קשר בין הילדים לקשישים כשלא תמיד היה ברור מי הם התורמים ומי הנתרמים...

"המורים המעולים הם גשר שהתלמידים חוצים. לאחר סיועם במעבר, הם ממוטטים בחדווה את הגשר ומעודדים תלמידיהם ליצור גשרים בעצמם" (ליאו בוסקאליה).

גן "פטל" עובד כבר שנים רבות בדרך של למידה מבוססת פרויקטים (PBL).

אחד האתגרים שמזמנת למידה מבוססת פרויקטים היא השינוי בתפקיד הגננת, מ"מחזיקת בעלות על הידע" לגננת ה"מלווה תהליך למידה". גננת שלא רק מעבירה חומר, אלא מעניקה לילדים כלים ומיומנויות לטיפול בידע כשהיא נמצאת שם כדי לתווך, לתמוך ולחזק. הלמידה בדרך של PBL היא תהליך המתקיים בדיאלוג שנוצר בין אנשי הצוות לבין הילדים ובינם לבין עצמם. במהלך הפרויקט הילדים מתנסים בשאילת שאלות, העלאת השערות, חקר פעיל, פתרון בעיות, הסקת מסקנות וניסוח תובנות אישיות כאשר הם מתמודדים עם דילמות ערכיות הקשורות לעולמם הפנימי והחיצוני והרלוונטיות להם. זהו סגנון למידה המעודד הנעה פנימית, מעורר סקרנות, בונה תחושת מסוגלות ומפתח חשיבה ויצירתיות.

קהילתיות בגן העתידי

השתלבות הגן בקהילה תוך קיום יחסי גומלין ושיתופי פעולה, תוביל ליצירת תודעה, זהות ושייכות תרבותית וכן תקדם ערכים ואחריות חברתית.
גן הילדים כקהילת משמעות בה יש תחושת שייכות וביטחון לכל ילד וילדה שהם חלק משמעותי בחברת הילדים. üקיום טקסים, שגרות וסדירויות המאפשרים לגננת "לראות" את כל הילדים ולילדים לבטא את עצמם.
השתלבות הגן בקהילה תוך קיום יחסי גומלין ושיתופי פעולה עם גורמים רלוונטיים לילדים. טיפוח ערכים של נתינה, חמלה ואחריות חברתית. קידום יוזמות סביב "יהלומים תרבותיים" - נכסי מורשת בקהילה.

אולי תתעניינו גם ב...

תאוריות של ילדים – דיון בין ילדים בסוגיה פילוסופית
בסרטון זה נצפה בשיח עמיתים המונחה על ידי הגננת ומטרתו הקשבה לתאוריות שמעלים הילדים ואשר מפתחות את חשיבתם
זמנים מעצימים לצוות הגן
בסרטון ניתן להתרשם מעשייה של  צוות גן המביא לידי ביטוי את תחומי העניין שלו ואת יכולותיו בעבודתו עם הילדים
מרחב היצירה בגן
העלון מציג את מרחב היצירה להבעה בחומרים בגן הילדים. מה הם מטרותיה של הסדנה, אילו חומרים חשובים ליום-יום בגן, אילו כלים ומכשירים, וכיצד רצוי לארגן את המרחב.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.