דלג אל

הצהרת נגישות

איך צומח מופע? ככה!

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
יזמות ויצרנות, ביטוי אישי
סביבות למידה:
כל הגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. כישורי חיים: מוקד האני, מוקד לוויסות וניהול רגשות, מוקד בין אישי
  2. אומנויות - אומנות מוזיקה: ביצוע: שירה, נגינה
  3. אומנויות - אומנות מחול: התנסות בגן הילדים
  4. אומנויות - אומנות תיאטרון: פעילויות בסדנת התיאטרון בגן

אודות הפעילות

הסרטון מציג תהליך הכנה של מופע מוזיקלי מומחז על ידי קבוצה קטנה של בנות מגן כרם בוגר בכרם מהר"ל. התהליך שראשיתו תכנון, בחירת שיר מתוך רפרטואר מוזיקלי ויצירת דמויות להמחשה מסתיים במופע שמקיימות הילדות בפני קהל ילדי הגן ובמשוב עמיתים מכבד ומקדם. היצירה הקבוצתית המשותפת הופכת את הלמידה למשמעותית.

פעילות מוזיקלית עצמאית של ילדים

יהודית פינקיאל

 

למידה עצמאית מאפשרת לגלות ולפתח קולות וצלילים מסוגים שונים, יוצרת קשרים חברתיים ומטפחת את מודעותו של הילד ללמידה. למידה עצמאית זו מפתחת כישורים חברתיים, משפרת תקשורת בין-אישית, מחזקת הרגלים בין הילד ובין הסביבה החברתית והפיזית ומאפשרת ביטוי אישי עצמי של הילד. למידה מסוג זה בסביבה לימודית מאתגרת מעודדת אסטרטגיות למידה שונות. אסטרטגיות למידה אלה ניתנות לפיתוח באמצעות תיווך שוטף ויעיל מצד הגננת.

 

עקרונות מנחים
• לתת מקום להבעה אישית ולביטוי חופשי.
• לעורר את הסקרנות למגוון כלי נגינה איכותיים ולדרכי הפקת הצליל.
• לפתח טעם אישי באמצעות פעילויות מוזיקליות מגוונות.
• לעודד כישורים של לומד עצמאי.
• לפתח כישורים חברתיים: יוזמה, בחירה, שיתוף חברים ועוד.
• לפתח מודעות לקביעה ולשמירה על כללי התנהגות (כמה ילדים משתתפים בפעילות במרכז, מי בוחר את המוזיקה המושמעת, מי מנחה את הפעילות וכדו').


ארגון סביבה מוזיקלית
• ארגון סביבה מוזיקלית אסתטית ומאתגרת מזמנת עבודת צוות ומעודדת את הילדים לפעילות חופשית ומגוונת. כדי לאפשר לילד להאזין למוזיקה שהוא מעדיף, לשיר שיר מוכר ואהוב, להתנסות באלתור קולי, כלי ותנועתי, חשוב להקפיד על הכללים הבאים:
• בחירת מקום מתאים. מומלץ מקום בו הגננת תוכל להיות בקשר עין עם הילדים.
• יצירת מאגר מוזיקלי ממוחשב או הכנת מערכת שמע עם צליל ברור ונעים, וקל להפעלה על ידי הילדים.
• בחירת כלי נגינה מקצועיים, תוך הקפדה על גיוון ומינון.


מטרות הפעילות בסביבה המוזיקלית
• לעורר את הסקרנות למגוון הכלים ולדרכי הפקת הצליל.
• לפתח טעם אישי.
• לחוות תהליך של התנסות, השוואה, מיון והסקת מסקנות.
• לאפשר חזרה על מה שנלמד ולעודד אלתור.
• לעודד כישורים של לומד עצמאי.
• לפתח כישורים חברתיים: ניהול עצמי של פעילות משותפת.
• לפתח מודעות לקביעה ושמירה על כללי התנהגות.

הגננת
• בוחרת מקום מתאים לסביבה מוזיקלית ומזמנת לילדים מקום מתאים לכל סוג של פעילות (שירה, ריקוד, תנועה, רישום).
• מעצבת את הסביבה המוזיקלית במאגר שירים ויצירות מוזיקליות, כלי נגינה מקצועיים ואביזרים מתאימים.
• קובעת, יחד עם הילדים, כללי התנהגות בסביבה המוזיקלית. מומלץ לכתוב ולצייר את הכללים ולהכין מקראה. כמו בסרטון עבודה על פי מפות גרפיות
• מדריכה את הילדים בהפעלת כללי ההתנהגות (מי בא למרכז, כאשר מגיעה קבוצה, מי קובע ומנחה את הפעילות).
• יוצרת מסגרת לחקר צלילים, תקשורת בין-אישית, סדר, אימון והופעה.
• נותנת במה ומשוב לתוצרים המתקבלים.
• מתווכת לקידום למידה: מיקוד, משמעות, הרחבה, ייחוס מסוגלות, וויסות התנהגות.
• יוצרת המשכיות לפעילות המוזיקלית היום-יומית.

הילדים
• בוחרים את הרפרטואר, את תפקידם ואת מקומם בקבוצה.
• יוזמים, יוצרים ומתנסים באופן עצמאי כיחידים וכקבוצה.
• מעודדים, מפתחים ומעורבים בתהליך הלמידה: תכנון, הכנה, אימון ומשוב.
• מפיקים תוצר משותף (במקרה שלנו: מופע) שלא היה יכול להיווצר אילולא פעלו הילדים ביחד.

עבודה עצמאית וקבוצתית זו יוצרת הרגשת "ביחד" בה כל אחד מקבל הזדמנות שווה, עצמאות ואחריות. תקשורת בין-אישית זו מעודדת ביטחון ואמון באחרים לשם מחשבה וביצוע ומאפשרת סיפוק, הנאה ומסוגלות.

הגננת
בוחרת מקום מתאים לסביבה מוזיקלית ומזמנת לילדים מקום מתאים לכל סוג של פעילות (שירה, ריקוד, תנועה, רישום).
מעצבת את הסביבה המוזיקלית במאגר שירים ויצירות מוזיקליות, כלי נגינה מקצועיים ואביזרים מתאימים.
קובעת, יחד עם הילדים, כללי התנהגות בסביבה המוזיקלית. מומלץ לכתוב ולצייר את הכללים ולהכין מקראה. כמו בסרטון עבודה על פי מפות גרפיות
מדריכה את הילדים בהפעלת כללי ההתנהגות (מי בא למרכז, כאשר מגיעה קבוצה, מי קובע ומנחה את הפעילות).
יוצרת מסגרת לחקר צלילים, תקשורת בין-אישית, סדר, אימון והופעה.
נותנת במה ומשוב לתוצרים המתקבלים.
מתווכת לקידום למידה: מיקוד, משמעות, הרחבה, ייחוס מסוגלות, וויסות התנהגות.
יוצרת המשכיות לפעילות המוזיקלית היום-יומית.

הילדים
בוחרים את הרפרטואר, את תפקידם ואת מקומם בקבוצה.
יוזמים, יוצרים ומתנסים באופן עצמאי כיחידים וכקבוצה.
מעודדים, מפתחים ומעורבים בתהליך הלמידה: תכנון, הכנה, אימון ומשוב.
מפיקים תוצר משותף (במקרה שלנו: מופע) שלא היה יכול להיווצר אילולא פעלו הילדים ביחד.
עבודה עצמאית וקבוצתית זו יוצרת הרגשת "ביחד" בה כל אחד מקבל הזדמנות שווה, עצמאות ואחריות. תקשורת בין-אישית זו מעודדת ביטחון ואמון באחרים לשם מחשבה וביצוע ומאפשרת סיפוק, הנאה ומסוגלות.

אולי תתעניינו גם ב...

עיסוק בחימר
העלון מציג את חשיבות השימוש בחימר בגן הילדים בשגרת היום ומפרט כיצד להנגיש חימר הלכה למעשה
دمج التّربية البدنيّة في اللّقاءات في بستان المحبّة
كيف تعمل المربِّية على دمج ألعاب حركيَّة في لقاء الصَّباح بشكلٍ يوميّ، ودمج أنشطة تساعد الطفل على تطوير قدراته الحركيَّة، والاجتماعيَّة، والمعرفيَّة؟
תהליכי תיכּוּן – תכנון ובנייה בגן
תכנון ובנייה של מרחבי משחק עם ילדי הגן הוא תהליך המיישם פעילות טכנולוגית הלכה למעשה בגן הילדים. תהליך התכנון והבנייה מתחיל בהגדרת צורך, עובר לאיסוף מידע, להע...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.