דלג אל

הצהרת נגישות

תחרויות ותוכניות העשרה

חזרה
חזרה לראש הדף

פרויקט ENGINEER

פרויקט ENGINEER

פרויקט של האיחוד האירופי שנועד לשלב לימודי הנדסה בהוראת מדע וטכנולוגיה בבתי הספר היסודיים ובמוזיאוני מדע. הפרויקט התקיים במסגרת התוכנית ה-7 בין השנים 2011-2014 והוביל אותו מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים בשיתוף עם הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה.

במסגרת הפרויקט פותחו יחידות הוראה המשלבות את שני התחומים. היחידות  אושרו על ידי הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך  והן מוטמעות כיום בתוכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה. הפיתוח התבסס על ניסיון עשיר ומוצלח של תוכנית שפותחה במוזיאון המדע Engineering is Elementary  בבוסטון ופועלת כיום עם כשני מיליון תלמידים ברחבי ארה"ב. מובילי התוכנית במוזיאון המדע בבוסטון שימשו יועצים לתוכנית ENGINEER בארץ.

בכל אחת מיחידות הלימוד פותחה "משימת אתגר" מעולמם של התלמידים. התלמידים צריכים לבצע את המשימה תוך התנסות בתהליך תיכון הנדסי המתחיל בשאילת שאלות ומסתיים בבנייה של "פתרון" הנדסי ושכלולו.

התלמידים מבצעים את "משימות אתגר" במסגרת לימודי מדע וטכנולוגיה בקבוצות קטנות ובמהלכן הם נחשפים לעקרונות מדעיים, ליישומים טכנולוגיים ולערך המוסף שבתהליך התיכון ההנדסי. משימות האתגר מלוות בחומרי עזר ובהשתלמויות למורים.

חזרה לראש הדף

תוכנית חקר ציפורים

תוכנית חקר ציפורים

תוכנית ייחודית הפועלת במסגרת לימודי מדע וטכנולוגיה בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים. התוכנית היא פרי יוזמה של הפיקוח על מדע וטכנולוגיה בשיתוף עם האגף לטכנולוגיות מידע, עם החברה להגנת הטבע ועם קרן דוכיפת. יזמו את התוכנית גב' שושי כהן – מפמ"ר מדע וטכנולוגיה יוצאת (פרשה לגמלאות) ופרופסור יוסי לשם מאוניברסיטת תל-אביב ומהחברה להגנת הטבע.

תוכנית חקר ציפורים שמה לה כמטרה לעודד את תלמידי ישראל להתבונן בטבע ולחקור בכלים מדעיים ומקוונים את אורחות חיי הציפורים ואת יחסי הגומלין שלהן עם הסביבה ועם בני האדם; לפתח מודעות ואחריות לסביבה ולעודד עשייה סביבתית מבוססת חקר בעיות ודילמות סביבתיות.

התוכנית מקדמת כמה מהיעדים המרכזיים של הוראת המקצוע מדע וטכנולוגיה:

  • למידה משמעותית
  • למידה בדרך החקר המדעי ופתרון בעיות
  • למידה חוץ כיתתית
  • למידה שיתופית בסביבות מקוונות
  • חינוך לקיימות ואכפתיות כלפי הסביבה

תוכנית הפיילוט פעלה במהלך השנים תשע"ג-תשע"ה ב-120 בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים מכל המחוזות והמגזרים, 65 בתי ספר יסודיים ו-55 חטיבות ביניים. מאז מצטרפים בכל שנה עשרות מורים ובת ספר. בשנתיים האחרונות התוכנית מתמקדת ביצירת מנהיגות של מדריכים ומורים מובילים במחוזות וטיפוח בתי ספר מדגימים. בנוסף, הוקמה קבוצת ווטצאפ של קהילת מורים מקצועית – קהילה צומחת של כ-170 מורים, שוקקת חיים וחדשנות!

מפתחות ומנחות התוכנית:
הדס כץ שדה-חן – רכזת התוכנית בבתי הספר היסודיים
יהבית לוריא – רכזת התוכנית בחטיבות הביניים בשיתוף עם שלומית ליפשיץ ממרכז הצפרות הישראלי.
בתי ספר המעוניינים להצטרף לתוכנית מוזמנים לפנות אל הרכזות או לדואר אלקטרוני: birdsexpl@gmail.com

חזרה לראש הדף

על מה דע

על מה דע

יוזמה משותפת של קרן גוטסמן-ארה"ב, המרכז הישראלי למצוינות בחינוך ומשרד החינוך שמטרתה טיפוח מיומנויות חשיבה וחקר בקרב תלמידי בתי הספר היסודיים בישראל בתחום המדע, הטכנולוגיה והמתמטיקה והתאמת יכולתם לאתגרי העולם במאה ה-21. במסגרת היזמה הוגדרו ארבעה יעדים מרכזיים:

  • פיתוח מערך ניסויים חווייתיים ורב תחומיים לתלמידים שילוו את ספרי הלימוד הקיימים וישדרגו את חוויית הלמידה וההתנסות המעבדתית.
  • פיתוח מערכי למידה מתוקשבים במתמטיקה שיסייעו בהקניית חומר הלימוד באופן מעורר חשיבה ובדרכים עדכניות.
  • הכשרת המורים למדעים ולמתמטיקה בבתי הספר והעצמתם לקראת התמודדותם עם אתגרי הלמידה וההוראה המוצעים להם במסגרת התוכנית החדשה.
  • שדרוג המעבדה הבית ספרית. הסיוע יינתן מידי שנה למספר בתי ספר שישתתפו בתוכנית בהתאם לתקציב שיוגדר לצורך מטרה זו.

אוכלוסיית היעד

תלמידי כיתות ד'-ו' בבתי הספר היסודיים המשתתפים בפרויקט (הכיתה ההטרוגנית) מורים  למדע וטכנולוגיה ולמתמטיקה בבתי ספר יסודיים שמשתתפים בפרויקט.

מנהלי בתי ספר המעוניינים להצטרף לתוכנית מוזמנים לפנות אל מנהל תוכנית "על מה דע" בכתובת: moishb@iasa.org.il או בטלפון 050-7956454

חזרה לראש הדף

מצוינות 2000

מצוינות 2000
  • תוכנית העשרה חינוכית בתחומי המדעים הניסויים והחשיבה המתמטית.
  • המופעלת בחטיבות ביניים ובבתי הספר היסודיים ברחבי הארץ.
  • התוכנית מיועדת לתלמידים מוכשרים בעלי מוטיבציה ופוטנציאל גבוה.
  • המוכנים לקחת על עצמם מחויבות ללמידה מוגברת.

מטרות התוכנית

  • מתן מענה לתלמידים מצטיינים בעלי פוטנציאל ומוטיבציה גבוהה.
  • הענקת מיומנויות למידה וחקר לפיתוח חשיבה מדעית ומתמטית.
  • טיפוח התלמיד כאדם חושב, יוזם ויוצר.
  • העצמת סגלי ההוראה המקומיים.
  • יצירת תרבות של מצוינות בית ספרית ויישובית.
  • הגברת המודעות לפיתוח המצוינות במערכת החינוך.

מורי התוכנית
מורים מובילים הנבחרים על ידי מנהלי בית הספר מקרב סגלי ההוראה המקומי.

מבנה התוכנית
התוכנית ניתנת במסגרת של ארבע שעות שבועיות: שעתיים במדעים ניסויים ושעתיים בחשיבה מתמטית. בנוסף, מקבלים התלמידים פעילויות העשרה נוספות במתמטיקה ובמדעים.

חזרה לראש הדף

תוכנית גלוב לחינוך סביבתי

תוכנית גלוב לחינוך סביבתי

הגלוב היא תוכנית בין-לאומית מקוונת לחינוך סביבתי העוקבת בעיקר אחר תופעות של שינוי אקלים ברחבי העולם, שבה לוקחת חלק מערכת החינוך בישראל. את התוכנית מנהל מרכז החקר המדעי המתוקשב במדעי כדור הארץ באוניברסיטת קולורדו בחסות NASA סוכנות החלל האמריקאית.

"G- Global L- Learning and O- Observations to B- Benefit the E- Environment"

"הבסיס לכל אסטרטגיה לשינוי הגישה ודרך המחשבה של בני-אדם ביחס לכדור הארץ צריכה להיות השכנוע שלהם שהסביבה העולמית אינה חלק מהחצר האחורית. אני מציע תוכנית הכוללת כמה שיותר מדינות, אשר תשתמש במורים ובתלמידיהם, כדי לנטר את כל מרחב כדור הארץ" (אל גור, 1995).

תוכנית הגלוב מזמינה מורים, סטודנטים ותלמידים מיותר מ-120 מדינות ברחבי העולם לנטר את הסביבה, לשתף נתונים וליצור יחד קהילת מחקר שתקדם למידה בנושאי קיימות. התוכנית מקדמת יצירה של קהילת לומדים פעילה של מורים ותלמידים לחינוך לקיימות, קהילה העוסקת במגוון רחב של תחומים כמו מדע וטכנולוגיה, גאוגרפיה, לימודי סביבה אקלים ואטמוספרה, פנולוגיה (phenology) של צמחים, איכות מים, כדור הארץ – מערכת אקולוגית ואיכות קרקע. התוכנית מלווה בהכשרה של המורים המטמיעים ובליווי הדרכה של בית הספר.

חזרה לראש הדף

אנרגייה בראש אחר

אנרגייה בראש אחר

סדרה מותאמת לתוכנית הלימודים  של "לימודי מדע וטכנולוגיה", ונועדה לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות של תלמידים ביחס לצריכת אנרגייה בחיי היומיום תוך הרחבת בסיס הידע המדעי-טכנולוגי-סביבתי. בתכנית נלמדים הנושאים:

  • ניצול מקורות אנרגייה מתכלים ומתחדשים (יתרונות וחסרונות)
  • יעילות באנרגייה של כלים ומכשירים ושל מבנים (בבית ובבית הספר)
  • ממשק בין מים לאנרגייה
  • ביצוע  תהליכי חקר מדעי ופתרון בעיות לבניית בית חסכוני באנרגייה

התוכנית אנרגייה בראש אחר פותחה על ידי משרד האנרגייה בשיתוף משרד החינוך והמרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי, באוניברסיטת תל-אביב.

בשנת תש"ף פותח אתר חדש לתכנית, בשיתוף עם עמותת סנונית וממשל זמין. האתר כולל יחידות מתוקשבות, מדריכים למורה, מערכי שיעור, סרטוני הדרכה על ערכת הדגמים, משחקונים, חידונים וסימולציות לתלמידים. באמצעות היחידות המתוקשבות שבאתר התלמידים נחשפים למורכבות של הסוגיות בתחום צריכת האנרגייה, מתרגלים כישורי חקר, קבלת החלטות ובחינה ביקורתית, פעילות המאפשרת  לתלמידים להיות מעורבים, אחראים ומובילי שינוי בחייהם האישיים ובסביבתם הקרובה והרחבה.

חזרה לראש הדף

הרצאות מקוונות במסגרת "אקדמיה ברשת"

הרצאות מקוונות במסגרת "אקדמיה ברשת"

במסגרת התוכנית להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21 ובשיתוף פעולה עם מנהל תקשוב טכנולוגיות ומערכות מידע מתקיימות באופן שוטף הרצאות מקוונות של מומחים שונים בתחום מדע וטכנולוגיה תקשוב טכנולוגיות ומערכות מידע מתקיימות באופן שוטף הרצאות מקוונות של מומחים שונים בתחום מדע וטכנולוגיה.
ההרצאות מיועדות למורים ולתלמידים הלומדים מדע וטכנולוגיה בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים והן מזמנות תהליך למידה ייחודיי ומרתק.

האמצעים הטכנולוגיים ללמידה מרחוק מאפשרים מפגשי למידה של קבוצות רבות משתתפים מכל רחבי הארץ בזמן נתון.

אולי תתעניינו גם ב...

מחוננים ומצטיינים בכיתה ההטרוגנית
מחוננים ומצטיינים בכיתה ההטרוגנית במסגרת הוראת מדע וטכנולוגיה ביסודי
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.