
מטרת החינוך בישראל לטפח לומד בעל ידע, מיומנויות וערכים שיאפשרו לו להתפתח לאדם משכיל, למצות יכולותיו ולתרום לחברה.
תפיסת הלמידה המתחדשת 2030 מגדירה את מטרות הלמידה במערכת החינוך.
הוגדרו שלוש-עשרה מיומנויות הנחלקות לארבעה אשכולות: קוגניטיבי, תוך אישי, בין אישי וגופני.
לכל מיומנות מפורטות יכולות הליבה (היכולות המוגדרות הנכללות תחת המיומנות), ובעבור כל יכולת ליבה מפורטות הפעולות שהיכולת הנדונה מאפשרת לעשות.
תחת אשכול קוגניטיבי מופיעה האוריינות המדעית שהיא בקיאות במדע ובתהליך המדעי. זו היכולת לעשות שימוש בידע, במושגים וברעיונות מדעיים כדי לתאר תופעות ולהסבירן, לזהות שאלות לחקירה מדעית, להסיק מסקנות מבוססות ראיות ולהשתמש בנתונים אובייקטיביים ובידע מדעי בהיבטים לימודיים חברתיים ואישיים, מתוך הבנת הרלוונטיות והנחיצות של המדע לחיי היום-יום.
בכוחה של יכולת זו להוביל לגיבוש זהות מדעית ולאפשר אקטיביות בחתירה לצדק חברתי וסביבתי.
- כלים לשילוב "הערכת דיווחים במדיה" בשיעורי המדעים, ד"ר שרית ברזילי | מצגת מלווה
- שיח מקדם פרקטיקות אפיסטמיות בשיעורי המדעים, פרופ"ח שולמית (שולי) קפון | מצגת מלווה
- מטא קוגניציה בניסוח והערכה של טיעון מדעי, פרופ' ענת זוהר
- שילוב אומנויות בהוראת הכימיה והמדעים ככלי לרכישת מיומנויות אוריינות חזותית, ד"ר דבורה (דידי) מרצ'ק
- ידע אפיסטמי, ד"ר יעל שוורץ ומיכל גור
- מהות המדע וידע אפיסטמי, פרופ' יהודית דורי וד"ר מרצ'י אדרי
- שימוש בסימולציות מדעיות, פרופ' עידו רול
- מצגת מלווה - רוית גולן דנקן
- קביעת קריטריונים להערכת מודלים, פרופ' רוית דנקן-גולן
- שימוש במודלים חזותיים בכימיה, ד"ר דידי מרצ'ק
- טכנולוגיה בשירות ההוראה, ד"ר אהוד אבירן
- מחשבה חשיבה מדעית, ד"ר אסף זלצר
- הקטלוג החינוכי (משרד החינוך) – הדמיות שפותחו בעבור משימות אוריינות בתחומי הדעת ביולוגיה, כימיה, פיזיקה, מדעי הסביבה, מדע וטכנולוגיה, מדע וטכנולוגיה לכול
- PHET – הדמיות בתחומי הדעת פיזיקה, כימיה, ביולוגיה ומתמטיקה
- Sumanas – הדמיות בתחומי הדעת ביולוגיה, אסטרונומיה, כימיה וסביבה
- The Concord Consortium – הדמיות שונות ואפשרות לערוך מודלים (תמיכה בעברית)
- מוטנ"ט – הדמיות בנושאי מדע וטכנולוגיה לתלמידי חטיבת הביניים (אתר מרכז מורים)
- Graasp
המשימות האורייניות המתוקשבות נועדו לתרגול של ידע ומיומנויות בגישה מעשית, בדומה לעולם המבוגרים ובסביבה ממוחשבת. המשימות מזמנות התנסות בכישורי חיים ויכולת לפתור בעיות מורכבות המצריכות שילוב בין תחומים שונים.
המאגר כולל משימות עם ניהול למידה, מערכת המאפשרת למורה לראות את תוצרי התלמידים, לתת משוב ולהעריך אותם (LMS).
על המורה לפתוח מרחב למידה לתלמידים ומשימות בלא ניהול למידה.
לשימוש במאגר נדרשת הזדהות אחידה של משרד החינוך.
מוקד תמיכה בסיסמאות: 03-9298888
- משימות אוריינות בתחום מדע וטכנולוגיה (כיתה ט), הקטלוג החינוכי
- משימות אוריינות מתחום ביולוגיה (כיתה י ), הקטלוג החינוכי
- משימות אוריינות מתחום הפיזיקה (כיתה י), הקטלוג החינוכי
- משימות אוריינות מתחום מדעי כדור הארץ (כיתות י-יב), הקטלוג החינוכי
- משימות אוריינות מתחום מדעי הסביבה (כיתה י-יב), הקטלוג החינוכי
- משימות אוריינות מתמטית (כיתות ז-ט)
- משימות אוריינות מתחום הכימיה (כיתות י-יב)
- משימות אוריינות – ראמ"ה