דלג אל

הצהרת נגישות

רעיונות לפתיחת שנה בתנ"ך

רעיונות לפתיחת שנה בתנ"ך

מקבץ רעיונות לשיעור התנ"ך הראשון של שנת הלימודים.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

לוח רגשות

לוח רגשות

רעיון של המורה אורלי שווקי.

בשיעור התנ"ך הראשון בשנת הלימודים חשוב לסייע לתלמידים להציף רגשות ולשאול אותם מה הם חשים כלפי לימודי התנ"ך. ניתן לעשות זאת באמצעות לוח רגשות  המוקרן על הלוח.

אחרי חשיפת הרגשות מנהלים דיון בשאלה: האם חשוב  ללמוד תנ"ך? ואם כן , מדוע ? אפשר לשוחח עם התלמידים גם על ציפיותיהם מלימודי התנ"ך השנה, מהשיעורים, מהחברים לכיתה וגם מעצמם.

חזרה לראש הדף

דף היגדים נכון או לא נכון

דף היגדים נכון/ לא נכון

רעיון של המורה שרית כהן.

מחלקים לתלמידים דף ובו היגדים שונים הנוגעים לעולם המקרא דוגמת:

  • יש בתנך פסוק ממנו ניתן להבין שאלוהים נלחם במפלצת ים;
  • לפי חוקי המקרא הבנות אינן יורשות מאומה, רק הבנים;
  • רבים מחוקרי המקרא אינם יהודים;
  • בתנך מסופר שהאישה והגבר נבראו יחדיו.

התלמידים מתבקשים לכתוב ליד כל היגד: נכון/לא נכון.

אחרי שהתלמידים מסיימים לסמן תשובותיהם עוברים יחד על ההיגדים ובודקים אלו מביניהם היו נכונים ואלו לא. הפעילות מאתגרת את התלמידים להשיב נכונה  ומעוררת בהם סקרנותם.

אפשר להכין סדרה של היגדים לפי סיפורים התנ"ך שכבר נלמדו או לפי סיפורים שצפויים להילמד במרוצת השנה, כמובן לפי רמת הכיתה. ככל שההיגדים יהיו מפתיעים ומעניינים יותר, כך הם יעלו את רמת העניין וההקשבה של התלמידים.

חזרה לראש הדף

"מקראמטר" והשיר ויקיפדיה של חנן בן ארי

שיעור פתיחה באמצעות "מקראמטר" והשיר ויקיפדיה של חנן בן ארי

רעיון של המורה דפנה ליקבורניק.

מניחים ספר תנ"ך במרכז הכיתה ומבקשים מהתלמידים לעמוד במרחק ממנו לפי היחס שלהם כלפיו. התלמידים שבחרו לעמוד קרוב לתנ"ך מתבקשים לספר מדוע עשו זאת ומה התנ"ך מסמל בעבורם. לפני שהכל שבים למקומותיהם מצלמים את התלמידים לפי עמידתם במרחק מספר התנ"ך. את התמונה שומרים לחזרה על תרגיל ה'מקראמטר' בסיום השנה ולבדיקה אם חל שינוי ביחסם לתנ"ך.

לאחר מכן משמיעים את השיר ויקיפדיה של חנן בן-ארי ומחלקים לתלמידים את מילות השיר. מנהלים דיון ובו על התלמידים לעמוד על הקשר בין השיר לבין תרגיל ה'מקראמטר'.  

 

חזרה לראש הדף

שיעור פתיחה לספר מלכים

משחקי הכס - גרסת התנ"ך: שיעור פתיחה לספר מלכים

 רעיון של המורה אורנית פרידמן.

סרטון פתיחה ללימוד ספר מלכים בהשראת סדרת הפנטזיה הטלוויזיונית משחקי הכס.  

> לצפייה בסרטון משחקי הכס גרסת התנ"ך

חזרה לראש הדף

שמות בתנ"ך

פעילות "השם שלי" בתנ"ך

שמות עבריים רבים מקורם בתנ"ך. בפעילות המוצעת כל ילד מקבל פתק עם מראה מקום או קטע כלשהו בתנ"ך ועליו לגלות את השם הפרטי המסתתר בו. לעתים השם מופיע בתנ"ך בשונה מהמקובל היום או רק במרומז.

חשוב לזכור לבקש מהתלמידים להביא עמם לשיעור הראשון ספר תנ"ך או לאפשר להם להשתמש ביישומון (אפליקציה) של תנ"ך בטלפון הנייד.

חזרה לראש הדף

משפטים מהתנ"ך

משפטים מהתנ"ך- האמנם ?

רעיון של המורות אתי בר-און וסיון טל.

הכיתה מתחלקת לחמש קבוצות. על הלוח מוקרן פתגם או ביטוי, ועל כל קבוצה להחליט אם הוא לקוח מהתנ"ך או לא. על כל תשובה נכונה מקבלת הקבוצה נקודה. הקבוצה המנצחת היא זו שצברה את רוב הנקודות.

> למצגת משפטים מהתנ"ך.. האומנם?!

> לפעילות בתנ"ך או לא? – אתר 929

 

חזרה לראש הדף

ציר הזמן

ציר הזמן

רעיון של המורה שירלי נתן.

מצגת המתארת בצורה בהירה ועניינית את השתלשלות האירועים בתנ"ך בסדר כרונולוגי מימי בראשית ועד ימינו.

> למצגת ציר הזמן מבראשית ועד היום

פעילות באמצעות תשבצים וקוביית משחק

רעיון של המורה רחל הראל.   

השיעור נפתח בפתרון תשבץ שכל ההגדרות בו קשורות לדמויות מקראיות ולסיפורים מקראיים, קצתם מוכרים יותר וקצתם פחות. לאחר פתרון התשבץ מנהלים עם התלמידים דיון סביב השאלות: כיצד ייתכן שהם זוכרים סיפורים מסוימים? אילו סיפורים משמעותיים יותר בעבורם? 

לאחר מכן התלמידים יושבים במעגל ומטילים קוביית משחק שעל שש פאותיה שאלות שונות כגון דמות שזכורה לי מהתנ"ך; דמות תנ"כית שעצבנה אותי; הסיפור האהוב עלי; הסיפור שאף פעם לא הבנתי; הדמות המשמעותית בעיניי; ספר שהייתי שמח ללמוד מספרי התנ"ך. כל ילד בתורו נדרש להשיב על השאלה שיצאה לו בקובייה.

חזרה לראש הדף

טריוויה

טריוויה קורות חיינו

שיעור התנ"ך הפותח את שנת הלימודים הוא הזדמנות מצויינת לחשוף את תלמידים לסיפור של עם ישראל באמצעות מצגת מידע משולבת בתמונות במבט מעט הומוריסטי שהכינה מורה לתנ"ך בחטיבת הביניים.

בנוסף אפשר להקרין לתלמידים את הסרטון מה קרה במקרא? (אתר מקראנט) המגולל בארבע וחצי דקות את סיפור היווצרותו של עם ישראל על פי התנ"ך.

חזרה לראש הדף

טעמי המקרא

כיצד נקרא במקרא?

מהם טעמי המקרא ומה החשיבות שבזיהויים בעת קריאה בתנ"ך? מה החשיבות בקריאה מנוקדת של התנ"ך? מהי ו' ההיפוך וה' המגמה וכיצד הופכים אותיות למספרים בתנ"ך באמצעות גימטריה?

לשון המקרא (מכונה גם עברית מקראית) מיוחדת  ולא פשוטה להבנה. 

התמצאות נכונה והכרה של כללי הניקוד והפיסוק יקלו על התלמידים בלימודי התנ"ך 

> למצגת: החשיבות בקריאה עם ניקוד

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מלכים א' ג: שלמה החכם באדם
שלמה ביקש מה' חוכמת שיפוט וקיבל גם תבונה רבה ורוחב לב. שלמה היה לחכם באדם ועד מהרה הוכיח זאת קבל עם ועדה במשפט שתי הנשים שזכה לכינוי "משפט שלמה"
שמואל א' ח: העם דורש מלך
מדוע רוצים בני ישראל להמליך עליהם מלך? האם הדרישה הזו מוצדקת?
העשרה - יום ירושלים
ירושלים היא בירתו של עם ישראל מאז דוד המלך. עד לימי דוד המלך הייתה העיר שייכת ליבוסים, מיושבי הארץ, ושימשה מבצר שהגן על מעיין הגיחון שנבע בה. העיר שכנה בין נ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.