דלג אל

הצהרת נגישות

בחינות בגרות והערכה חלופית

חזרה
בחינות בגרות והערכה חלופית

דרכי ההערכה ב"מדע וטכנולוגיה לכל" משקפות את מטרות ההוראה ואת דרכי ההוראה.
דרכי הערכה כוללות 3 מרכיבים:

  • מבחן חיצוני בכתב על נושאי הלימוד (חלק מ-70% הערכה חיצונית)
  • בחינה בעל-פה על הפרויקטים חקר מדעי או תיכון הנדסי (חלק מ-70% הערכה חיצונית).
  • תיק עבודות (תלקיט) (30% הערכה בית ספרית)

במדור זה מרוכזות כל ההנחיות העדכניות בכל אחד ממרכיבי ההערכה. חשוב להתעדכן ולעקוב אחר הודעות והנחיות הפיקוח.

חזרה לראש הדף

מרכיבי ההערכה במדע וטכנולוגיה לכל

ההערכה המסכמת לשם דיווח הציון הסופי ב"מבוא למדעים במוט"ל".
הערכה בית ספרית, באמצעות הערכת חלופית

לימוד בהיקף 90 שעות: שלושה נושאים (אחד מהם – שינוי אקלים-חובה!) בשילוב מיומנויות חשיבה ודרכי הערכה מגוונות. כל אחד מהנושאים בהיקף 30 שעות.

הערכה בית ספרית: באמצעות מטלות ביצוע.

אפשר, אך לא חובה, לקיים מבחן מסכם.

לימוד בהיקף 180 שעות: שלושה נושאים ממדעי החיים ומדעי החומר וביטויים במטלות ביצוע דיגיטליות, משולבות רעיונות מדעיים מיומנויות חשיבה וייצוגם בתלקיט הדיגיטלי.

הערכה בית ספרית (משקלה 30%): באמצעות מטלות ביצוע דיגיטליות, המיוצגות בתלקיט דיגיטלי.

לימוד בהיקף 135 שעות: שלושה נושאים מתוכנית הלימודים, נושא אחד לפחות ממדעי החיים ואחד לפחות ממדעי החומר.

הערכה חיצונית על ידי מבחן בכתב (משקלה 30%)

  • שאלות על קטע מידע מדעי לא נלמד כולל ביטוי למיומנויות חשיבה (אנסין)
  • שאלות בנושא עבודת המדען והמהנדס בהקשר לקטע המידע
  • שאלות על 3 נושאי הלימוד שנלמדו (אחד לפחות מתחום מדעי החיים ואחד לפחות ממדעי החומר).

לימוד בהיקף 135 שעות: התנסות בתהליך חקר מדעי או תיכון הנדסי

הערכה חיצונית על ידי בוחן בעל פה (משקלה 40%).

מרכיבי ההערכה הם:

  • בדיקה מוקדמת של תחנות החקר המדעי, התיכון ההנדסי, של הכרזה והדף האישי
  • הצגת הפרויקט והערכתו בשיח עם הבוחן
חזרה לראש הדף

בחינת הבגרות העיונית

לימוד בהיקף 135 שעות: שלושה נושאים, נושא אחד לפחות ממדעי החיים ואחד לפחות ממדעי החומר.
הערכה חיצונית על ידי מבחן בכתב (משקלה 30%):

  • שאלות על קטע מידע מדעי לא נלמד כולל ביטוי למיומנויות חשיבה (אנסין)
  • שאלות בנושא עבודת המדען והמהנדס בהקשר לקטע המידע
  • שאלות על 3 נושאי הלימוד שנלמדו (אחד לפחות מתחום מדעי החיים ואחד לפחות ממדעי החומר).

אופי השאלות בבחינה

  • השאלות על הנושאים המדעיים יהיו שאלות פתוחות וסגורות (מסוגים שונים) על הידע המדעי-טכנולוגי, ברמות חשיבה מגוונות על פי בלום: ידע, הבנה, יישום, אנליזה, סינתזה והערכה.
  • התלמיד יידרש להפגין הבנה בביטוי של ייצוגים שונים, כמו: תרשים זרימה, מפת מושגים, קריאת קריקטורה, פענוח תרשימים וטבלאות.
  • התלמיד יידרש לבטא מיומנויות חשיבה גבוהות, כמו: השוואה, טיעון והנמקה, פענוח מידע מגרפים, הערכת מהימנות מקור מידע, ביטוי והצגת ידע בתרשימים שונים, קבלת החלטות.
  • בשאלות יופיעו לעתים נושאים המשלבים ערכים, מעורבות ורלוונטיות (עמ"ר) לחיי התלמידים.

  • מבנה הבחינה העיונית
  • דוגמאות לשאלות סגורות מסוגים שונים
    שאלות לדוגמא לתרגול נושא עבודת המדען והמהנדס: עברית | ערבית
  • מצגת להוראת הנושא מדע והנדסה עברית | ערבית
  • ערכה למורה מדע והנדסה
חזרה לראש הדף

הבחינה בעל-פה

לימוד בהיקף 135 שעות: התנסות בתהליך חקר מדעי או תיכון הנדסי

הערכה חיצונית על ידי בוחן בעל פה (משקלה 40%).
מרכיבי ההערכה הם:

  • בדיקה מוקדמת של תחנות החקר המדעי, התיכון ההנדסי, של הכרזה והדף האישי
  • הצגת הפרויקט והערכתו בשיח עם הבוחן

הבחינה החיצונית בעל פה (40%) תיערך על ידי בוחן שהוכשר ואושר על ידי הפיקוח.

מרכיבי הבחינה:
הבחינה על עבודת החקר המדעי או התיכון ההנדסי, שביצע התלמיד בעבודה שיתופית בקבוצות, כוללת שני חלקים:

  1. היבחנות בעל-פה על תהליך החקר המדעי, התיכון ההנדסי, מלווה בכרזה, אבטיפוס או מודל
  2. היבחנות בעל פה על הצגת ידע מדעי בבסיס עבודת החקר, תיכון

שיח הבחינה בעל פה על ביצוע פרויקט חקר מדעי, תיכון הנדסי יכלול:
- שאלות על ידע המדעי, מדעי-טכנולוגי הרלוונטי לפרויקט שביצע.
- שאלות על תחנות החקר, התיכון ההנדסי, כולל מיומנויות ואסטרטגיות רלוונטיות.
- שאלות על שלבי המודלינג של החקר המדעי והתיכון ההנדסי.
- שאלות רפלקטיביות על תהליך הביצוע של פרויקט החקר או תיכון הנדסי.

הערכת הידע והמיומנויות של התלמיד בביצוע הפרויקט ובבחינה בעל פה תיעשה על ידי מחוון.
הציון הסופי הוא ציון משוקלל של 3 רכיבים:
רכיב א – בדיקה מוקדמת של תחנות החקר המדעי או התיכון ההנדסי (20%).
רכיב ב – היבחנות בעל פה על הצגת ידע מדעי בבסיס עבודת החקר, תיכון (40%).
רכיב ג – היבחנות בעל פה על תהליך החקר, התיכון מלווה בכרזה (40%).

דוגמאות לשאלות בבחינה בעל-פה על הפרויקט:
- שאלות גנריות לבחינה בעל-פה על פרויקט חקר וחשיבות הידע המטא-אסטרטגי
- שאלות גנריות לבחינה בעל-פה על פרויקט התיכון וחשיבות הידע המטא אסטרטגי

הבחינה בעל פה תתקיים במועד שייקבע על ידי המורה המלמד והבוחן החיצוני בתיאום עם הפיקוח.

א. דיווח וקבלת אישור הפיקוח
יש לדווח בטופס דיווח מתאים לכל אחד מהפרויקטים (חקר מדעי, תיכון הנדסי) על נושאי הפרויקטים של התלמידים, ולקבל אישור להצעות.
רק לאחר קבלת אישור מהפיקוח אפשר להתחיל בפרויקט.
תאריך אחרון להגשת הצעות לאישור הפיקוח הינו 1.11 מדי שנה

ב. הרשמה לבחינה
יש להירשם לבחינה בעל פה להזמנת בוחן חיצוני באמצעות מילוי טופס הרשמה
לבחינה בעל פה, עד לתאריך 1.2 בכל שנה. 

חזרה לראש הדף

הערכה חלופית בית-ספרית

מרכיב ההערכה הבית ספרית במוט"ל כולל דרכי הערכה חלופית ומיושם באמצעות מטלות ביצוע דיגיטליות המיוצגות בתלקיט דיגיטלי.

לימוד בהיקף 180 שעות: שלושה נושאים ממדעי החיים ומדעי החומר וביטויים במטלות ביצוע דיגיטליות, משולבות רעיונות מדעיים מיומנויות חשיבה וייצוגם בתלקיט הדיגיטלי.

שלושת הנושאים הנלמדים ביחידה זו ניתנים לבחירה מתוך נושאי החובה או הבחירה בתוכנית הלימודים, ובלבד שיהיו שונים מנושאי החובה שנלמדו והוערכו באמצעות המבחן העיוני בכתב (שאלון 704361).

הערכה בית ספרית (משקלה 30%): באמצעות מטלות ביצוע דיגיטליות, המיוצגות בתלקיט דיגיטלי.

מטלות הביצוע הדיגיטליות מיוצגות בתלקיט מתוקשב, הכולל:
עבודה קבוצתית ודף מלווה עבודה קבוצתית, עבודות אישיות ודפים אישיים של כל תלמידי הקבוצה.
בנוסף, משימות אישיות נוספות, שהוגשו במהלך השנה, על פי הפירוט במסמך התלקיט המעודכן.

בכל שנה תתקיים הערכה מדגמית של התלקיטים.

יש לשלוח לפיקוח שני תלקיטים דיגיטליים (של 2 קבוצות תלמידים) עד לתאריך 30.6 בכל שנה
באמצעות שיתוף עם כתובת המייל: talkeitdigitali@gmail.com

שימו לב:
יש לדווח לפיקוח על הגשת תלקיטים ולהירשם להערכה המדגמית באמצעות טופס הדיווח וההרשמה עד לתאריך 31.12.

* במידה ומגישים יותר מכיתה אחת, יש למלא טופס נפרד עבור כל כיתה.

אולי תתעניינו גם ב...

חקר מדעי
במדור זה תמצאו את כל חומרי הלמידה וקובצי העזר למורה בנושא החקר המדעי במוט"ל
ספרי לימוד ומדריכים למורה, אתרים ומאגרי מידע
ספרי הלימוד המאושרים להוראת מוט"ל מפורטים ברשימת ספרי הלימוד המאושרים של האגף לאישור ספרים וחומרי למידה, המתעדכנת ומתפרסמת בכל שנה.
למידה מחוץ לכיתה
הוראה בסביבות למידה מגוונות מחוץ לכותלי הכיתה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.