דלג אל

הצהרת נגישות

היבחנות והערכה חלופית

חזרה
היבחנות והערכה חלופית

הבחינות בפילוסופיה הן בחינות בכתב שנעשות במסגרת בית הספר. בית הספר חייב לקבל מראש את אישור המפמ"ר על השאלון.
נושאי העבודות האישיות ורשימת המקורות לנושאים יוגשו לאישור המפמ"ר עד סוף חודש ינואר של שנת הלימודים השנייה.
מומלץ שהבחינה בנושאי החובה (בסיס הידע והמיומנויות) תיעשה בסוף שנת הלימודים הראשונה, והבחינה בפרקי ההרחבה וההעמקה תיעשה בסוף שנת הלימודים השנייה.

הבחינה – 70% של הציון הסופי
הבחינה כוללת את כל חומרי החובה בתורת המידות, כל חומרי החובה בתורת ההכרה והנושא לבחירת המורה.
מספר שאלון הבחינה: 040-381

ההערכה החלופית – 30% של הציון הסופי:
שני נושאים קטנים לבחירת המורה או שתי הרחבות לפי תוכנית הלימודים
מטלות 15% ועבודה 15%
המטלות יכולות להיות עבודה על טקסט שלא נלמד והצגתו בכיתה, ריאיון עם פילוסוף פעיל והצגתו בכיתה או משימות אחרות שהמורה קובע בהתייעצות עם המפמ"ר.
התלמיד בוחר נושא לעבודה. הנושא שנבחר, ראשי הפרקים והרשימה הביבליוגרפית צריכים להיות מוגשים לאישור המפמ"ר. הרשימה הביבליוגרפית צריכה לכלול לפחות פריט מקור אחד ופריט פרשנות אחד.
מספר שאלון ההערכה החלופית: 040-283

בשנים תשפ"ד-תשפ"ה תחול תוכנית היבחנות בחירום - שימו לב לשינויים!

הערכה חלופית

הערכה חלופית

ככלל, נושא העבודה יהיה הרחבה של התלמיד באחד מן התחומים או הנושאים שנלמדו בכיתה. ברם, אין למנוע מן התלמידים לבחור גם בנושאים או בתחומים שלא נלמדו בכיתה, ובתנאי שיישמרו הסטנדרטים הדרושים מבחינת היקף החומר ומבחינת ההעמקה בו. יש לעודד כתיבת עבודה המשלבת פילוסופיה עם תחומי דעת ומקצועות לימוד אחרים, למשל פילוסופיה יהודית, ספרות, מדעי החברה או מדעי הטבע. העבודה תתבסס בעיקרה לא על ספרות משנית כי אם על טקסטים פילוסופיים ראשוניים המקובלים כבעלי ערך פנימי או על טקסטים לא פילוסופיים – ובתנאי שהניתוח והדיון ייעשו בכלים ובגישות המקובלים בפילוסופיה.

קריטריונים להערכת עבודת חקר בפילוסופיה - הערכה חלופית

  • הצגת שאלה או טענה לדיון הניתנת לזיהוי באופן ברור
  • הצגה נכונה של הגישות הפילוסופיות הנדונות בעבודה
  • התייחסות מנומקת אל הגישות המוצגות ועמידה על הקשיים שבהן
  • עקביות ולכידות הדיון
  • גישה מקורית
  • עבודה קריאה ובעלת מבנה ברור, המאפשר להתמצא בה
  • ניסוח (ענייני, במשפטים ברורים ובנויים כהלכה)
  • הקפדה על עברית תקנית
  • שימוש נכון בביבליוגרפיה
  • הערות כפי שמקובל בכללי הציטוט וביסוס
  • הגהה, עבודה ללא שגיאות כתיב

אולי תתעניינו גם ב...

ספרי לימוד, מדריך למורה ומצגות
ספרי לימוד, מדריכים ומצגות למורה
תחרויות ואולימפיאדות
תחרויות ואולימפיאדות בפילוסופיה
קהילות מורים והשתלמויות
קבוצת ואטסאפ סגורה למורים לפילוסופיה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.