דלג אל

הצהרת נגישות

שיח סביב ספרי עיון

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
ידע עולם
סביבות למידה:
כל הגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. מדע וטכנולוגיה: גרמי שמיים ומזג אוויר
  2. שפה ואוריינות: מכוונות לספר

אודות הפעילות

ספרי עיון מציגים עובדות מדעיות בסגנון אינפורמטיבי. ספרי העיון נותנים לילדים הזדמנות להעשיר אוצר מילים, ללמוד מושגים חדשים ולהרחיב את ידע העולם. בגן שדמית בגבעתיים, הילדים ניגשים בצורה עצמאית למרכז החקר בנושא החלל ומשוחחים עם חבריהם בנושאים שמעניינים אותם.

תיעוד השיח סביב תמונות אסטרונומיות, תצפיות או צפייה בסרטונים, יכולים ללמד אותנו על הידע ומושגים שילדים משתמשים, על דרכי החשיבה שלהם ועל הנגישות שלהם למקורות מידע. בנוסף, שיחה על מוקדי עניין יכולה לתת מידע על התחושות של הילדים כלפי תופעות הקשורות לחלל, התרגשות לקראת שיגור החללית במהלך משחק, הומור ודמיון בקשר לקיומם של חייזרים ולעיתים פחד מהלא נודע –חורים שחורים והתקרבות מסוכנת לשמש.

אילו ספרי עיון מומלץ לשלב במרכז חקר בגן?
מומלץ לשלב ספרים, כלים ואמצעי תיעוד לעידוד פעילות חקר עצמאית של ילדים: ספרי עיון מאוירים או מצולמים כגון אטלס מדינות, אטלס החלל, מילון מאויר, ספרים על חיי מדענים, סיפורי תגליות, ספרי שאלות וחידות, ספרי ניסויים, מגדירים של בעלי חיים וצמחים ומגוון אנציקלופדיות.


מה תרומתם של ספרי עיון בגן?
ילדים אוהבים להיחשף לחיים של אנשים אמתיים, מקומות רחוקים, אירועים מהעבר ולתופעות מהעולם הקרוב וזה שאינו נגלה לעין. ספרי עיון מציגים מידע בדרכים שונות ומשלבים טקסטים קצרים, איורים ותמונות. במקרים מסוימים, ניתן למצוא תוכן עניינים, תרשימים, כתוביות לתמונות, ומילון מושגים.


שפת ספרי העיון היא שפה פורמלית נטולת הקשר ולכן היא שונה מהשפה הדבורה והסיפורית של ספרי ילדים בהם מתוארות שיחות בין דמויות. דרך ספרי עיון, ילדים לומדים הגדרות ותיאורים, קשרים בין תופעות ומפיקים מידע מתוך הייצוגים הגרפיים המשולבים בטקסטים המילוליים.


כיצד לארגן את הספרים? למה ספרים על הרצפה?
ניתן לקרא ספרים בכל מקום: יש שיעדיפו כורסה נוחה ואחרים לשכב על הגב על הרצפה; יהיו ילדים שיחפשו מקום רחוק מההמולה ואחרים שהרעש סביבם יעזור להם להתרכז (כמו מבוגרים בבית קפה הומה אדם). חשוב לזמן מגוון מקומות ישיבה, שטיח וכריות כדי שהילדים יבחרו את הדרך הנוחה להם לקריאה בצוותא או לבד, בתוך הגן או מחוצה לו.

אולי תתעניינו גם ב...

משחקים חברתיים בגן יער
סביבה החוץ כיתתית מזמנת חומרים ותנאים למשחק חברתי עשיר. מכיוון שכך, אין צורך להביא ליער משחקים מבחוץ אלא ליהנות מהשפע שהסביבה מספקת. בסרטון ניתן לראות את ילד...
זמנים חדשים בגן
האם יש דרך אחרת לנהל את הזמן בגן? מה יכולה להיות ההשפעה של ניהול זמן מקורי על האקלים בגן? מי קובע את הזמנים בגן ? על כל זאת ועוד, בסרטון זמנים חדשים בגן
חוויה אינדיאנית במטע הפקאנים
בסרטון ניתן לראות חוויה הוליסטית הכוללת בניית מחנה אוהלי טיפי על ידי הגננת והילדים, יצירות ומלאכות בסגנון אינדיאני וכן, הקשבה והתבוננות בטבע
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.