דלג אל

ל"ג בעומר בגן הילדים

ל"ג בעומר בגן הילדים

ל"ג בעומר הוא היום השלושים ושלושה (ל"ג) לספירת העומר (י"ח באייר), ונחשב ליום שמחה, וכנקודת ציון להפסקת מנהגי האבלות הנוהגים בימי ספירת העומר. בין המנהגים המרכזיים בל"ג בעומר: הדלקת מדורות, עליה למירון להילולת בר יוחאי ועריכת טקס החלאקה לילדים (בקהילות מסוימות גם משחקי חץ וקשת).

חזרה לראש הדף

ל"ג בעומר בגן הילדים

היום השלושים ושלושה לעומר, החל ממחרת חג הפסח

  • נכיר מנהגים הקשורים בחג: עבודה בקבוצה על המושג "קשת"
  • נכיר דמויות: רבי שמעון בר-יוחאי, רבי עקיבא, בר כוכבא
  • נשיר משירי וריקודי החג
  • נלמד כללי בטיחות סביב אש
  • נכין תקרובת (כיבוד) לחוגגים סביב המדורה
  • נפתח פינת משחק סוציודרמטי סביב המדורה

ל"ג בעומר, היום ה-‏33 לספירת העומר הוא חג שלא מוזכר במקורות.

ישנם כמה וכמה הסברים מהו החג הזה, מה מקורו ומדוע אנו חוגגים אותו עד היום:

  • ל"ג בעומר הוא יום תחילת המרד הגדול ביהודה. לפי מסורת זו הדליקו משואות ברחבי הארץ כדי להודיע על התחלת המרד, ומכאן המנהג להדליק מדורות בערב ל"ג בעומר.
  • יום חג לזכר נצחונו של בר כוכבא במרד נגד הרומאים. לפי המסורת בל"ג בעומר חל מפנה מכריע בקרבות לטובת בר כוכבא.
  • ל"ג בעומר מוזכר בעקיפין בגמרא, במסכת יבמות: "שנים עשר אלף זוגים תלמידים היו לו לרבי עקיבא מגבת עד אנטיפרס וכולן מתו בפרק אחד". הפרשנות לפסוק זה אומרת שבל"ג בעומר נעצרה המגפה ממנה נפגעו רבים מתלמידי רבי עקיבא. זהו ההסבר המקובל לקיומו של ל"ג בעומר ולהפסקת מנהגי האבלות בימי ספירת העומר.
  • רבי שמעון בר יוחאי, מתלמידיו של רבי עקיבא, חי בתקופת מרד בר כוכבא ועל-פי המסורת הוא שכתב את ספר הזוהר. בתלמוד הבבלי מסופר ששמעון בר יוחאי היה ממתנגדי השלטון הרומי ולכן נאלץ לברוח ולהתחבא 12 שנה עם בנו במערה – עד מות הקיסר הרומי וביטול הגזירות נגד היהודים. לפי מסורת זו, ל"ג בעומר קשור לשלל אירועים בחייו של שמעון בר יוחאי. לי המסורת בל"ג בעומר הוסמך בר יוחאי לרב, בל"ג בעומר הוא התחתן ובל"ג בעומר נפטר. ולזכרו נוהגים להדליק מדורות.

הדלקת מדורות
את המנהג הזה אי אפשר לפספס. בל"ג בעומר מדליקים מדורות. למנהג הזה יש שני מקורות:

  1. החיבור בין מרד בר כוכבא, ל"ג בעומר והדלקת מדורות: המורדים הדליקו משואות על ראשי ההרים כדי להעביר את ההודעה על פרוץ המרד והמדורות שאנו מדליקים היום הן לזכר אותן משואות.
  2. השריפה בבית שמעון בר יוחאי וספר הזוהר: על-פי המסופר בספר הזוהר, ביום מותו של רבי שמעון בר יוחאי הוא ביקש לגלות לחבריו סודות מספר הזוהר – אך לא הספיק וביתו נשרף. לזכר האש ששרפה את ביתו נוהגים להדליק מדורות ביום פטירתו של בר יוחאי, שהוא ל"ג בעומר.

חתונות וחופות
בימי ספירת העומר, שהם ימי אבלות לא נהוג להתחתן משום שלא נהוג לקיים שום חגיגה. ל"ג בעומר הוא עצירה של ימי האבל ובישראל נהוג ביום זה לקיים חתונות רבות.

לשחק בחץ וקשת
אם גם אתם ראיתם ילדים צעירים הולכים בל"ג בעומר עם חץ וקשת, בואו ללמוד על מקור המנהג:

  1. חץ וקשת היה כלי הנשק בימי בר-כוכבא. ואנו נוהגים להתאמן משחקי מלחמה לזכר בר כוכבא.
  2. תלמידי החכמים של רבי שמעון בר יוחאי היו מתאספים בחוץ כדי ללמוד תורה בניגוד להוראות הרומאים. הם לקחו אתם חצים וקשתות משום שהשתתפו במרד וכשגילו אותם טענו שיצאו לשחק ולא ללחום.
  3. על פי חז"ל, בימי רבי שמעון בר יוחאי לא נראתה קשת בשמים. הקשת מסמלת ביהדות את סופה של פורענות – כפי שרואים אותה לראשונה בסוף המבול בסיפור נוח. לפי סיפור זה רבי שמעון בר יוחאי היה צדיק שבכוחו להגן מפני פורענות ולכן לא היה צריך את הקשת בימיו. לזכרו ולזכר גדולתו אנו משחקים בחץ וקשת.

הילולת רבי שמעון בר יוחאי
בל"ג בעומר מתקיימת הילולת רבי שמעון בר יוחאי ומשתתפים בה אלפי אנשים. ההילולה מתקיימת ליד קברו של בר יוחאי, במירון שליד צפת. לפי המסורת, רבי שמעון בר יוחאי נפטר בל"ג בעומר, נשמתו עלתה השמימה והתאחדה עם עולמות עליונים. האיחוד הוא כעין חתונה ומכאן התגלגל מנהג קיומה של הילולה – חתונה – על קברו של בר יוחאי.

תספורות לילדים בני שלוש - "חלאקה"
אחד הטקסים המיוחדים המתקיימים בל"ג בעומר הוא טקס החלאקה המתקיים בהילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון. במהלך ההילולה מביאים בנים בני שלוש שמעולם לא הסתפרו קודם ועושים להם תספורת ראשונה במקום.

לצד השמחה שבהדלקת מדורות ל"ג בעומר וחובת קיום מצוות החג, עלינו לתת את הדעת גם על תוצרי הלוואי הבלתי רצויים של מצווה זו.

מנתונים שהתקבלו בשנים האחרונות במרכז לניטור אוויר (מנ"א) של המשרד לאיכות הסביבה, נמצא כי מדורות ל"ג בעומר גורמות לעלייה חדה ברמות זיהום האוויר, ובזמן בעירתן נפלטים חומרים רבים לסביבה, כגון אפר, עשן ופיח.

 

חומרים אלה מכילים ריכוזים גבוהים של חלקיקים המסוכנים לבריאות האדם וכן כמויות גדולות של פחמן דו חמצני הגורם להתחממות כדור הארץ. הפיח המרחף באוויר בשעת הבעירה, גורם נזקים רבים לסביבה: הוא פוגע בדרכי הנשימה של יצורים חיים ועלול לגרום למחלות קשות, נדבק לצמחים ומפריע להם לבצע פוטוסינתזה, מכסה מבנים וגורם להם להשחיר.

רוב הסוגים של חומרי הדלק המוצקים, כגון פחם ועץ והנוזליים דוגמת הנפט, מכילים תרכובות שונות המתפרקות בעת השריפה לתחמוצות שונות.

 

אחת התרכובות היא הגז .co2גז זה הוא האחראי העיקרי ליצירת "אפקט החממה". בתופעה זו החום המגיע מהשמש, נקלט על ידי כדור הארץ ואינו מתפזר במהירות עקב ריבוי גזים דוגמת co2 באטמוספרה. כתוצאה מכך, עולה הטמפרטורה על פני כדור הארץ. לעלייה זו השלכות רבות על החיים על פני כדור הארץ.

אנו ויצורים חיים אחרים, כגון בעלי חיים וצמחים, זקוקים לאוויר נקי כדי לחיות.

 

על כן חשוב שנתנהג בצורה אחראית ונשמור על הסביבה. על מנת לצמצם את הנזק הבריאותי העלול להיגרם כתוצאה מהדלקת המדורות ואת הנזק לסביבה, מפרסם האגף לאיכות אוויר שבמשרד לאיכות הסביבה הנחיות למדליקים מדורות בל"ג בעומר.

 

כללים לשמירה על הסביבה

  1.  בבחירת האתר להדלקת המדורה הקפידו על שטח נקי וחשוף: אין להדליק מדורה ביער, מתחת לעצים ולא סמוך לשדה קוצים העלול להתלקח
  2. אין לכרות עצים להדלקת המדורות. הקפידו להביא למדורת ל"ג בעומר חפצים ישנים עשויים מעץ כדי למנוע כריתת עצים
  3. דאגו לתחום את המדורה בשורת אבנים שתגביל את התפשטות האש
  4. נכשו עשבים מסביב למדורה, וכך תמנעו את התפשטותה לאזורים סמוכים אליה
  5. מומלץ לחגוג בחברותא - הדליקו מדורות קבוצתיות או כיתתיות, ולא מדורות קטנות פרטיות, כדי לצמצם מדורות ולחסוך זיהום אוויר
  6. עצים למדורה: הקפידו על שימוש בענפים יבשים בלבד, ללא עלוות ירק. השתמשו בפסולת עץ נקייה ממסמרים, ברגים ופלסטיק. הימנעו מכריתת עצים ושיחים. בסביבתכם ניתן למצוא מספיק ענפים יבשים ופסולת גזם שמותר להשתמש בהם למדורה
  7. אין לזרוק לתוך המדורה עצים צבועים בצבע או לכה
  8. אין לשרוף תחליפי עץ מלא, כמו מלמין, M.D.F ופורמייקה, מאחר שתהליך ייצורם כולל ערבוב עם דבקים שונים הפולטים לאוויר בעת שריפתם חלקיקים המכילים חומרים מסוכנים
  9. אין להשליך למדורה בקבוקי פלסטיק, פחיות משקה, שקיות ניילון, כוסות, צלחות וסכו"ם חד פעמי מפלסטיק וכלים מקלקר. שריפתם של חומרים אלה גורמת לפליטה של חומרים מסרטנים ובנוסף מלווה בריחות רעים
  10. מומלץ לא לשבת קרוב מאוד למדורה ולא בכיוון העשן כדי להימנע משאיפה מיותרת של מזהמים
  11. סוף טוב: בסיום הקומזיץ, הקפידו לוודא את כיבויָה המוחלט של המדורה - יש לכסות את הגחלים במים או חול. גחלים עלולות לשוב ולהתלקח אחר לכתכם
  12. יש להשאיר את השטח נקי: אספו את כל השאריות משטח המדורה לתוך שקיות אשפה והעבירו אותן למכולות האשפה הסמוכות
  13. אין להוסיף למדורה חומרי דלק, כגון נפט, קרוסין, בנזין, סולר. כל חומרי הדלק מותירים בבעירתם חומרים מזיקים.

זכרו!
ניתן ליהנות ממדורה קטנה המסמלת את ערכי החג. אין צורך להדליק מדורות גדולות העלולות לסכן אותנו ואת הסביבה.

אולי תתעניינו גם ב...

פורים בגן הילדים (י"ד באדר)
חג פורים מתבטא בשמחה ובהודיה על הנס וההצלה שקרו ליהודים בתקופת אחשוורוש. סיפורו של החג מבוסס על המסופר במגילת אסתר.
יום הזיכרון לשואה ולגבורה בגן הילדים (כ"ז ניסן)
מערכת החינוך שוקדת לחנך ילדים החל מן הגיל הצעיר על מורשתו של העם, ההיסטוריה שלו ותרבותו, ובתוכה החגים והמועדים וימי הזיכרון, חלק בלתי נפרד מההוויה החינוכית
شهر رمضان المبارك وعيد الفطر السعيد רמדאן וחג אלפיטר בגנים (11.3-12.4)
يتأثر الأطفال بالأجواء الرمضانيّة في البيئات الإسلاميّة، ويلاحظون التغيرات في البرنامج اليوميّ والطقوس. وهي فرصة لتنمية ملامح خريج البستان وتعزيز انتمائه
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.