יוצאים לקניון
הרעיון שלי:
נולין ספדי היא מדריכה אזורית לעברית, רכזת ומורה לעברית בבית הספר היסודי אלמנאהל, מג'דל שמס. בשנה שעברה תכננה פעילות סיכום לפרק "קונים בקניון" בספר הלימוד של כיתה ו', וקיימה אותה בשיתוף המורות לעברית בבית הספר. הפעילות נעשתה בקניון "שמונה באמצע" בקריית שמונה, ובמסגרתה נדרשו התלמידים להתבטא בשפה העברית בזמן אמת בהקשר טבעי (פעולת קנייה).
מהלך הפעילות:
התלמידים התחלקו לקבוצות. כל קבוצה קבעה מראש לאיזו חנות היא נכנסת בתיאום עם המורה ומחנכת הכיתה. התלמידים הוגבלו בסכום שהוחלט עליו מבעוד מועד עם המחנכות וּועד ההורים. הקבוצות נכנסו לחנויות לפי לו"ז קבוע, כך שכאשר כמה קבוצות שהו בחנויות, השאר הסתובבו בקניון עם המחנך או המורה המלווה ותיארו בעברית את שראו בקניון על סמך מה שלמדו בפרק. לכל חנות התלוותה מורה וצילמה את התלמידים מדברים בעברית ביניהם ועם העוֹבדות בחנויות. התלמידים קנו פריטים שאהבו והשתמשו בשפה בהקשר טבעי. לאחר מכן כתבו את השיחות שניהלו עם העובדים בחנויות והגישו מטלה להערכה חלופית. את הציונים קיבלו על סמך הקטע המצולם שהופיעו בו והשיחה הכתובה שהגישו.
האני מאמין שלי:
אני מאמינה שלמידה מיטבית היא למידה אותנטית המתקיימת בסביבה הטבעית. בלמידה חוץ כיתתית המתרחשת בסביבה ממשית אמיתית ואותנטית יכול להתרחש תהליך למידה טבעי מתוך התנסות ישירה בסביבה.
כדי לרכוש שפה ולשפר את הביטחון העצמי בדיבור בה, חשוב שתלמידינו יתנסו במצבים טבעיים בעזרת משימות מאתגרות. אלו ידרשו מהם להתבטא בעל פה או להפיק טקסט דבור במצבים אמיתיים ובהקשרים טבעיים בדגש על למידה מתוך חוויה ורלוונטיות המשימות להווי שלהם.
הפעילות נתנה ביטוי למגוון תפקידי לומד:
בין אישי - עמידה במשימות בעולם ממשי ורלוונטי, משימות המחייבות עבודת צוות ומיומנויות שיח בעולם ממשי.
תוך אישי - משימות שיש בהן ערך ורלוונטיות בעיני התלמידים, גילוי אחריות אישית וגילויים של מוטיבציה ומסוגלות אישית.
קוגניטיבי- זימון התנסויות ביישום רלוונטי של הנלמד, זימון התנסות בהעלאת רעיונות ושימוש בנתונים לצורך קבלת החלטות והבעת דעות.