פרויקטים בשפה העברית
הרעיון שלי
אכלאס גדבאן, מורה לעברית בבית הספר דליה א' ע"ש חסון יוסף חסון אשר בדלית אל כרמל, מספרת על דרכי למידת השפה העברית והטמעתה בבית ספרה, ומציגה את הפרויקטים השונים, שנעשו במטרה לחשוף את התלמידים לתכנים חדשים, ולעודד אותם להשתמש בשפה העברית
השפה העברית בבית הספר שלנו
התלמידים פוגשים בבית הספר בפעם הראשונה את השפה העברית בגן ובכיתה א'. נוסף על כך הם חשופים לשפה בבית הן דרך הוריהם הן דרך אמצעי התקשורת ובמיוחד מצפייה בערוצי טלוויזיה המשדרים תוכניות לילדים בשפה העברית. הילדים מגיעים אלינו בגיל צעיר עם בסיס בעברית בעיקר בהבנת הנשמע.
אצלנו בבית הספר המורים לעברית פועלים בדרכים שונות לתת מקום מרכזי למקצוע העברית, הן במערכי השיעור הן בתוכניות מערכתיות כמו הכנת מצגות, עבודות חקר, סרטונים והמחזות.
בטקסים שאנו מקיימים יש חלק נכבד לשפה העברית כגון בטקסי יום הזיכרון לחללי צה"ל, יום הזיכרון ליצחק רבין, טקס בוגרים, ערבי כיתות ומסדרי בוקר.
להלן כמה מהפרויקטים שהתקיימו בלימודי השפה העברית בבית הספר:
"שיר-לי" – תחרות דקלום שירים
זהו פרויקט שנעשה על ידי כל מורי העברית בבית הספר כדי לעודד תלמידים מכל השכבות לקרוא תכנים חדשים בעברית ולהיחשף אליהם. כל תלמיד בחר (בעזרת הוריו) שיר או פזמון אחד שהיה עליו לדקלם בעל פה. בעונה הראשונה השתתפו יותר ממאה תלמידים מהגן ועד כיתות ו'.
התלמידים בחרו שירים עם תכנים שמתאימים להם לפי גילם והיכולות שלהם. תלמידים שהביצועים שלהם היו טובים (לפי קריטריונים ברורים) עלו שלב. לשלב הגמר הגיעו עשרה תלמידים שהפליאו בביצועיהם.
התלמידים שהשתתפו בתחרות הפתיעו רבות עם הבחירות שלהם (כנראה גם בהכוונת ההורים) והביעו רצון עז להשתתף גם בתחרות השנייה.
"דירה להשכיר" – המחזה
במהלך השנה למדו התלמידים שירים של לאה גולדברג ושירים וסיפורים אחרים שעסקו ביחסים בין בני אדם (מגדר, תרבות, סטיגמות) בנושא "האחר הוא אני". במסגרת זו בחרתי להמחיז איתם את הסיפור "דירה להשכיר" שכתבה לאה גולדברג.
בשלב הראשון קראנו את הטקסט וניתחנו אותו. בשלב השני התבקשו התלמידים לבחור דמות שהם מעוניינים לגלם. בשלב השלישי נבחרו התלמידים לפי קריטריונים ברורים כגון יכולת משחק, טון דיבור ויכולת דקלום.
התלמידים התאמנו על המחזה בכל הזדמנות, גם אחרי הצוהריים. בסופו של דבר הופיעו בעוד מחזות בטקס מיוחד שהתקיים בפני כל תלמידי בית הספר ונשא את הכותרת "האחר הוא אני".
התלמידים סיפרו על חוויה מיוחדת מאוד ועל האתגר העצום שעמד בפניהם. הם שמחו מאוד על הפרגון והמחמאות שקיבלו מההורים ומהמורים. התלמידים הביעו רצון להמשיך ולהשתתף בהצגות מאחר שנהנו ללמוד עברית בדרך שונה, מהנה ולא שגרתית.
תמונה מתוך המחזה:
סרטונים לכיתות ג'
במבחני המפמ"ר הבחנתי שהתלמידים התקשו בהבעה ובקטע הבנת הנשמע, לכן יזמתי את הרעיון שכל תלמיד יכין סרטון בנושא שמעניין אותו אישית ויעביר אותו אליי, ובכיתה נצפה יחד בסרטונים של כל התלמידים. הנושאים שהתלמידים עסקו בהם היו מגוונים: חיות מחמד, משחקים, כדורגל, שחייה וכו'.
דוגמאות לסרטוני התלמידים: הכנת מאפינס | תחביבים | יצירה
זוהי מבחינתי למידה משמעותית: היא מְחברת את התלמידים לשיעור כי הם מביאים אליו את העולם שלהם ואת תחומי העניין שלהם.