כותבים סיפור קצר
הרעיון שלי
המורה רביע בחסאס עיין בתוכנית הלימודים החדשה של השפה העברית במגזר הדרוזי ובחר בנושא כתיבת סיפורים – מן הטעם שישמש מנוף לפיתוח כישורי שפה וכישורי חיים.
בחסאס, רכז השפה העברית בבית ספר היסודי בוקעאתא א' ברמת הגולן, הוא בעל ניסיון בהוראה של שמונה שנים. יש לו תואר ראשון בהוראת השפה העברית מהמכללה האקדמית הערבית לחינוך בחיפה ותואר שני בטכנולוגיות ומערכות למידה מהאוניברסיטה הפתוחה.
בחסאס סבור שהכתיבה מאפשרת לפתח חשיבה, לעבד ידע ולשמר אותו ואף לחזק את שליטת התלמידים בשפה העברית. יתר על כן, כתיבת הסיפור היא כלי תקשורתי המאפשר ביטוי עצמי והבעת רגשות וכלי שימושי בחיי היום-יום.
> ליחידת הלימוד בשפה העברית – כתיבת סיפור
תפיסת עולם חינוכית
בחסאס מאמין ששליטה בשפה העברית היא מנוף לקידום חברתי-כלכלי ומפתח להשתלבות בחברה הישראלית. כמו כן היא חיונית ליצירת דיאלוג בין מגזרי האוכלוסייה השונים. לכן, הוא מסביר: "קיימת חשיבות רבה שתלמידינו ישלטו היטב בעברית, כדי שזו תוביל אותם להגשים את עצמם ולתרום את חלקם במדינת ישראל".
תהליך העבודה
התלמידים התחילו ללמוד את הז'אנר הספרותי "הסיפור הקצר" לימוד יסודי ומעמיק בשלבים:
- התלמידים נחשפו למאפייני הסיפור וזיהו אותם בסיפור נתון באמצעות תבנית לכתיבת סיפור.
- התלמידים קיבלו סיפור ברצף תמונות והתבקשו לחבר שאלות ולנסח להן תשובות.
- התלמידים מיינו את המידע, את התיאורים והאירועים שכתבו בתוך תבנית לכתיבת סיפור.
- התלמידים החלו לכתוב את סיפוריהם וקיבלו הערכה ליצירות לפי מחוון הערכה לכתיבת סיפור.
- התלמידים כתבו בעצמם סיפורים והעריכו אותם לפי מחוון ההערכה שקיבלו.
לבסוף, התלמידים התנסו בהצגת הסיפורים בעל פה בפני תלמידי הכיתה בשימת דגש על התבטאות נכונה ועל שפת גוף מתאימה.
תוצרי התלמידים
במהלך הלמידה גילו התלמידים מוטיבציה והבנה ושיתפו פעולה. התהליך הוביל אותם לשליטה ניכרת בכתיבת סיפורים ולהתבטאות נכונה. כמו כן נוצרה תחרות סמויה שהעלתה את רצונם להבריק ולתת את המֵרב.
דוגמאות לסיפורים שכתבו הילדים:
התלמידים מציגים את הסיפורים שכתבו:
סרטונים בהם התלמידים מציגים בעל פה את הסיפורים שכתבו : המחרוזת, הכדור שעף, הבנות והתכשיט.
הסיפורים שכתבו התלמידים: המחרוזת שאבדה, הכלב והחתול