דלג אל

הטקסט הכתוב הופך להמחזה

הטקסט הכתוב הופך להמחזה

הרעיון שלי


מתוך רצון לשפר את ההבעה בעל פה של תלמידיו, מרבה ח'אלד אבו שאהין להפוך את הטקסטים השגרתיים שבספר להמחזות הכוללות עיבוד הדיאלוגים, למידת התפקיד, אביזרים ותלבושות. ח'אלד אבו שאהין הוא מורה לעברית, מורה ורכז העברית בבית הספר היסודי אלנג'ום בבוקעאתא, רמת הגולן. הוא בעל ניסיון של 8 שנים, סיים לימודי תואר ראשון בספרות עברית במכללה הערבית לחינוך בחיפה ותואר שני בהוראת השפה העברית במכללת אורנים.


תפיסת עולם חינוכית


ח'אלד מאמין שאפשר לקדם ולהוביל את השפה העברית במגזר הדרוזי לפסגה, להוביל את התלמידים לרכישת השפה העברית כשפה שנייה ולסייע להם להכיר את היבטיה השונים של השפה העברית בתוכנית הלימודים החדשה. יתר על כן, הוא חותר לשפר את שליטתם של התלמידים בשפה העברית המדוברת ולצמצם פערים חברתיים כדי שתלמידי החברה הערבית ישלטו יותר בשפה העברית וישתלבו יותר בחברה הישראלית, בתעסוקה ובמשק.

 

מהטקסט להמחזה: תהליך העבודה


תהליך הלמידה משמעותי לתלמידים מכיוון שהוא נותן להם לבחור בתכנים ולנהל את למידתם. כמו כן הם עוסקים בדברים חשובים, רלוונטיים, מסקרנים ומאתגרים.
בשלב הראשון קוראים בכיתה את הטקסטים המופיעים בספר ומקיימים שיחה עליהם. לאחר מכן התלמידים לומדים את תפקידי הדמויות ומוסיפים להם תוכן וטקסט נוספים, כפי שהם מבינים את הדמות. בשלב זה מתחילה העבודה על המחזת הטקסט. התלמידים מביאים מעצמם רעיונות מגוונים להעשרת הדמות: הבעות פנים, שפת גוף, אביזרים ותלבושות. את התוצר מעלים מול תלמידים אחרים בבית הספר או מצלמים בווידאו.
התהליך שעברו התלמידים במהלך הלמידה הוביל לשיפור ניכר בשיח הדבור והגביר את הביטחון העצמי שלהם, במיוחד בעמידה מול קהל ובהתבטאות בשפה. התלמידים גילו מוטיבציה ולמדו את תפקידיהם מתוך הנאה ורצון עז.

דוגמאות לסרטונים שהכינו התלמידים בעקבות קריאת הטקסט: מעשה באיכר,  כדורגל.

תמונות מהסרטונים:

           

 

רעיונות נוספים לפיתוח השיח הדבור

הכנת מתכון: התלמידים בכיתה נפגשים בין השאר עם טקסט מפעיל, הכנת מתכון. ח'אלד מזמין את תלמידיו לצלם את עצמם מכינים מתכון בביתם. בעבודה על סרטון כזה יש התנסות בביטוי אותנטי בעל פה וגם הזמנה לתלמידים להציג מעולמם האישי באמצעות המטבח הביתי. לצפייה בסרטון: מתכון לעוגיות

ריאיון עם בעל מקצוע: התלמידים מתבקשים לבחור בעל מקצוע שמעניין אותם, להכין שאלות לשאול אותו ולראיין אותו בעברית. אחר כך על התלמידים לתמלל את הריאיון ולהגיש אותו כתוב. לצפייה בסרטון: ריאיון עם מעצבת פנים

תמונות מתוך הסרטונים:

             

 

 

 

 

אולי תתעניינו גם ב...

תמי אוהבת כדורגל
מוניא עבדאללה, מורה לעברית בבית הספר היסודי אלמנארה בכפר כיסרא, מצאה דרך מעניינת ומקורית לבסס אצל תלמידיה את השפה העברית הדבורה: יצירת סרטון כיתתי בעקבות טקס...
הקומיקס ככלי ליצירת תקשורת בין תרבותית
בבית הספר היסודי אלמנאהל, אשר נמצא במג'דל שמס קיימו מפגש עם תלמידים דוברי עברית מכפר בלום. התלמידים יצרו ביחד קומיקס דרכו הכירו אחד את השני, ובאמצעותו תרגלו ...
כשאהיה גדול
שאדיה עראידה, מורה לשפה העברית בכיתות ב-ו בבית הספר "יסודי ה' אלע'ודראן" בכפר מע'אר, מצאה דרך מקורית לסכם את לימוד הנושא "כשאהיה גדול". היא הכינה יחד עם תלמי...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.