דלג אל

"צעדים וגל-גלים" – מרכז למידה בית ספרי

"צעדים וגל-גלים" – מרכז למידה בית ספרי

המורה היזמת

שרה ח'יר,
בית הספר "אלתסאמוח" יסודי ג' אבו סנאן
בתמיכת הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות

אודות היוזמה

מרכז הלמידה "צעדים וגל גלים" בבי"ס אלתסאמוח יסודי ג' אבו סנאן מזמן לתלמידים בחטיבת הגיל הצעירה בבית הספר (כיתות א-ב) כשירויות שפה ראשוניות בשפה השנייה. אלו מתקיימות מתוך התנסויות ופעילויות לבד ובצוותא המכוונות ללמידה רלוונטית לחיי התלמידים ונוגעות לשפת הלאום.

חזרה לראש הדף

שרה מספרת על היוזמה

שרה מספרת על היוזמה שרה ח'יר עם איל רם סמנכ''ל משרד החינוך, ביום המורה בכנסת

אני ח'יר שרה, מורה ללשון העברית בבית הספר אלתסאמוח יסודי ג' אבו סנאן.
אבו סנאן הוא כפר רב תרבותי הנמצא בגליל המערבי בצפון הארץ ובו דרוזים, מוסלמים ונוצרים. אני פרי של התוכנית "מורים ללא גבולות" המשלבת מורים עם מוגבלויות במערכת החינוך.

בתחילת דרכי הוטל עליי ללמד עברית לתלמידי כיתות א-ב. ראיתי במשימה זו שליחות, והייתה לי מטרה לחשוף את הלומד הרך לשפה השנייה באופן חווייתי ומהנה כדי לעודד אותו להשתמש בשפה ולהשתלב בחברה הישראלית, בעודי מקבלת על עצמי לקדם את מיומנויות השפה בעיקר בהיבטים של האזנה ודיבור.

בבית הספר שלנו הייתה לנו שאיפה לטפח מרכז למידה לשוני המבוסס על משחוק דידקטי. עם קבלת ה"קול-הקורא" של הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות בשנת תש"ע, בער בתוכנו הניצוץ והחלטנו לפתוח מרכז למידה פדגוגי לשוני בשם "צעדים וגל-גלים". מרגע שהיוזמה שלנו התקבלה בקרן לעידוד יוזמות, החלום החל להתגשם במציאות, וזכינו בליווי ובהנחיה מקצועיים.
צוות היוזמה כלל את עזאם מיסון, רכזת השפה העברית בבית הספר; זיאדה נדא, מורה לעברית שפה שנייה בשכבת הגיל הרך ואותי, ח'יר שרה, המובילה של היוזמה "צעדים וגל-גלים". יחד גיבשנו רעיונות ובנינו משחקים התואמים את הנושאים הנלמדים. תגובות התלמידים היו אוהדות ונלהבות ושיתוף הפעולה שלהם מלא.

היות שהלמידה המשמעותית היא אחד העוגנים המרכזיים בתוכנית העבודה בבית הספר, הצלחנו, צוות היוזמה ואני, לפתח חדשנות חינוכית ביוזמה שלנו. התחלנו במרכז הלמידה "צעדים וגל-גלים" לתת לתלמידים בגיל הרך כשירויות שפה ראשוניות בשפה שנייה מתוך התנסויות ופעילויות לבד ובצוותא המכוונות ללמידה רלוונטית לחיי התלמידים ונוגעות לשפת הלאום עם מתן דגש לצד הלשוני, הקוגניטיבי והרגשי בתהליך רכישת השפה.

היום רואים בבית הספר תוצאות יוצאות מן הכלל: התלמידים נחשפים לשפה השנייה באופן חווייתי ומהנה. בצוות היוזמה מרגישים כסוכני שינוי בבית הספר. בית הספר קידם ואפשר עיצוב סביבה לימודית לשונית לגיל הרך, וכל זה בזכות ההזדמנות יקרת הערך אשר העניקה לנו הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות בשיתוף משרד החינוך.

בתהליך פיתוח מרכז הלמידה "צעדים וגל-גלים" זכינו, מעבר לתקציב, בליווי ובתמיכה מקצועיים ואישיים, בהשתתפות בצוותי חשיבה, תכנון וביצוע ובהדרכה לאורך כל הדרך.

חזרה לראש הדף

איכויותיו של מרכז הלמידה

איכויותיו של מרכז הלמידה

מרכז הלמידה מספק לעולמם של התלמידים מענה ישיר ופונקציונלי והוא כלי חיוני להעצמת דרכי ההוראה ולהקניית מיומנויות השפה העברית לגיל הרך בהאזנה ובדיבור. התלמידים נחשפים לצופן האלפבית באופן אובייקטיבי ומפתחים כישורי שפה, תקשורת ומגוון מיומנויות שהן אבני יסוד בתהליך רכישת השפה. הפעילויות ניתנות ברמות קושי שונות, ויש להן השפעה חיובית על רצון התלמידים בזמן הלמידה.
הפדגוגיה החדשנית במרכז הלמידה "צעדים וגל-גלים" מזמנת ללומד הרך מפגש עם אמצעי למידה מגוונים ועשירים, הן בתצורה הן במשאבים ההופכים את המפגש בין הלומד הרך והשפה השנייה למפגש חווייתי ומהנה. המרכז מציע פעילויות ומשחקים דידקטיים, ספרות ילדים, אביזרי שמע, פעילות על הקיר, כרזות ומצגות, חומרי גלם ויצירה מוחשית. פעילויות אלו מובילות להתבהרות צופן האלפבית, להבנה עמוקה יותר ולהתפעמות מיפי הכתוב או היצירה והתאחדות עם השפה בשני הרבדים: האזנה ודיבור.
החדשנות החינוכית ביוזמה מאפשרת לתלמיד להיות פעיל בלמידה ולקיים למידה שיתופית עם עמיתים בכיתה. נוסף על מתן ידע קוגניטיבי ומטא-קוגניטיבי וכשירויות שפה ראשוניות בשפה שנייה, ההתנסויות המגוונות (לבד ובצוותא) מכוונות ללמידה רלוונטית ומשמעותית לחיי התלמידים ונוגעות לשפת הלאום בד בבד עם שילוב של היבטים לשוניים והתנסויות שכליות, רגשיות ואומנותיות ברכישת השפה.
"חוויות מעין אלו מאופיינות בתחושת למידה טובה, חיובית ומפרה ובהרגשת עוררות אינטלקטואלית, רגשית או רוחנית".

באימוץ דרכים להוראה משמעותית, חברי צוות היוזמה חשו כסוכני שינוי בתוך בית הספר, במיוחד שינוי מהות התהליך החינוכי, מעורבות הלומד בתהליך, ההישגים והתוצרים שראו לאורך כל השנה.

התייחסות מנהל בית הספר מר ריאד עזאם

התייחסות מנהל בית הספר מר ריאד עזאם

השפה העברית היא שפה חשובה ושפת המדינה, ויש לדאוג שהתלמידים שלנו ישלטו בה שליטה מיטבית.
היוזמה הבית ספרית "צעדים וגל-גלים" באה לתת מענה לצורך זה.
הלמידה הפכה להיות משמעותית, התלמידים מחכים לשיעור ואוהבים אותו ואת המורה. כמו כן ניכר שהתלמידים התחילו לשלוט בשפה ולהשתמש בה נכון.
שיטות הלימוד הקונבנציונליות אינן מספקות פתרון לימודי מלא, והתלמידים של היום זקוקים לאתגרים שיהפכו את הלמידה למעניינת.
היוזמה שמובילה שרה מבטאת תפיסה חינוכית מתקדמת, אופק ויצירתיות אשר מאפשרים להוביל לשינוי המיוחל המתאים לסיסמה שלנו "השמיים הם הגבול".

התייחסות הצוות המלווה ליוזמה

ליוזמות חינוכיות בארץ ובעולם יש השפעה משמעותית על מערכת החינוך בכך שהן מכניסות חדשנות בהוראה ובלמידה.
היוזמה שלנו "צעדים וגל גלים" באה להשיג מטרות חינוכיות, חברתיות, לימודיות וחווייתיות. אופי הלמידה שיתופי. פעילות בזוגות ובקבוצות מעוררת מוטיבציה, היא חלק מתהליך למידה מתמשך ומעוררת תחרות בריאה בין התלמידים.
אנו, צוות השפה העברית, מתרשמים שהיוזמה משפיעה חיובית על התלמידים שלנו. הם אוהבים תמיד להיות במרכז הלמידה. הבחנו בקליטה מהירה של האותיות ובלמידה מתוך הנאה באמצעות משחק. אנו מקווים שמרכז הלמידה שלנו יתרחב יותר ויהיה אבן שואבת גם לשכבות הבוגרות.
רכזת השפה העברית עזאם מיסון ומורת השפה העברית זיאדה נדא

חזרה לראש הדף

המספרים מ- 1 עד 10

המספרים מ- 1 עד 10

אחד הנושאים המרכזיים אליהם יש לחשוף את הלומד בכיתות הנמוכות הוא המספרים בשפה העברית: שמות הספרות, הכמות אותה מציין המספר, סדר הספרות (שלוש מגיע אחרי שתיים ולפני ארבע...) והצורה הגראפית בה נכתבים המספרים.

 

חזרה לראש הדף

כלים דיגיטליים במרכז הלמידה

כלים דיגיטליים במרכז הלמידה

בתוך מרכז הלמידה נהנים תלמידי כיתות א'-ב' מתהליכי למידה מגוונים דרך שילוב אייפדים המזמנים מפגש עם מגוון אפליקציות חינמיות ללימוד האותיות והשפה העברית. המאפיינים השיתופיים והלמידה העצמאית והאישית מעניקים אתגר בלמידה ומעלים את המוטיבציה לרכוש את השפה השנייה באופן חוויתי ומהנה, ואף מאפשרים ללומדים להתקדם בקצב שלהם ולפי מידת העניין האישית. את האפליקציות ניתן להוריד בחינם מחנות   google play

  1. לומדים לקרוא עברית- משחק המלמד קריאת אותיות עם סימני ניקוד בעברית. הילדים שומעים את המילים וההברות וגוררים את האות המנוקדת למקום המתאים במילה. בדרך זו, הילד לומד קריאה תוך כדי משחק והנאה. המשחק מצוין וחינוכי, ומתאים כתרגול קריאה וכתיבה בעברית לכיתה א'.
  2. לומדים עברית לילדים- אפליקציה נוחה, קלה לתפעול, מהנה ועשירה מאוד אשר עוזרת ללמד את אותיות הא"ב, צבעים, מספרים ותרגילי חשבון וחיות באמצעות קולות ואיורים המתאימים במיוחד לילדים.
  3. אותיות מספרים צבעים- באפליקציה זו ניתן למצוא מספר משחקים- " חווי החוואי" למשל מסייע בפיתוח חשיבה כמותית, משחק הזיכרון המסייע בחידוד הזיכרון, למידת אותיות באמצעות פיצוץ בועות סבון, ולמידת הצבעים ע"י דפי צביעה.

אולי תתעניינו גם ב...

מילוןבוק
מילוןבוק הוא מילון דיגיטלי חברתי ללימוד שפה והבעה בעל-פה בקרב תלמידים דוברי ערבית בארץ. השפה העברית בבתי ספר שאינם מהמגזר היהודי טעונה שיפור. "מילוןבוק" עונה...
הבית לשפה העברית – בוקעאתא
המיזם נולד ביישוב בוקעאתא בעקבות יוזמה ייחודית שהוצעה בדצמבר 2020 בהאקתון עברית בחברה הדרוזית. מאז נעשתה עבודה מאומצת על פיתוח המיזם למיזם בר קיימה. לשם כך נ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.