אני ח'יר שרה, מורה ללשון העברית בבית הספר אלתסאמוח יסודי ג' אבו סנאן.
אבו סנאן הוא כפר רב תרבותי הנמצא בגליל המערבי בצפון הארץ ובו דרוזים, מוסלמים ונוצרים. אני פרי של התוכנית "מורים ללא גבולות" המשלבת מורים עם מוגבלויות במערכת החינוך.
בתחילת דרכי הוטל עליי ללמד עברית לתלמידי כיתות א-ב. ראיתי במשימה זו שליחות, והייתה לי מטרה לחשוף את הלומד הרך לשפה השנייה באופן חווייתי ומהנה כדי לעודד אותו להשתמש בשפה ולהשתלב בחברה הישראלית, בעודי מקבלת על עצמי לקדם את מיומנויות השפה בעיקר בהיבטים של האזנה ודיבור.
בבית הספר שלנו הייתה לנו שאיפה לטפח מרכז למידה לשוני המבוסס על משחוק דידקטי. עם קבלת ה"קול-הקורא" של הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות בשנת תש"ע, בער בתוכנו הניצוץ והחלטנו לפתוח מרכז למידה פדגוגי לשוני בשם "צעדים וגל-גלים". מרגע שהיוזמה שלנו התקבלה בקרן לעידוד יוזמות, החלום החל להתגשם במציאות, וזכינו בליווי ובהנחיה מקצועיים.
צוות היוזמה כלל את עזאם מיסון, רכזת השפה העברית בבית הספר; זיאדה נדא, מורה לעברית שפה שנייה בשכבת הגיל הרך ואותי, ח'יר שרה, המובילה של היוזמה "צעדים וגל-גלים". יחד גיבשנו רעיונות ובנינו משחקים התואמים את הנושאים הנלמדים. תגובות התלמידים היו אוהדות ונלהבות ושיתוף הפעולה שלהם מלא.
היות שהלמידה המשמעותית היא אחד העוגנים המרכזיים בתוכנית העבודה בבית הספר, הצלחנו, צוות היוזמה ואני, לפתח חדשנות חינוכית ביוזמה שלנו. התחלנו במרכז הלמידה "צעדים וגל-גלים" לתת לתלמידים בגיל הרך כשירויות שפה ראשוניות בשפה שנייה מתוך התנסויות ופעילויות לבד ובצוותא המכוונות ללמידה רלוונטית לחיי התלמידים ונוגעות לשפת הלאום עם מתן דגש לצד הלשוני, הקוגניטיבי והרגשי בתהליך רכישת השפה.
היום רואים בבית הספר תוצאות יוצאות מן הכלל: התלמידים נחשפים לשפה השנייה באופן חווייתי ומהנה. בצוות היוזמה מרגישים כסוכני שינוי בבית הספר. בית הספר קידם ואפשר עיצוב סביבה לימודית לשונית לגיל הרך, וכל זה בזכות ההזדמנות יקרת הערך אשר העניקה לנו הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות בשיתוף משרד החינוך.
בתהליך פיתוח מרכז הלמידה "צעדים וגל-גלים" זכינו, מעבר לתקציב, בליווי ובתמיכה מקצועיים ואישיים, בהשתתפות בצוותי חשיבה, תכנון וביצוע ובהדרכה לאורך כל הדרך.