Edstart היא חממה טכנולוגית חדשנית הפועלת לאיתורם של מיזמים טכנולוגיים חינוכיים פורצי דרך. התוכנית פועלת בשיתוף 'ישראל דיגיטלית' במשרד לשוויון חברתי, עמותת תעשיידע והאיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות IATI.
במסגרת התוכנית, אנשי חינוך יזמים (מורים, יועצים, מנהלים, אנשי מחלקת חינוך, אנשי מטה) – שמחזיקים בפיתוח חינוכי-טכנולוגי בעל פוטנציאל להיות פורץ דרך ומחולל שינוי בבית הספר, ברשות המקומית ובקהילה – זוכים בחבילת כלים רחבה ומותאמת אישית. החבילה כוללת: ליווי של מנטורים בכירים מתעשיית ההיי-טק, תמיכה של צוות מקצועי (מהנדס תוכנה, גרפיקאי, מנתח מערכות ועוד), סדנאות מקצועיות בשיתוף גורמי חינוך מובילים ומסגרת קהילתית תומכת.
ייחודיותה של התוכנית טמון בחבילת הליווי הייעודית שנתפרה לה ונועדה לקדם יזמות הצומחת מהשטח ונשענת על ניסיונם המוצק של אנשי חינוך הפועלים יום-יום בשדה החינוכי. נוסף על כך היא פועלת בשיתוף גורמים מקצועיים בתעשיית ההיי-טק ומתוך המשרד הנחשפים ליוזמות לאורך התהליך היזמי ונותנים את המשוב המקצועי שלהם מנקודת מבט מערכתית רחבה. התוכנית גם מספקת בסופו של דבר פתרונות חינוכיים מתקדמים שיכולים להיות מוטמעים בחזרה בתוך המערכת לטובת כל התלמידים והחברה האזרחית כולה.
ד"ר אורנה שמחון, מנהלת מחוז הצפון: "מחוז הצפון מוביל השנה פדגוגיה מוטת עתיד עם עוגנים של יצירתיות, חדשנות ויזמות. הרעיון של חדשנות טכנולוגית שצומחת מהשטח מאפשר לתת מקום לפתרונות העונים לצורך משמעותי ונותנים ערך לקידום הלמידה וההוראה וגם לחיזוק תרבות מדינת ההזנק (הסטארט-אפ ניישן) בקרב אנשי החינוך והתלמידים. המחזור השני של תוכנית EdStart שהסתיים זה מקרוב מוכיח זאת הלכה למעשה. הכוונה להמשיך ולתמוך בתוכנית – כך שמרבית מן הפיתוחים אשר קיבלו תמיכה מהמשרד יוטמעו בקנה מידה לאומי ויונגשו למערכת החינוך בלא תשלום – ברוכה, נכונה ומאתגרת".
מילוןבוק
המורה היזמת
מוניא עבדאללה (37) מבית ספר אלמנארה בכפר כיסרא שבגליל היא אם לארבעה, בוגרת תואר שני, יזמת חינוכית, מדריכה, מורה, רכזת ומחנכת בבית הספר בכפר. בשנת 2016 זכתה מוניא בתואר "המורה של המדינה".
היא נמנית עם מייסדי עמותת "אבני" בכפר – עמותה לקידום החינוך הבלתי פורמלי ומנהלת מרכז למידה פרטי "הממד האחר" לצמצום פערים ולהעלאת הישגים לימודיים.
כמו כן היא מאמנת אישית לילדים ולנוער ובוגרת תוכנית פורצי דרך מנחים פדגוגיים במגזר הערבי של מכון ברנקו וייס.
אודות היוזמה
מילוןבוק הוא מילון דיגיטלי חברתי ללימוד שפה והבעה בעל-פה בקרב תלמידים דוברי ערבית בארץ.
השפה העברית בבתי ספר שאינם מהמגזר היהודי טעונה שיפור. "מילוןבוק" עונה על הצורך של התלמידים ללמוד עברית ולדבר אותה.
המילוןבוק בא לתת מענה לצורך זה באמצעות הרחבה והעשרה של אוצר מלים. התלמידים הופכים לעורכים ראשיים של המילון דרך למידה שיתופית, חברתית ודיגיטלית, בדגש על קבלת אחריות, עצמאות ועבודה בקבוצות.
מילוןבוק עובד דרך יישומון משחק חוויתי שבו כל תלמיד מקליט משפט בעברית עם מילים מהמילון הכיתתי ומילים נוספות שהוא יודע. התוצאה היא סיפור כיתתי מתגלגל בעברית מדוברת.
תהליך פיתוח היוזמה במסלול edstart
איכויותיו של המילוןבוק
מילוןבוק בא לעזור למורה להגיע לכל התלמידים בעיקר בשעות אחרי הצוהריים.
התלמידים נחשפים לשפה העברית לרוב בזמן שיעור העברית בבית הספר, ולמעשה כמעט אינם רואים או שומעים עברית אחר הצוהריים. המילוןבוק נכנס לחייו של התלמיד, הופך לחלק משגרת יומו גם מחוץ לשעות בית הספר, וכך מסייע לשפר את העברית המדוברת של התלמיד.
איך זה עובד?
המורה נותן רשימת מילים בעברית. על התלמידים לבחור מילה מתוך הרשימה ולחבר משפט המשלב אותה. תלמידי הכיתה קוראים את המשפטים של חבריהם ומאזינים להקלטה. כך נוצר סיפור מתגלגל בקולותיהם של התלמידים דרך המשפטים שהם יוצרים.
המורים מצידם יזכו בכלי שיעזור להם להקנות אוצר מילים בדרך חווייתית בפחות מאמץ ומתוך עצמאות ושיתוף פעולה של התלמידים.
השימוש באפליקציה
היישומון יהיה זמין לשימוש התלמידים בטלפונים הניידים (אנדרואיד ואייפון) באמצעות כניסה למערכת עם הזדהות אחידה של משרד החינוך.
המורה יוכל לתת דירוג וניקוד לתלמידים לפי התקדמותם (ומכאן אפשרות להערכה חלופית).
היישומון נמצא עתה בפיתוח וצפוי לעלות לחנות היישומונים במהלך שנת הלימודים תש"ף.