- היחידות המופיעות במרחב הפדגוגי עוסקות בנושאים שונים המבוססים על תכנים מתוך תוכניות הלימודים בחטיבת הביניים.
- ישנן יחידות שבהן מוקדש שיעור לכל תחום דעת (רב תחומיות), וישנן יחידות שבהן משולבים יחד תחומי דעת שונים (בין תחומיות).
- את הוראת היחידות בפועל אפשר לעשות בשיתוף פעולה של מורים מתחומי דעת שונים או לבד. מורה יחיד המעוניין להעשיר את נקודת המבט של תלמידיו בנושא שהוא מלמד יוכל ללמדם את היחידות בעצמו.
- כמו יחידות ההוראה הדיסציפלינריות, גם יחידות אלו בנויות סביב רעיון גדול. כדאי לתת את הדעת להבנת הרעיון ולהתאים את הוראת היחידה לרעיון הנבחר.
- היחידות כוללות שיעור מסכם והנחיות לתוצר שמטרתו לאפשר לתלמיד לייצג את הידע החדש שנוצר ביחידה ולהתייחס באופן מודע לסינתזה בין תחומי הדעת.
- שימו לב לתיוגים של היחידות ביחס לחומרי הוראה מתחומי הדעת השונים.
יחידות הוראה מתוקשבות
על יחידות הוראה מתוקשבות חוצות תחומי דעת
מחולל ההוראה
מחולל ההוראה מאפשר לגרור את התכנים המוצעים לאיזור האישי ולהוסיף חומרים נוספים לפי שיקול דעתם (חומרי מקור, סרטונים, הפעלות ועוד).
באזור האישי תוכלו לצפות ולערוך את יחידות ההוראה שיצרתם, לצפות בדוח ציוני התלמידים, להציג את היחידות בכיתה או בזום ולחפש יחידות נוספות לשימושכם.
כדי לשמור יחידות ולצפות בהן, יש להזדהות לפורטל.
האיזון בין האדם לטבע - הסיפור שלנו
- כיתה: ז'
- גאוגרפיה - אדם וסביבה
- נושא מרכזי: גלובליזציה מעצימה שינויים בעולם
- כיתה: ח'
- גאוגרפיה - אדם וסביבה
- נושא מרכזי: משאבי הטבע בכדור הארץ, ניצולם ודרכי שימורם
היחידה עוסקת בשאלת מעורבות בני האדם בטבע ובוחנת את הנושא בארבעה שלבים: הבנת תמונת המצב – באילו דרכים באה לידי ביטוי המעורבות של בני האדם בטבע ובסביבה. המודעות למורכבות שביחסי בני האדם והטבע. נקיטת עמדה בנוגע לסוגיה של מעורבות אנושית בטבע ובסביבה. יכולת הפעולה שלנו בנושא וההשפעה שלנו עליו.
אחריות אישית וחברתית
- כיתה: ט'
- גאוגרפיה - אדם וסביבה
- נושא מרכזי: סביבה וקיימות בישראל
- כיתה: ט'
- אזרחות
- נושא מרכזי: מאפיינים יהודיים מרכזיים
יחידה זו עוסקת בערך האחריות בראייה רב־תחומית. היא מזמנת למידה על הדרך שבה ערך האחריות בא לידי ביטוי במגוון תחומי דעת וכן התבוננות פנימית ושאילת שאלות על הדרך שבה בוחר האדם לשאת באחריות לחייו. מומלץ לעשות פתיחה משותפת של מורים מכמה תחומי דעת ולבחור אם מורה מכל תחום דעת יְלמד את השיעור של התחום שלו או שמורה אחד יְלמד בעזרת התחומים השונים.
מהפכות
- כיתה: ז',ח',ט'
- היסטוריה ממלכתי
- נושא מרכזי: הנאורות והמהפכות
- כיתה: ז',ח',ט'
- תיאטרון
- נושא מרכזי: שפת התיאטרון
יחידה זו היא יחידה בין-תחומית. מטרת היחידה לבחון תהליכי מהפכות ולמידה על אודות המעלות והחסרונות בתהליכים אלו באמצעות ידע מתחומי דעת שונים. היחידה בוחנת את המושג מהפכה בהיבטים האלה: מהפכה בעולם הידע, השפעות של מהפכות, רעיוניות ודיון במחירים של מהפכה.
הגירה ועלייה
- כיתה: ז'
- גאוגרפיה - אדם וסביבה
- נושא מרכזי: גלובליזציה מעצימה שינויים בעולם
- כיתה: ז'
- גאוגרפיה - אדם וסביבה
- נושא מרכזי: אוכלוסייה במרחב – עולם מורכב
ביחידה זו נעסוק בנושא הגירה מתוך התבוננות מעמיקה בסיפור העלייה הישראלי שלנו. דרך העיסוק בנושא זה נוכל להתבונן בסביבה שלנו ולדון בהיבטים שונים של זהות אישית וחברתית ולחשוב על מאפייני הישראליות. ההגירה היא גם פריזמה להתבוננות רחבה על תהליכים חברתיים, נפשיים, כלכליים ותרבותיים המתרחשים בעולם.
יחידה רב־תחומית בנושא גבולות
- כיתה: ז'
- תנ"ך חמ"ד
- נושא מרכזי: חומש בראשית
- כיתה: ז'
- ספרות חמ"ד
- נושא מרכזי: שירה
ביחידה זו נעסוק בנושא הגבולות, ונדון ברעיון שגבול, אף שהוא מצמצם, הוא מאפשר קיום, ביטחון וכן צמיחה והתרחבות. נלמד על הגבולות מנקודות מבט של תחומי דעת שונים.
זמנים של משבר
- כיתה: ז',ח',ט'
- ספרות ממלכתי
- נושא מרכזי: שירה
- כיתה: ז',ח',ט'
- ספרות ממלכתי
- נושא מרכזי: למידה לפי נושאים
ביחידה זו נדון ברעיון שלפיו משבר, על הקשיים שבו, טומן בחובו סיכוי לשינוי ולתיקון. נעסוק בהגדרת המושג, בהתמודדות בזמן משבר ובהשלכות של משבר על הפרט והחברה בטווח הקצר ובטווח הארוך.
מנהיגות
- כיתה: ז'
- תנ"ך ממלכתי
- נושא מרכזי: המעבר ממשטר שבטי למשטר מלוכני
- כיתה: ז',ח',ט'
- תנ"ך ממלכתי
- נושא מרכזי: העשרה
ביחידה זו נדון במושג מנהיגות. נעמוד על התכונות הנדרשות למנהיג כדי להשלים את שליחותו ונדון במניעים של מנהיג לפעול ולהוביל. כמו כן, נבחן את הרעיון שמנהיג מושפע מנסיבות התקופה ופועל לפיהן, אך גם מבטא את דרכו הייחודית.
יהדות אמריקה ואנחנו - כך נולדת תפוצה
- כיתה: ט'
- ספרות ממלכתי
- נושא מרכזי: למידה לפי נושאים
- כיתה: ז',ח',ט'
- היסטוריה ממלכתי
- נושא מרכזי: הנאורות והמהפכות
קרוב למחצית העם היהודי מתגורר בארצות הברית של אמריקה. יהודים אלו הקימו במאות השנים האחרונות קהילה גדולה ומפוארת ופיתחו דרכים שונות ומגוונות להשתלבות בחברה האמריקאית תוך ניסיון לשמירה על זהותם היהודית. ביחידה זו נעסוק בתקופת היווצרותה של יהדות אמריקה כפי שאנו מכירים אותה כיום, תקופת "ההגירה הגדולה" של סוף המאה התשע עשרה וראשית המאה העשרים באמצעות מקורות ספרותיים והיסטוריים מגוונים ובאמצעות למידה רב תחומית. תקופה זו ומורשתה עומדים בבסיס נורמות, ערכים וקודים תרבותיים המשמשים רבים מיהודי ארצות הברית גם כיום.
אחים מעבר לים
- כיתה: ז',ח',ט'
- ספרות ממלכתי
- נושא מרכזי: למידה לפי נושאים
- כיתה: ז',ח',ט'
- היסטוריה ממלכתי
- נושא מרכזי: העת החדשה המוקדמת
בעוד ביחידה הקודמת עסקנו בתולדותיה של יהדות ארצות הברית במחצית הראשונה של המאה העשרים, הרי יחידה זו עוסקת בקשר המיוחד בין הקהילה היהודית בארצות הברית לבין היישוב היהודי בארץ ישראל ולאחר מכן למדינת ישראל - מימי ראשית הציונות ועד ימינו אלה.
القائد باعتباره قدوة - وحدة متعددة التخصصات في الوسط الدرزي
- الصفّ: التاسع
- التراث الدرزي
- موضوع رئيسيّ: القيادة الزمنية قدوة
تتناول الوحدةُ موضوعة "القيادة" من منظار مجالات المعرفة: التّراث، والتّاريخ والأدب، عن طريق أحد القادة وهو: الأمير "فخر الدّين المعنيّ الثّاني" الذي سوف نتطرّق إليه من ناحية تاريخيّة ، والدّور الّذي لعبته أمّه الستّ نَسَب في التّأثير في حياته. ومن جهة أخرى نلقي الضّوء على خطاب مارتن لوثر كينغ "لديّ حلم" كنموذج للقائد وتأثيره في المحيط.
יחידות הוראה בתרבות יהודית-ישראלית
יחידות ההוראה חוצות-התחומים עוסקות בנושאים שונים המבוססים על תכנים מתוך תוכניות הלימודים התחומיות (הדיסציפלינריות) של אותם תחומים בשכבת הגיל הנתונה (או בשכבת גיל סמוכה).
התכנים המוצעים מהווים דרך חדשה להעמיק כל אחד מתחומי הדעת מתוך זיקתו לתחומים האחרים, וזאת סביב 'רעיונות גדולים' (או 'שאלות גדולות') המשותפים להם.