כתיבת עבודת גמר באזרחות היא משימה לימודית משמעותית וייחודית בדגש מחקרי המאפשרת לתלמידים ולתלמידות התמודדות מעמיקה ומאתגרת ועיסוק בסוגיה שהיא מעבר לנלמד בבית הספר ובתוכנית הלימודים והבחינות. להכנת העבודה התלמידים מתבססים על ידע מדעי עדכני בתחום הדעת ועל דרכי מחקר ועבודה מדעיות, כמו כן הם זוכים לליווי ולהדרכה של מנחים חוקרים ואנשי מדע.
עבודת הגמר באזרחות היא בהיקף חמש יחידות לימוד ויכולה להיחשב משימת היבחנות נוספת (עבודת גמר לא צמודה) או משימה המחליפה את חובת ההיבחנות במקצוע (עבודת גמר צמודה).
הצעת עבודת הגמר באזרחות יכולה להישען על אחד או יותר משלושת תחומי הדעת שעליהם נשען המקצוע: משפטים, מדעי המדינה וסוציולוגיה. נושאי המחקר יכולים להיות ממגוון רחב של נושאים אזרחיים ושל בעיות אזרחיות הנמצאות על סדר היום – כגון חקיקה ופסיקה בנושאים שונים, בעיות שמתמודדים איתן האזרחים במדינה, טיפול רשויות השלטון בבעיות אזרחיות, יחסי אזרח-מדינה, המשטר במדינת ישראל, השוואה בין הנעשה במדינת ישראל למדינות אחרות בסוגיות אזרחיות שונות, האיזון הראוי בין זכויות מסוימות במדינה יהודית ודמוקרטית ועוד.
במסגרת עבודת הגמר מצופה מהתלמידים להתנסות בתהליכי מחקר המתאימים לשאלת החקר שבה עוסקת עבודתם, כמקובל בתחומי הדעת העוסקים בנושא. על התלמידים לבחור את מתודולוגיית המחקר שמתאימה לנושא ולשאלת המחקר שהציעו (עיוני, כמותני או איכותני) ולהכין את הצעת המחקר על פי ההנחיות לכתיבת הצעת מחקר כמפורט להלן. בד בבד מומלץ לעיין במחוונים המתאימים לכתיבת עבודות הגמר לפי המתודולוגיה שנבחרה. הצעת המחקר צריכה להיות מנוסחת במדויק ובבירור, ועליה להוביל את הקורא ברצף לוגי מהרקע והמטרה ועד לשיטת הביצוע, כך שיבין מהי שאלת המחקר וכיצד ייעשה המחקר.