התוכנית פועלת במסגרת המזכירות הפדגוגית אגף א' לפיתוח פדגוגי ומנהלת תחום דעת (מפמ"ר) אזרחות. בתי הספר המצטרפים למסלולים אלו צריכים לכתוב תוכנית לימודים ייחודית שתשלב ידע, מיומנויות והרגלים (ימ"ה). את תוכנית הלימודים יש לשלב בין תוכני הלימוד הנמצאים במסמך ההלימה שמפרסם מפמ"ר אזרחות לבין העמקה והרחבה בנושאי לימוד נוספים או משיקים. התוכנית מבוססת על תוכנית הלימודים באזרחות, עם דגשים של ערכים, מיומנויות למידה ואסטרטגיות הוראה אשר מקדמים למידה משמעותית, ייחודיים לבית הספר ומותאמים לתלמידים.
את התוכנית יש להגיש לאישור המדריכים האחראים מטעם מפמ"ר אזרחות.
התוכנית המוצעת מחליפה את שני שאלוני בחינת הבגרות הרגילה.
המסלולים בתוכנית:
ג. מסלול לומד עצמאי
רציונל – מתוך הכרה בחיוניות של מעורבות התלמידים בתהליכי הלמידה להבנה מעמיקה, למעורבות רגשית וערכית ולטיפוח יכולות לימוד עצמאיות – התוכנית מבקשת להעצים את הכשרת התלמידים ללומדים עצמאיים באמצעות הוראה המכוונת ללמידה פעילה שלהם. הנעתם, תמיכתם והטמעתם של דגשים אלו תיעשה באמצעות תוכנית לימודים בית ספרית המותאמת ליעדים פדגוגיים אלו, מטלות הערכה ובכללן בחינה בית ספרית באישור מפמ"ר, בדגש על המיומנויות הרלוונטיות, פיתוח וליווי מקצועי מותאם הכולל השתלמות ייעודית ומפגשים מלווים לכל אורך התוכנית.
ההצטרפות לתוכנית טעונה אישור של המזכירות הפדגוגית על פי אמות מידה שנקבעו לכלל מקצועות הלימוד. כמו כן היא מותנית באישור הפיקוח על הוראת האזרחות בנוגע לתוכנית הלימודים הייחודית שמציע בית הספר. בתוכנית הלימודים המפורטת המוגשת לאישור יש לכלול את תוכני הלימוד, מיומנויות למידה, אירועי הערכה, בחינה בית ספרית באישור מפמ"ר ומחווני הערכה לאירועי ההערכה השונים.
ד. מסלול חלוצי הערכה
במסגרת תוכנית הלמידה המשמעותית, בתי ספר יכולים להתניע תוכנית לימודים חלופית בהיקף של שתי יחידות לימוד הכוללת הערכה חלופית מתאימה. התוכנית מבוססת על תוכנית הלימודים באזרחות, עם דגשים על ערכים, מיומנויות למידה ואסטרטגיות הוראה המקדמים למידה משמעותית, ייחודית לבית הספר ומותאמים לתלמידים.
התוכנית משלבת דגמי הוראה והערכה של PBL, חקר, מיני חקר ועוד.
ההצטרפות לתוכנית טעונה אישור של המזכירות הפדגוגית על פי אמות מידה שנקבעו לכלל מקצועות הלימוד. כמו כן היא מותנית באישור הפיקוח על הוראת האזרחות בנוגע לתוכנית הלימודים הייחודית שמציע בית הספר. בתוכנית הלימודים המפורטת המוגשת לאישור יש לכלול את תוכני הלימוד, מיומנויות למידה, אירועי הערכה, בחינה בית ספרית באישור מפמ"ר ומחווני הערכה לאירועי ההערכה השונים.