דלג אל

הצהרת נגישות

בחינות בגרות בכימיה

חזרה
תיאור ארוך

תוכנית הלימודים בהיקף 5 יחידות לימוד בכימיה מורכבת משני חלקים: 70% ו-30% הנבדלים זה מזה בתכנים ובאופן ההערכה. 70% – הערכה חיצונית, 30% – הערכה בית ספרית. תלמידים שאינם ניגשים לבחינת בגרות בכימיה בשנת תשפ"ד ילמדו על פי התוכנית הרגילה בלא מיקוד.

חזרה לראש הדף

השאלונים בכימיה

חזרה לראש הדף

שאלוני בגרות משנים קודמות

שאלוני בגרות משנים קודמות

מאגר שאלוני בחינות הבגרות פתוח לכל מורי הכימיה ובו תוכלו למצוא דוגמאות לבחינות בגרות החל משנת 2011. את החיפוש תוכלו לעשות על פי סמל השאלון, שם המקצוע, מועד הבחינה, מגזר, סוג הנבחן (אינטרני או אקסטרני) ועוד.

חזרה לראש הדף

היבחנות חיצונית 70%

מבנה השאלון של הבחינה העיונית אשר מוערכת בהערכה חיצונית

פרק ראשון: תשע שאלות חובה
שאלות 8-1: שמונה שאלות ברירה בכל נושאי הלימוד. חובה לענות על כולן.
כל שאלה מקנה 2.5 נקודות. בסך הכול: 20 נקודות.
שאלה 9: שאלת מאמר על קטע לא מוכר (אנסין). חובה לענות על כל הסעיפים.
השאלה עוסקת באוריינות כימית. שאלה זו היא ברוח האופק הפדגוגי לקידום אוריינות מדעית ולשונית ומיומנויות חשיבה ברמה גבוהה.
שאלה זו מקנה 20 נקודות.
פרק שני: חמש שאלות פתוחות
שאלות 14-10: חמש שאלות פתוחות העוסקות בכל נושאי הלימוד מה-70%.
התלמיד יבחר שלוש שאלות פתוחות מתוך חמש וישיב עליהן.
כל שאלה מקנה 20 נקודות.

הנושאים הנלמדים לצורך 70% בהיבחנות חיצונית

קישור ומבנה, סטוכיומטרייה, חמצון חיזור, חומצות ובסיסים, כימיה של מזון – ויטמינים ומינרלים וחומצות שומן וטריגליצרידים בלבד, אנרגטיקה ודינמיקה 1 – אנרגייה בתגובות כימיות וקצב תגובה כימית בלבד ומעבדת החקר – חלק שני בלבד.

פיתוח ועיבוד מאמר לא מוכר (שאלה בבחינת הבגרות בהיקף 55%)

מאפיינים למאמר לא מוכר

מעורר עניין ורלוונטי לתלמיד – כתוב בצורה סיפורית מושכת וזורמת. מתקשר לחיי היום–יום ולידע הכללי של התלמיד.
מותאם לרמת התלמיד – השפה מדעית וברורה, המושגים פשוטים וברורים, אינו עמוס בפרטים טכניים.
נושא רב תחומי – משלב תחומים רלוונטיים לנושא כגון מדעי, ביולוגי, פיזיקלי, חברתי, תעשייתי, סביבתי.
ממוקד בנושא – מכיל מוקד מדעי כימי ואינו מתרחב למגוון רב של תחומים שהקשר ביניהם אינו ברור.
מכיל מידע כמותי – המידע מעובד או אפשר לעבדו בגרף או בטבלה ולחשב בו חישוב כמותי.
דבורה קצביץ פיתחה מצגת ובה מאגר שאלות אנסין לסיוע העוסקים בנושא.

מיומנויות ורמות חשיבה הנבדקות בשאלות על מאמר לא מוכר

ידע והבנה – נבדקים בשאלה שהתשובה לה נמצאת בקטע (לא בהכרח בגלוי), זיהוי נושא מרכזי, משפט מפתח או מילים מרכזיות.
יישום ידע כימי – נבדק בשאלה המתייחסת לתופעות ולחומרים המופעים במאמר ואשר התשובה עליהם דורשת יישום ידע כימי שנלמד בכיתה.
ייצוג ידע מדעי בשפת הכימאים
הצגת נתונים ועיבודם – נבדקים בשאלה העוסקת בתרגום ייצוג מילולי לייצוג גרפי, לטבלה ולהפך או חישוב כמותי המבוסס על נתונים במאמר.
הערכה – שאלה הדורשת שיפוט הסקת מסקנות והכללה.
ניסוח שאלות העולות מקריאת המאמר וניסוח השערה – תשובה לשאלה.

מאפייני המאמר הנבחר כשאלה בבחינת הבגרות

אורכו כחצי עמוד, 150 מילים בקרוב.
תוכנו יותאם לרמה ולנושאים של הבחינה בהיקף 55%.
יכיל 5-4 סעיפי שאלות, בדומה לשאלה בבחינת הבגרות.
אפשר שבשאלות יינתן מידע נוסף.
הזמן הדרוש לפתרון לא יעלה על 30-20 דקות.
אפשר שיהיו שאלות בחירה בין סעיפים ברמה של יישום ידע כימי.

הכנת מחוון למטלה

המחוון יכיל את התשובות לשאלות ואת חלוקת הנקודות בין השאלות.
מומלץ לצרף טבלה דו-ממדית לכל מאמר. באמצעות הטבלה הדו-ממדית אפשר יהיה לקבוע את המיומנויות הנבדקות במאמר לא מוכר.

בחינות בגרות מותאמות

הנחיות והבהרות בנושא בחינות בגרות מותאמות

כימיה היא מקצוע דל מלל (אינו מקצוע רב מלל). לפיכך, התאמה שהתקבלה בוועדת התאמות מחוזית בעבור מקצוע רב מלל אינה תקפה למקצוע כימיה.
מומלץ להביא מידע בנושא זה לידיעת יועצת בית הספר ואחראי הבחינות.

בחינה בעל פה

בחינה בעל פה בכימיה תאושר במקרים מיוחדים ויוצאי דופן בלבד על ידי ועדת חריגים. לצורך קבלת האישור במקרים מיוחדים יש לפנות לוועדת חריגים ולבקש במפורש התאמה של בחינה בעל פה בכימיה.
רק אישור ספציפי לכימיה מוועדת חריגים יאפשר בחינה בעל פה.
לצורך הבחינה יש למנות בוחן המאושר במאגר הבוחנים להקלה בעל פה.

נוהל הבחינה

ביום הבחינה יֵשב התלמיד בחדר נפרד ויפתור את כל הבחינה בעצמו כנדרש במחברת הבחינה. לאחר שסיים התלמיד לפתור את הבחינה בעצמו, יענה התלמיד על הבחינה בעל פה בשיחה עם הבוחן.
במהלך הבחינה אין להנחות את התלמיד או לסייע לו לכיוון התשובה הנכונה.
על הבוחן לתעד את התשובות בכתב במחברת בחינה נוספת ולפרט את דברי התלמיד. יש להתייחס לכל סעיפי השאלות. אם לא ניתנה תשובה לסעיף מסוים, יש לציין זאת במחברת הבחינה.
בתום הבחינה יחתום התלמיד הנבחן על המחברת שבה כתב הבוחן את תשובות התלמיד. בכך יאשר התלמיד כי הבוחן כתב ותיעד כראוי את תשובותיו.
בבוקר הבחינה על הבוחן ליצור קשר עם מוקד הבחינות הארצי ולקבל חלוקת ניקוד לשאלון הרלוונטי. על הבוחן להעריך את התשובות לכל שאלה, לסכם את הניקוד ולתת ציון באמצעות מערכת שילובית.
אין לומר לתלמיד או למורה בית הספר את הציון בתום הבחינה.
בית הספר ישמור את מחברת התלמיד ואת מחברת המורה כנהוג בבחינות בגרות, ואם יידרש לכך, ישלח למפמ"ר לבקרה.

בחינה מותאמת

התלמיד צריך ללמוד לבחינה המותאמת את כל החומר שבתוכנית הלימודים. הבחירה בשאלות נעשית במהלך הבחינה עצמה. יש לשים לב כי ערכה של כל שאלה בבחינה המותאמת עולה, ולכן יש לשקול היטב אם כדאי לנצל את ההתאמה. מומלץ כי רק תלמיד השולט בצורה מעולה בחומר הלימוד ייבחן בבחינה מותאמת.
לקבלת אישור לבחינה מותאמת בכימיה יש לבקש במפורש התאמה של בחינה מותאמת בכימיה מוועדת התאמות מחוזית.
כל מחברת של בחינה מותאמת תשלח למרב"ד כמנה נפרדת. יש לצרף למחברת הבחינה צילום של אישור הזכאות שהתקבל מוועדת ההתאמות המחוזית.

פירוט ההתאמות לשאלון בחינה 55% מתוך 70% (037381 או 037387):
פרק ראשון
שאלות מספר8-1 – התלמיד יענה על כל 8 השאלות. התלמיד יקבל ציון מלא אם יענה נכון על 6 שאלות.
שאלה מספר 9 – התלמיד חייב לענות על שאלה זו במלואה.
פרק שני
התלמיד יענה על שתי שאלות בפרק זה, במקום על שלוש.
חישוב הציון
סך כל הניקוד לשאלות 8-1 יהיה 25 נקודות.
ערכה של כל אחת מהשאלות בבחינה יהיה 25 נקודות (במקום 20 נקודות).

החל משנת תשע"ד כל התלמידים יקבלו בבחינת הבגרות דף נוסחאות מורחב. לא קיים דף נפרד לתלמידים עם התאמה זו.

ניתוח בחינות בגרות משנים קודמות

בכל שנה קבוצת מורים בראשותה של זיוה בר-דב מבצעת ניתוח סטטיסטי ואנליטי של בחינת הבגרות.
החל משנת 1998 ועד 2015, הניתוח נעשה לבחינות בהיקף של 3 יחידות לימוד, שאלון: 37303 ולבחינת השלמה מ-3 ל-5 יחידות לימוד, שאלונים: 037201 ו-037202.
החל משנת 2016 ואילך הניתוח נעשה לשאלונים 037381 ו-037387 בהיקף 55%.
הניתוח מאפשר לאתר שגיאות אופייניות וקשיי למידה של תלמידים ולמצוא דרכים להתגבר עליהם.

חזרה לראש הדף

היבחנות פנימית 30%

היבחנות פנימית 30%

במסגרת ההוראה ל-30% היבחנות פנימית עומדות לרשות המורים שתי אפשרויות לבחירה.
אפשרות אחת כוללת את החלק הראשון של מעבדת החקר, ואפשרות שנייה אינה כוללת חלק זה.
אפשרות I כוללת את החלק הראשון של מעבדת החקר
כימיה של מזון – סוכרים בלבד
אנרגטיקה ודינמיקה 1 – שיווי משקל ואֶנטרופיה וספונטניות בלבד
מעבדת החקר – חלק ראשון בלבד
מבניות הבחירה – מבנית בחירה אחת בלבד
החלטת המורה אוטונומית מתוך המגוון הקיים בתוכנית המותאמת.
אפשרות II אינה כוללת את החלק הראשון של מעבדת החקר
כימיה של מזון – סוכרים בלבד
אנרגטיקה ודינמיקה 1 – שיווי משקל ואֶנטרופיה וספונטניות בלבד
מבניות הבחירה – שתי מבניות בחירה
החלטת המורה אוטונומית מתוך המגוון הקיים בתוכנית המותאמת.

חזרה לראש הדף

תלמידים אקסטרניים ונבחני משנה

תלמידים אקסטרניים ונבחני משנה

החל ממועד קיץ תשע"ח הבחינה בהיקף 5 יחידות לימוד לתלמידים אקסטרניים ולנבחני משנה כוללת שלושה שאלונים. להלן תוכנית הלימודים המותאמת לתלמידים אקסטרנים ולנבחני משנה על פי מתכונת ההיבחנות החדשה.

נבחני משנה המעוניינים לגשת לבחינה בהיקף של יחידת לימוד אחת בכימיה ייגשו לשאלון 037182.
להלן תוכנית הלימודים המותאמת החל ממועד קיץ תשע"ח לבחינה בהיקף של יחידת לימוד אחת – מבוא לכימיה על פי מתכונת ההיבחנות החדשה:

חזרה לראש הדף

בחינת בגרות מתוקשבת עתירת מדיה

התקופה הנוכחית היא תקופה מיוחדת ומאתגרת שבה המורים והתלמידים למדו לעבוד, לתרגל ולהיבחן בסביבה מתוקשבת. העתיד מוביל לכיוון עבודה, למידה והיבחנות בסביבה מתוקשבת עתירת מדיה. לשם כך עלינו להתאים את עצמנו לשינויים כדי להישאר רלוונטיים ומעודכנים.
המזכירות הפדגוגית ממשיכה, בשיתוף המִנהל הפדגוגי ומִנהל טכנולוגיות דיגיטליות ומידע, להוביל מהלך של הרחבה, פיתוח והפעלה של בחינות בגרות מתוקשבות עתירות מדיה. במהלך זה ניתן דגש על גיוון בדרכי הוראה למידה והערכה ועל שילוב חשיבה, ערכים, מעורבות אישית של הלומדים ומיומנויות המאה ה-21.

הבחינות המתוקשבות משלבות פריטים עתירי מדיה כגון סרטונים, מפות שכבתיות והדמיות ומאפשרות למידה רב-חושית, חווייתית ורלוונטית. מטרת המעבר להערכה מתוקשבת לעודד שימוש מיטבי בטכנולוגיה בלמידה ובהוראה במסגרת התאמת מערכת החינוך למאה ה-21.

בשנת הלימודים תשפ"ד יופעלו בבתי ספר שיבחרו להצטרף בחינות בגרות מתוקשבות מלאות על כל החומר במקצוע כימיה. סמל שאלון הבחינה: 037387.

דרישות קדם ממורים המעוניינים להגיש תלמידים לבחינת בגרות מתוקשבת

המשרד יעמיד לרשות בתי הספר והמורים שיצטרפו את כל המידע הרלוונטי, הכשרות, תמיכה מקצועית וטכנית ומענה שוטף ורציף. המורים שיצטרפו יוזמנו להשתתף בהשתלמות דיסציפלינרית בהיקף של 30 שעות שציון בסופה.
המטרה להתאים את ההוראה לתהליך ההערכה ולהיטיב להיערך לבחינה המקוונת. מורים המעוניינים להצטרף השנה לקבוצת המובילים ולהגיש תלמידים לבחינת הבגרות המתוקשבת מוזמנים לפנות למדריכות הארציות האחראיות על הנושא של הבחינה המתוקשבת בכימיה:
עדינה שינפלד, adinashe@gmail.com
ענת פלדנקרייז, anatdror10@gmail.com
אורלי פלוטקין, orlyp@shitim.co.il
מרוות שאהין, mervat09@gmail.com

שימו לב:
כל מורה שיירשם לבחינה המתוקשבת בכימיה יחויב להשתתף בהשתלמות דיסציפלינרית בהיקף 30 שעות בנושא היערכות לקראת הבחינה המתוקשבת. המטרה להתאים את ההוראה לתהליך ההערכה. הרישום להשתלמות ייעשה בנפרד מהרישום לבחינה עצמה.

חזרה לראש הדף

החממה הפדגוגית

החממה הפדגוגית

החל משנת הלימודים תשע"ז, ברוב בחינות הבגרות מופיעות שאלות חשיבה מסדר גבוה הנוגעות לחיי הלומדים או עוסקות בערכים מתוך תוכנית הלימודים של תחום הדעת, בהיקף של עד חמש נקודות. בבחינות בגרות שבהן קיימות שאלות מסוג זה – יורחב היקפן באופן מדוד מתוך דיאלוג עם המורים. 

חזרה לראש הדף

כימיה לעניין

כימיה לעניין

קורס הכנה דיגיטלי חדשני ומקיף לבגרות בכימיה חושף את התלמידים לעולם המיקרוסקופי המרתק המסתתר בכל חומר. התלמידים ילמדו על הקשר שבין תכונות חומרים למבנה החלקיקי ויעמיקו במגוון התגובות הכימיות ובעולם האנרגטי העומד מאחוריהן.

אולי תתעניינו גם ב...

למידה בחירום – חרבות ברזל
למידה בחירום בכימיה – חרבות ברזל למורי החטיבה העליונה
הערכת הישגי התלמיד במעבדת החקר בכימיה
הערכת הישגי התלמיד במעבדת החקר בכימיה
פיתוח מקצועי וקהילות מורים לכימיה
מידע על הפיתוח המקצועי למורי הכימיה, קהילות מורים, הדרכה ותמיכה והשתלמויות
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.