דלג אל

צמיחה כלכלית וצדק חלוקתי – עברית

לקטלוג הקורסים
תחום דעת:
סוציולוגיה, כלכלה
סוג הקורס:
MOOC
מוכר לבגרות:
לא
שפה:
עברית
שכבות גיל:
ט, י, יא, יב
פלטפורמה:
קמפוס IL
משך הקורס:
9 שבועות |3-1 שעות שבועיות
פותח ע"י:
אוניברסיטת תל אביב
הערה: על המורה ללמוד את הקורס How2MOOC לפרטים נוספים

תיאור הקורס

צמיחה כלכלית וצדק חלוקתי – עברית
מרצה: פרופ' יורם מרגלית

ברוכים הבאים לקורס צמיחה כלכלית וצדק חלוקתי,
אנו שמחים מאוד שהחלטתם להצטרף אלינו למסע למידה מרתק בהבנת תפקידה של המדינה בחיינו, מתוך התמקדות באופן שבו המדינה יכולה להשיא (למקסם) את הרווחה של תושביה בתחום החברתי-כלכלי.
הקורס יציג וינתח את כלי המדיניות המרכזיים בתחום החברתי-כלכלי, ויעסוק בנושאים 'החמים' של אי-שוויון, מה יוצר צמיחה כלכלית ומה גורם לנו אושר. הקורס יקנה לכם ידע בסיסי (שיועבר בלא הסתמכות על ידע מוקדם ובלא צורך בשליטה במתמטיקה) שראוי שיהא לכל תושב ובמיוחד כשמדובר בבעל זכות הצבעה.
הקורס יסביר מושגי מפתח כלכליים, ידגים אותם על סוגיות עכשוויות, וידון, בין השאר, בשאלות האלה: האם ראוי שהמדיניות שאנו מעצבים תשיא את הרווחה העולמית או רק את רווחת תושבי המדינה? מהם כשלי שוק? איך מגדירים ומבינים מהו צדק חלוקתי? מדוע חדשנות היא המנוע של צמיחה כלכלית? כיצד סחר חופשי מעלה את רמת החיים שלנו? כיצד מגדירים ומודדים אי-שוויון, עוני ומינימום קיום בכבוד, ומה היחס ביניהם? איך מאזנים בין שיקולי צדק חלוקתי לשיקולי יעילות? מה הוא המבנה האופטימלי של מערכת המס ותשלומי ההעברה? מה עדיף – שכר מינימום או סובסידיה לשכר (מס הכנסה שלילי או מענק עבודה)? האם ראוי למסות רווחי הון? מדוע כדאי למדינה למשוך השקעות זרות ישירות? איך ראוי להתחשב בקיומם של ילדים לצורכי מס? האם ראוי למסות מתנות (פילנתרופיה)? מהן השלכות הגלובליזציה (עם דגש על מיסוי בין-לאומי)? ומה צפויות להיות ההתאמות המתחייבות לשוק העבודה העתידי?
הקורס מורכב מתשעה שיעורים נפרדים ובהם הרצאות ושלושה ראיונות קצרים עם מומחים. השיעורים המאוחרים מתבססים על המוקדמים ומכוונים לבנות את הידע של הלומד, משיקולים פילוסופיים ועד קביעת מדיניות ציבורית. בהרצאות משולבים אמצעים חזותיים שונים שאנו מקוים שיעזרו לכם בהבנת נושאי השיעורים ובהבהרתם. וידאו הקורס כולו מועבר בשפה האנגלית ויתר חומרי הקורס בעברית (כתוביות, שאלות בתוך הווידאו, בחנים ועוד).
אנו מצפים לתגובותיכם במהלך הלמידה ומקווים שתיעזרו באמצעים השונים שהעמדנו לרשותכם כדי להפוך את הלמידה למהנה ולמשמעותית.
פרטים נוספים:
מה צריכות להיות הציפיות שלנו מנבחרי הציבור? מהו תפקיד המדינה? מה מביא לצמיחה כלכלית? וכיצד ראוי לחלק את פירותיה? שאלות יסוד אלה בנוגע למדינה ולכלכלה יעמדו במרכז קורס זה. מתוך שימוש במילים פשוטות, נכיר מושגים ומונחים מקצועיים שאנו נתקלים בהם תכופות, אך לאו דווקא מבינים לעומק את משמעותם.
כדי לצבור קרדיט אקדמי של אוניברסיטת תל אביב בעבור הקורס, יש לעמוד בהצלחה בבחינה שמתקיימת באוניברסיטת תל אביב.
תוכלו למצוא מידע נוסף כאן. נוסף על כך, אפשר להתקבל לחלק ממסלולי הלימוד באוניברסיטת תל אביב באמצעות הקורסים המקוונים. קראו עוד כאן.
מורים המעוניינים ללמד את הקורסים בכיתותיהם מוזמנים לקרוא בקישור הבא על תוכנית תיכון אקדמי מקוון.

אולי תתעניינו גם ב...

האם אנחנו עם סגולה?
מה זה "עם סגולה"? מה משמעות הביטוי הזה היום? אילו השלכות יש לכינוי הלאומי הראשון שקיבל העם היהודי? קורס זה הוא טעימה מהקורס 'מאדם לעם' של מכללת סמינר הקיבוצים
יסודות הצילום
בקורס זה נזמין אתכם לצאת לעולם היפה הזה, מלא ההרפתקאות, על ידי לימוד מדעי הצילום.
זכויות אדם – תאוריה ופילוסופיה
במרכז הקורס עומד חקר התפתחות ההבנה המקובלת של זכויות האדם האוניברסליות.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.