מציאות ודמיון: קורס ראשון בפילוסופיה
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- פילוסופיה
- מסגרות חינוכיות:
- כיתות מחוננים
- שלבי חינוך:
- חטיבה עליונה
- סוגי התוכן:
- יחידת הוראה
- פותח ע"י:
- גדי איתי
- שפה:
- עברית
קורס קצר בפילוסופיה העוסק בדוגמאות דמיוניות וביכולתן ללמדנו על המציאות
מאז אפלטון והשימוש שעשה במשלים כדי להציג את תפיסתו הפילוסופית, פילוסופים משתמשים בטיעוניהם בדוגמאות דמיוניות, במשלים ובתיאורי מציאות מדומה. בפילוסופיה המודרנית התפתחה החשיבה על הגבול בין מציאות למציאות מדומה והשימוש במציאות מדומה ככלי להבנה פילוסופית או כמרכיב בטיעונים פילוסופיים.
הקורס מספק טעימות של טיעונים פילוסופיים שכולם עוסקים בגבול בין מציאות או דמיון או עושים שימוש במצבים דמיוניים כדי לבסס טיעונים בתחומי האתיקה, הפילוסופיה הפוליטית ותורת ההכרה. הקורס אינו מבוא שיטתי לפילוסופיה אלא מעין ארוחת טעימות ומטרתו לעורר את רצונם של התלמידים ללמוד פילוסופיה לימוד שיטתי. הקורס ניתן במחנה יאס"א בקיץ 2012 לתלמידי מגמת מדעי הרוח. הנושא המשותף לתלמידי המגמה היה "ספרות פנטזיה". לצד קורס זה ניתנו עוד שני קורסים שעסקו בהיבטים ספרותיים ופסיכולוגיים של פנטזיה וספרות פנטזיה.
מבנה הקורס
א. שיעור ראשון – טיעון השד המתעתע של דקארט (דפי עזר: דבר אחד בטוח, שאלות צפייה לסרט מטריקס)
ב. שיעור שני – דוגמאות פנטסטיות באתיקה (דפי עזר: דוגמאות)
ג. שיעור שלישי – משל המערה של אפלטון
ד. שיעור רביעי – אוטופיה של מור ומסעות גוליבר של סוויפט
ה. שיעור חמישי – דילמת האסיר והמצב הטבעי של הובס
ו. שיעור סיכום – פנטזיה ומציאות
הרחבות אפשריות לקורס: דוגמאות מפורסמות בפילוסופיה של הלשון – החדר הסיני, הכפיל, משחקי השפה של ויטגנשטיין.
הקורס נכתב בעבור מאגר הידע מחוננט.