שאלות נפוצות
האם יש נושא שתמיד חלמת ללמד אבל הוא איננו נמצא בתוכנית הלימודים? האם רצית לפתח דרכי למידה והערכה ייחודיות אבל לא הייתה לך מסגרת מתאימה? האם רצית להציע לתלמידים שלך מגמה ש"תצבע" את בית הספר שלך באופי ייחודי? אם התשובה לאחת או יותר מהשאלות הללו היא – כן, כדאי לך לבדוק אפשרות לפתח תוכנית ייחודית.
לא, ממש לא. אנו מקפידים מאוד על איכות התוכניות המפותחות. לכן פיתוח כל תוכנית מלווה בהדרכה ומעורבים בפיתוחה מפמ"רים, מומחי תוכן ויועצים אקדמיים. גם לאחר שהתוכנית כתובה, אנו ממשיכים ללוות את תהליכי ההערכה וההוראה של התוכניות הייחודיות ולהדריך את הצוות כדי להקפיד על מקצועיות וסטנדרטים גבוהים.
הצוות והתלמידים מדווחים על חוויות ייחודיות, משמעותיות, מעשירות ומרגשות, שאין דומה להן בתוכנית לימודים רגילה. זוהי הזדמנות להביא לידי ביטוי את היצירתיות של הצוות ולענות לתשוקה האינטלקטואלית, לדמיון ולצרכים הרגשיים והחברתיים של התלמידים ושל התלמידות בדרכים מרתקות.
בית הספר נותן, באמצעות התוכנית הייחודית, זכאות לבגרות בתכנים ובדרכי הערכה לפי בחירתו.
התקופה הנוכחית מזמנת למערכת החינוך בישראל שלל שינויים ואתגרים. הרפורמה החדשה ללמידה משמעותית מתקיימת בכל המערכת ובאה לידי ביטוי גם בבחינות הבגרות. ביסוד הרפורמה עומדת השאיפה לאפשר למידה והוראה משמעותית ומעמיקה יותר, לאפשר הוראה, למידה והערכה חלופית מגוונות, לתת אוטונומיה רבה יותר למורים באשר לבחירת תוכני ההוראה ובאשר לדרכי ההערכה-ההוראה-הלמידה.
רפורמה זו מושתתת על עקרונות המשנה והעשייה החינוכית של מפתחי התוכניות הייחודיות זה שנים. פיתוח והפעלה של תוכנית לימודית ייחודית בבית ספרך זאת דרך למימוש ולהעצמה של אוטונומיה פדגוגית בבית הספר בבניית תוכנית ייחודית לזכאות לבגרות הן בתכנים והן בדרכי ההערכה.
דגשים חשובים
- עליו להיכלל בהגדרה "בית ספר מוכר" שרשאי לתת לתלמידיו ציונים בית ספריים כחלק מזכאותם לתעודת בגרות.
- עליו להוכיח שבמשך שלוש השנים שקדמו להגשת התוכנית הייחודית לא הופעלו כללי השק"ד – השקלול הדיפרנציאלי (הקובע יחס שונה מהרגיל בין הציונים השנתיים לציוני בחינת הבגרות במקצועות בתחום התוכן של תוכנית הלימודים הייחודית שהוא מעוניין להפעיל).
- בית ספר המוגדר כ"בית ספר אדום" (שאינו רשאי לנהל בעצמו את בחינות הבגרות בשל פגיעה בטוהר הבחינות) לא יורשה לפתח תוכנית לימודים ייחודית.
- עליו להקים צוות מלווה להפעלת התוכנית שילווה מקצועית את התוכנית על כל שלביה. הצוות יכלול שלושה אנשים לפחות (כגון: המורים המלמדים בתוכנית, מורים עמיתים, רכז המקצוע הרלוונטי, רכז הערכה של בית הספר).
מקצועות החובה
בית הספר יוכל לפתח תוכנית ייחודית במקצוע חובה רק כהרחבה מעבר למינימום החובה שנקבע, באופן שסך כל יחידות הלימוד במקצוע יגיע להיקף של 5 יחידות לימוד. היחידות הייחודיות תהיינה גם הן תחת הסמל של אותו מקצוע.
מקצועות הבחירה
תוכנית ייחודית עשויה לשמש חלופה למקצוע מתוך רשימת המקצועות הכלולים בבחירה. אפשר להמיר חלק מהיחידות או את כולן בתוכנית ייחודית. לא יתאפשר לצבור יותר מ-5 יחידות לימוד באותו מקצוע. היחידות הייחודיות יהיו גם הן תחת הסמל של אותו מקצוע.
תחום דעת שאינו מצוי במקצועות הלימוד
תוכנית ייחודית, בין שהיא בתחום דעת שאינו מצוי במקצועות הלימוד ובין שהיא תוכנית בין-תחומית, יכולה לעמוד בפני עצמה רק בהיקף של 5 יחידות לימוד. במידת הצורך תישקל אפשרות שיינתן לה סמל שאלון נפרד.
- חוזר מנכ"ל המפרט את כל הנהלים להגשה ולהפעלה של תוכנית לימודים ייחודית.