תקציר, קציר וערמות חציר
הרעיון שלי
בכיתתה של נועה בן חמו, מורה ללשון לכיתות ז'-יא' בבית הספר אורט רוגוזין מגדל העמק, סיימו ללמוד את נושא כתיבת הסיכום סמוך לחג השבועות. ברוח חג הקציר החליטה נועה לתרגל את עקרונות כתיבת הסיכום עם תלמידיה באמצעות חידון משעשע שחיברה ושמו איך לא : "חג התקציר".
כתיבת סיכום או תקציר היא מיומנות חשובה ביותר הנדרשת לא רק בין כותלי בית-הספר אלא גם מחוצה לו כגון לצורך סיכום הרצאה, דיון או ישיבה.
פעולת סיכום טובה מצריכה יכולת להבין את עיקרי המאמר המקורי, את רוח הדברים, את נימת הכותב ואת מטרת כתיבתו, וליצור תמצית הגיונית, מגובשת וקולחת. עוד היא מצריכה יכולות של זיהוי משפטי מפתח בטקסט, הבחנה בין עיקר לטפל, כתיבת משפטים מכלילים בלא פירוט ודוגמאות והימנעות מהבעת דעה אישית (אלא אם כן נדרשים לכך).
החידון שהכינה נועה מתרגל את עקרונות כתיבת הסיכום בצורת מצגת שקופיות. כל שקופית מציגה שאלה הקשורה לאחד מעקרונות הסיכום. התשובה לכל שאלה יכולה להיות "נכון" או "לא נכון".
כללי המשחק:
הכיתה מחולקת לשתי קבוצות המתחרות ביניהן במתן תשובות נכונות לשאלות. כל קבוצה בתורה בוחרת מספר מהמספרים המופיעים בשקופית הראשית על גבי "ערמות קש". מאחורי כל מספר מסתתרת שאלה. תשובה נכונה לשאלה מזכה את הקבוצה במספר הנקודות המופיעות בטנא, ואילו תשובה שגויה מעבירה את השאלה לקבוצה היריבה. הקבוצה המנצחת היא זו שהצליחה בתום החידון לצבור את מספר הנקודות הגבוה ביותר.
- קישור למצגת המלאה (יש להתחבר לפייסבוק)