שדות ילדותינו
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- למידה במרחבי חיים
- סביבות למידה:
- מחוץ לגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- מדע וטכנולוגיה: יצורים חיים – בעלי חיים וצמחים, חינוך סביבתי
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
בסרטון נטייל עם ד"ר נח רוטרי והוא יספר לנו על חוויות ילדות בשדה פרחי הבר ועל החשיבות לשמר או לתכנן שטחים אלו לדורות הבאים.
כיום, המראה של ילדים המשחקים בשטחים פתוחים פוחת והולך, וחיי היום יום של הילדים מתנהלים בין כתלים בהנחיית מבוגרים. כך הולך ומתמעט הקשר הישיר והספונטאני של הילדים עם עולם הטבע.
שטחים פתוחים של פרחי בר מהווים מקור ליופי ופליאה, שטחים אלו תורמים לסקרנות הטבעית של הילד ונותנים הזדמנות לאינטראקציה ישירה ולהיכרות עם עולם יצורים החיים – החי והצומח .
פיתוח מואץ הורס את בתי הגידול הטבעיים ואת שדות הבר. לכן על אנשי התכנון ואנשי החינוך לדאוג למרחבים טבעיים נגישים עבור ילדים צעירים. זאת על מנת לאפשר את הטיפוח של הפליאה, האהבה, הכבוד והאחריות לצומח ולחי בסביבה הקרובה של הילד, באמצעות אינטראקציה ישירה ויום יומית .
תיווך המבוגר משמעותי לחינוך הסביבתי וכדברי רייצ'ל קרסון, (1956):
"כדי שילד ישמר את תחושת הפליאה המולדת שלו בלא עזרתן של פיות כלשהן, הוא זקוק לליווי של מבוגר אחד לפחות שיכול לחלוק עמו את התחושות, לגלות עמו מחדש את השמחה, את ההתרגשות ואת המסתורין שבעולם שבו אנו חיים."