מכינים פנים לכריכים
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- ביטוי אישי
- סביבות למידה:
- פנים הגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- כישורי חיים: מוקד האני
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
בגן הים בבת-ים שפת אמם של רוב הילדים הינה רוסית. בפעילות המוצגת בסרטון קבוצה קטנה של ילדים עסוקה בהכנת פנים לכריכים מירקות שונים. מהותה של הפעילות לעודד שיח בין עמיתים לצורך טיפוח למידת שפה- לכן הפעילות מונחית על-ידי אחת הילדות שאומנה לשם כך על-ידי הגננת. חשוב לקחת בחשבון שזו גרסה אחת מתוך אפשרויות רבות ומגוונות לעידוד למידה בין עמיתים.
הפעילות המוצגת בסרט ממחישה עקרונות הוראה – למידה יעילים במיוחד לילדי הגן.
הלמידה מתרחשת סביב עשייה של הילדים תוך אינטראקציה בין עמיתים במסגרת פעילות שהיא מהנה יחד עם היותה מובנית.
הלמידה היא מולטי מודאלית – מעורבות בה אופנויות חושיות שונות: שמיעתית (דיבור); חזותית (תצלומים, ציורים); קינסטטית (מחוות).
כך רואים שבזמן הכנת הכריכים שיח הילדים נתמך ב"קריאה" של רשימת חלקי הגוף המוצגת על-ידי תמונות. לצורך סיכום הם משתמשים בציור על כרטיסיה במקום המסומן על ידי תמונה. רווח השימוש במחוות מצביעות שהופך את המלל של הילדה המנחה, בעזרת הכרטיס, לשקוף – מובן מאליו בזכות ההקשר הגרפי.
העקרונות הללו יעילים בכלל ובעיקר עבור ילדים אשר ההתמודדות עם רכישת השפה העברית מהווה עבורם אתגר מרכזי.
עקרון נוסף הרלוונטי עבור ילדים אלו ואשר בא לידי ביטוי בסרט הוא חזרתיות על טקסטים, אוצר מילים ו/או מבנים לשוניים.
כמו כן, בזכות האווירה שנוצרת במשך הפעילות מרגישים הילדים נוח לנוע בחופשיות בין שפת אמם לשפה העברית.