בפעילות זו ננסה יחד לבחון את סוגיית המנהיגות - נעסוק בהגדרת המושג מנהיגות, תכונות המנהיגים ונחקור יחדיו מנהיגים שהשפיעו על ההיסטוריה ועל החברה הישראלית.
עקרונות לתהליכי הוראה למידה בעל-יסודי:
התייחסות מובחנת ושונה לגילאי חטיבת הביניים לעומת חטיבה עליונה תכנים רלוונטיים ומותאמים לעולמם של בני-הנוער, תוך קישור בין תמות מרכזיות שהנושא מזמן לבין מציאות החיים העכשווית ההתנסויות יכללו למידה עצמאית מונחית, למידת עמיתים והזדמנות לייצור ידע חדש והצגתו במגוון דרכים.
חטיבת הביניים
מומלץ לתכנן וליישם למידה רב-תחומית, בין-תחומית, למידה בדרך החקר מתוך "רעיונות גדולים" ברוח בן-גוריון ומנהיגים ומנהיגות מעוררי השראה נוספים, פעילויות של"ח ואירועי שיא.
מנהיגות בקבוצה מניעה תהליכים של השפעה הדדית בין-אישית, ואלו מסייעים לקבוצה לממש את מטרותיה. הכיתה כקבוצה מצמיחה תלמידים המשמשים מנהיגים בלתי-פורמליים. הזדמנויות לנטילת תפקידי מנהיגות על-ידי רבים מהתלמידים מאפשרות להם להתנסות ביכולת ההשפעה על חבריהם ולפתח תחושת אחריות אישית למשימות קבוצתיות (דרום, 1989). למידה על תפקידי מנהיגות והתנסות בהם מכשירות את התלמידים לאחריות חברתית בהקשרים שונים, גם מחוץ לבית הספר.
תוכנית גפ"ן - המכון למורשת בן גוריון
קהל יעד: כיתות ז-יב
אורך הסרט: שעה
תיאור הסרט:
במעמקי הארכיון נמצאו גלגלי פילם 35 מ"מ ובהם ראיון מצולם בן שש שעות, שמעולם לא הוקרן, עם דוד בן־גוריון, אחד המנהיגים הגדולים בהיסטוריה המודרנית. השנה היא 1968, זהו העשור שבו מצא עצמו מחוץ למערכת הפוליטית; חי בשדה בוקר והתבונן מבחוץ על היישוב והמדינה.
על רקע התקופה הנוכחית, המזמנת החלטות הרות גורל בנוגע לעתידה של מדינת ישראל, מציע חזונו של בן־גוריון תובנה ברורה, מפתיעה ורלבנטית לימינו אנו.
מרים משוחחת על מנהיגות אישית ומסבירה מדוע הכול זקוקים לחזון אישי
במפגש אישי עם ג'ורג' אסקנדר מספרת נוף על חייה ועל הקשיים בדרך להישגים
במפגש אישי עם ג'ורג' אסקנדר משתפת לונא בחייה ובקשיים שבדרך להישגים
בת-אל נולדה עם תופעה גנטית שגורמת לנמיכות קומה (גובהה 1.22 מטר). אביה עזב אותה ואת אימה עוד בטרם נולדה. ואולם בת-אל מעולם לא חשה שהיא קורבן. במפגש אישי עם טל מוסרי בת-אל משוחחת בפתיחות ובגילוי לב על הקשיים שחוותה מיום היוולדה
במפגש אישי עם טל מוסרי מספרת שחר פאר על הישגיה המרשימים, על הקשיים שבדרך ועל התמודדותה איתם. נשמע אם הצליחה ליהנות בילדותה ככל ילדה, מי תמך בה לאורך כל הדרך ומה הייתה ההחלטה הקשה ביותר שקיבלה בחייה
הסופרת משדברת על ספרה "אל עצמי" וספריה נוספים ומשיבה על שאלות התלמידים בנושאים שונים כגון - תהליך הכתיבה הייחודי שלה, הספרים שהיוו השראה עבורה ועוד
אסתי משתפת ברגע קשה במיוחד שבו היה עליה להחליט אם לקטוע את רגלה עקב פגיעה במערכת העצבים, ואיך אחרי הקטיעה בחרה בחיים, ומדוע בחרה לתעד ולפרסם את דרך התמודדותה
במפגש אישי עם טל מוסרי מספר אורי ששון על הישגיו המרשימים, על הקשיים שהיו שבדרך ועל התמודדותו איתם
במפגש אישי עם ג'ורג' אסקנדר מספר בירם על חייו ועל הקשיים בדרך להישגיו
על אף היותו נער, נבו בעל יכולות מקצועיות ומעביר את משמעותה וחשיבותה של תחושת המסוגלות האישית. במפגש אישי הוא מספר נבו אבוטבול על הישגיו המרשימים, על הקשיים שבדרך ועל התמודדותו איתם
מפגש אישי שגיא משוחח על הקריירה שלו שהחלה בגיל כה מוקדם, על הפציעה שכמעט גמרה את הקריירה שלו כמה שבועות בלבד לפני האולימפיאדה ועל האימונים למרות כל הקושי והכאב הרב שבזכותם הצליח להגיע לבסוף לאולימפיאדה. שגיא מספר על ניצחונות נוספים שלו בקריירה וכיצד חש כשהפך לאלוף אירופה בג'ודו. השידור צולם לפני ששגיא מוקי זכה בתואר אלוף העולם
במפגש זיו קורן משוחח על הצילומים הייחודיים שצילם, על עבודתו האינטנסיבית סביב השעון ועל הרצון והצורך להיות נוכח באירועים חשובים בזמן אמת. במהלך השידור ניחשף לצילומים הייחודיים שצילם ובהם כאלו שזיכו אותו בפרסים חשובים ונגלה באמצעותם איך תמונה יכולה להחליף אלף מילים
במפגש אישי מספר אסי על תחילת את דרכו במשחק ועל הדרך להצלחה שכללה לעיתים אתגרים וקשיים. נשמע על הקמת שלישיית "מה קשור", נגלה איך אסי הכיר את שלום מיכאלשווילי וציון ברוך ולמה בחרו את השם "מה קשור". אחר כך נשמע על הקשר שלו עם השחקן עמוס תמם ונבדוק אם אסי וחבריו נהגו לבלות בתיכון ככל בני גילם
שגרירי זכויות בלמידה שיתופית
התוכנית מציעה למורים ולתלמידים השותפים לחבור יחד לשיח וללמידה שיתופית בנושאים אקטואליים. מטרתה לחבר בין אוכלוסיות שונות בחברה רבת תרבויות וזהויות בסוגיות העוסקות בהטמעת תרבות של זכויות, אחריות וחובות, כחלק ממהלך ארצי ובין-לאומי.
פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.