דלג אל

היסח הדעת

היסח הדעת

היסח דעת- מהו?

היסח הדעת בשימוש בדרך הוא מצב שבו תשומת לב הנהג מוסטת, מרצונו או שלא מרצונו, ממשימת הנהיגה למחשבה, לחפץ, לפעילות, לאירוע או לאדם אחר וגורמת לו שלא לזהות בזמן אמת מידע חיוני הנדרש לשליטה ברכב.

סוגים שונים של היסח דעת

היסח דעת ויזואלי - הורדת העיניים מהכביש.
היסח דעת שמיעתי- פגיעה ביכולת הריכוז וההקשבה עקב רעשים חיצוניים.
היסח דעת פיזי - הורדת הידיים מההגה.
היסח דעת קוגניטיבי - הפניית תשומת הלב מהכביש.

היסח דעת הנהג ברכב המשפחתי או ברכב ההסעה

חשוב להבהיר לילדים, כבר בכיתות הנמוכות, שגם הנוסע קובע את בטיחות הנסיעה ושיש לו השפעה רבה על רמת העירנות ויכולת הריכוז של הנהג בנעשה בכביש, ועל האווירה הטובה בזמן הנסיעה ברכב המשפחתי או ברכב ההסעות, המשפיעה כמובן תשומת לבו בעת הנהיגה.

המסרים העיקריים לילדים תוך הדגשת נושא הסחת הדעת של הנהג:

  • אין להוציא ראש, ידיים, או כל חלק גוף אחר מחוץ לחלון בזמן נסיעה.
  • נוסעים בישיבה ולא בעמידה.
  • חשוב שכל נוסע ישב בכל זמן הנסיעה חגור בהתקן ריסון המתאים לגילו.
  • אין לפתוח דלתות או לשחק בידיות דלת הרכב בזמן נסיעה.
  • חשוב לנעול את הדלתות האחוריות בעת נסיעה.
  • נוסעים בנעימות ובבטיחות (לא משתוללים, צועקים, רבים או מפריעים לנהג בזמן הנסיעה).
  • שומרים על ניקיון הרכב והדרך, את הפסולת משליכים לפח או לשקית בתוך הרכב ולא מחוצה לו.
  • מומלץ להכין מראש משחקים לזמן הנסיעה ברכב המשפחתי (למשל: מוצאים חרוזים למילה, סופרים מכוניות אדומות, ממציאים סיפורים דמיוניים, אומרים את המילים הכי מצחיקות, מתארים את המראות והנופים בדרך, משחקים במשחק האותיות, מזהים תמרורים בדרך וכיוצ"ב).

היסח דעת בחציית כביש

גם להולכי הרגל אחריות רבה לגבי מידת הסחת דעתו של הנהג בעת נהיגה בכביש.
לכן, בעת חציית כביש, חשוב למקד את מלוא תשומת הלב לכביש ולהיות מודעים למתרחש בו ולא להשתמש באביזרים טלפון נייד ובנגני מוזיקה.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

הרעיון שלי - הולכים ביחד ובטוח

הרעיון שלי - הולכים ביחד ובטוח

בשבוע הבטיחות בדרכים יזמה המורה פיבי שמחון, רכזת זהירות בדרכים בבית הספר "גולני" לחינוך מיוחד (ממ"ד) בבית שאן, פעילות חווייתית במיוחד להורים ולילדים "הולכים ביחד ובטוח". הורי התלמידים צעדו עם ילדיהם משער בית הספר לכיוון הכביש הראשי במסלול שכלל מעברי חצייה, תמרורים, רמזורים וצמתים.

בכל אחד מציוני הדרך עצרו הצועדים ולמדו הלכה למעשה – מהי הליכה נכונה בדרך, מהי חציית כביש נכונה, מה חשיבותם של התמרורים ומשמעותם, אילו סוגי תמרורים ישנם (אזהרה, הוריה, מודיעין) ומה פשרם של סימונים שונים על הכביש (חיצים, קווי עצירה). נוסף על כך דנו בדילמות שונות בנושאי תעבורה שהתעוררו בדרך. הפעילות אגב ההליכה המשותפת הייתה מהנה ומרעננת.

פיבי מאמינה שהסוד טמון בהוראה מדגימה וחווייתית היוצאת מגבולות הכיתה. כך אפשר להטמיע בתלמידים את כללי הזהירות והבטיחות בדרכים וליצור שינוי של ממש בדפוסי החשיבה וההתנהלות שלהם.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הכרת הסביבה התעבורתית
יישוב עירוני מחולק לאזורי תפקוד שונים- אתרי פעילות מגוונים, מערכות תשתית ושירותים לתושבים, אשר יוצרים סביבם תנועה מרובה, ולכן הם נקראים "מחוללי- תנועה".
עצמאים בשטח - מבוא
התרחבות מעגל הפעילות והמרחב התעבורתי אצל הילד מעלה מאוד את הצורך לשיפור מיומנויותיו בתכנון ובחירה של מסלולי תנועתו, הן כהולך רגל, כרוכב אופניים והן כמשתמש בת...
תנועה ותנוחה
הבנה שהשותפות בין משתמשי הדרך וההתחשבות בשונות הן בבסיס ההסדר החברתי שתרבות ההתנהגות בדרכים מחייבת
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.