דלג אל

שמות יח: יתרו ומערכת המשפט

שמות יח: יתרו ומערכת המשפט

פרשת יתרו פותחת בסיפור הגעתם של יתרו, חותן משה, בתו ציפורה (אשת משה) ושני בניה גרשום ואליעזר, לפגוש את משה. רגע אחרי שירת הים וחגיגת הניצחון על מצרים, יתרו שומע את "כל אשר עשה אלוהים למשה ולישראל עמו" (שמות יח, 1), והוא מגיע למחנה בני ישראל יחד עם בתו ושני נכדיו.

בפרק ד' סופר כי של פרק ד' כי ציפורה לבית אביה במדיין ומשה המשיך למצרים בשליחות ה'. עתה בפרק י"ח נראה כי נסגר מעגל ובני משפחתו של משה מצטרפים אל בני ישראל. למחרת רואה יתרו כיצד משה כורע תחת העומס בשפטו לבדו את העם, ומציע לו לערוך שינוי מהותי במבנה מערכת המשפט: למנות תחתיו שרי אלפים, שרי מאות, שרי חמישים ושרי עשרות שיתווכו בינו לבין העם וישפטו את המקרים הפחות קשים. בכך כונן למעשה יתרו את התשתית למבנה של מערכת המשפט בישראל.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

עצות

התלמידים יספרו או יכתבו על מקרה בו עצה שקיבלו ממישהו אחר שינתה את מצבם לטובה או לרעה וידונו בחשיבותם של התייעצות ושיתוף בכיתה ומחוץ לה.

שם המשחק: העוצמות שלי

האצלת סמכויות טובה מחייבת זיהוי נכון של נקודות החוזק של האנשים להם מאצילים את הסמכויות. באמצעות המשחק: העוצמות שלי ניתן להמחיש לתלמידים חשיבותו של הליך ביזור סמכויות מדויק ואחראי.

האצלת סמכויות

רעיון לדיון כיתתי: אילו מחלוקות יש לנו בכיתה? על מה אנחנו רבים ומתווכחים? למי אנחנו פונים לעזרה בפתרון הוויכוח (למחנכ/ת הכיתה, למורים שבכיתה או למנהל/ת)?, מדוע אנחנו לא הולכים ישירות אל המנהל/ת בכל הוויכוחים שלנו?
ובהמשך לכך: מהם התפקידים של מחנכ/ת הכיתה? האם הם רבים או מעטים? האם ישנם אי אלו תפקידים שאתם יכולים לקחת על עצמכם כדי להקל על המחנכ/ת ולייעל את ההתנהלות הכיתתית?

אדוני השופט

התלמידים יכתבו דו-שיח דמיוני בין שני בעלי דין הממתינים בתור להיכנס למשה השופט ולשטוח בפניו את המחלוקת הקיימת ביניהם. בכתיבתם יתייחסו לתחושות, לתקוות ולחששות של המתדיינים בעת המתנתם למשפטם.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

העשרה - יש טעם בטעם - הקריאה הרהוטה במקרא
אחד האתגרים בלימוד תנ"ך ביסודי קשור לקריאה נכונה של פסוקי התנ"ך על פי טעמי המקרא. בכיתה ד' נדרשים התלמידים לקרוא מספר התנ"ך המלא, וזו הזדמנות טובה ללמד את הי...
במדבר כז: בנות צְלָפְחָד – כוח ואמונה נשית
סיפור בנות צלופחד מזמן עיסוק רחב בנשים בתנ"ך והתבוננות מגדרית בחיינו היום
בראשית מא: חלומות פרעה
פרעה חולם שני חלומות ויוסף מצליח לפתור אותם. הצלחתו של יוסף מפיעה על עתידו ועל עתיד עם ישראל
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.