דלג אל

הצהרת נגישות

במדבר כז: בנות צְלָפְחָד – כוח ואמונה נשית

בנות צְלָפְחָד – כוח ואמונה נשית

בשנה הארבעים למסע בני ישראל במדבר החלו מדברים על חלוקת הנחלות לשבטים, נחלה לזכרים בכל שבט. למשפחת האב צלופחד נולדו רק בנות: מַחְלָה, נֹעָה, חָגְלָה, מִלְכָּה וְתִרְצָה. חמש האחיות הבינו שעל פי חוקי החברה לא יהיו זכאיות לנחלות. האחיות לא היססו לפנות אל משה מול כל עם ישראל ולשטוח לפניו את בקשתן לחשיבה נוספת, לחריגה מהנוהל וליצירת תקדים לזכותן בנחלה. הן הדגישו שאביהן צלופחד לא נמנה עם המורדים מעֲדַת קורח וכי חטא חֵטְא אישי ולא החטיא אחרים.

בעמידתן של בנות צלופחד ובנחישותן הייתה אמירה חדשה ונועזת, לא תוקפנית. באמירתן העניינית שבאה מאהבת הארץ והצדק סללו דרך ובישרו את השאיפה לשוויון האישה שתהפוך ברבות השנים לתנועה חברתית. בנות צלופחד ביקשו ממשה ומהחברה כולה להתאים את החוקים לרוח התקופה ולערכיה – מסר וערך שיש לדבר בהם והם מופת בכל דור. חשוב לחדד את הזכות למחות, את חוקי המחאה הלגיטימיים בכל עת ועד כמה מחאה היא זכות בסיסית. משה הציג את שאלתן בפני ה' ונענה בחיוב: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: כֵּן בְּנוֹת צְלָפְחָד דֹּבְרֹת – נָתֹן תִּתֵּן לָהֶם אֲחֻזַּת נַחֲלָה בְּתוֹךְ אֲחֵי אֲבִיהֶם; וְהַעֲבַרְתָּ אֶת נַחֲלַת אֲבִיהֶן לָהֶן" (במדבר כז, ו-ז). גם החוק השתנה בעקבות פנייתן: "וְאֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל תְּדַבֵּר לֵאמֹר: אִישׁ כִּי יָמוּת וּבֵן אֵין לוֹ – וְהַעֲבַרְתֶּם אֶת נַחֲלָתוֹ לְבִתּוֹ... וְהָיְתָה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לְחֻקַּת מִשְׁפָּט..." (במדבר כז, ח-יא).

סיפור בנות צלופחד מזמן עיסוק רחב יותר בנשים בתנ"ך והתבוננות מגדרית בחיינו היום.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים (כיתה ה)

רעיונות לפעילויות לתלמידים (כיתה ה)

הפגנה

התלמידים יכינו שלטים עם סלוגנים להעברת המסר שביקשו בנות צלופחד להעביר, יציגו אותם באחת ההפסקות ויסבירו לשאר הכיתות מי הפגין ועל מה.

הולך נגד הזרם

התלמידים יאזינו לשיר "בגלל הרוח" וישוחחו על רגעים שבהם רוח מיוחדת מניעה אותנו לעשות מעשה.

נשים וגברים

התלמידים יבררו מה היו התפקידים המסורתיים של נשים וגברים בעבר ואם המצב כיום שונה.

נשים פורצות דרך

הכיתה תתחלק לקבוצות. כל קבוצה תבחר אישה ששברה את המוסכמות שרווחו לגבי תפקידים נשיים וגבריים ותציג את סיפורה לכיתה במצגת או בהרצאה קצרה.

ריאיון עם בנות צלופחד

התלמידים ינסחו ריאיון לבנות צלופחד כגון מה הניע אותן לעשות מעשה ומה היו תחושותיהן לפני ניצחונן ואחריו.

נשים בתנ"ך

התלמידים יחקרו וילמדו על נשים נוספות בתנ"ך שהפגינו אומץ, תבונה ומנהיגות ויכינו 'תעודת זהות' לכל אחת מהן. המשימה מתאימה לעבודה אישית או קבוצתית.

 קומיקס

התלמידים יכינו קומיקס של אירועי הפרק.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

בראשית כב: עקדת יצחק
על הנסיון הקשה ביותר של אברהם, משמעותו והשלכותיו
בראשית כג: קבורת שרה
"ותמת שרה ויבוא אברהם לספוד לשרה ולבכותה" (פרק כג, 2).
יהושע י - יא: שמש בגבעון דום
מלחמות יהושע במלכי הדרום והצפון
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.