שמואל א' ב: חטאי בית עלי
עלי הכהן היה השופט האחרון ששפט את ישראל בימי שפוט השופטים. שני בניו, חופני ופנחס, מכונים בפרק "בני בליעל" - כינוי קשה מאד המבטא את חטאיהם הדתיים והמוסריים: בכל פעם שבא אדם להקריב קרבן במשכן, הם היו באים לכלי בו התבשל הבשר ולוקחים ממנו לעצמם. בנוסף, לפני שהיו מקטירים את החֵלֶב על המזבח, היו לוקחים בשר חי מאת המקריב, ולא מסכימים כשביקש שיחכו עד להקרבת החלב. בהמשך מתואר חטא נוסף שלהם: "אֲשֶׁר יִשְׁכְּבוּן אֶת הַנָּשִׁים הַצֹּבְאוֹת פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד". התלמוד ניסה לרכך עבירה זו: "כל האומר בני עלי חטאו (באשת איש) אינו אלא טועה, אלא שכאשר הנשים היו באות להקריב את קרבנותיהם היו מעכבים אותן וגורמים להן להשתהות, ובכך מנעו אותן מקיום מצוות פריה ורבייה על בעליהן, ולפיכך מעלה עליהן הכתוב כאילו שכבון".
דבר חטאיהם של חפני ופנחס מגיע לאוזניו של עלי. הוא מוכיח אותם, אך הם מתעלמים ממנו וממשיכים בדרכם הנלוזה. בעקבות כך יוצאת נבואה מאיש האלהים לפיה צאצאיו של עלי לא יזכו להגיע לגיל שיבה. תוצאתה של נבואה זו היא גדיעתה של שושלת בית עלי. איש האלהים אף נותן סימן להתגשמות נבואתו: מותם של חופני ופנחס יתרחש באותו יום. נבואה זו אכן התגשמה כאשר שני בני עלי נפלו יחדיו במלחמה.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
מנהיגות
תחומי דעת: היסטוריה ממלכתי, ספרות ממלכתי, קולנוע ותקשורת, תנ"ך ממלכתי, תרבות יהודית ישראליתביחידה זו נדון במושג מנהיגות. נעמוד על התכונות הנדרשות למנהיג כדי להשלים את שליחותו ונדון במניעים של מנהיג לפעול ולהוביל. כמו כן, נבחן את הרעיון שמנהיג מושפע מנסיבות התקופה ופועל לפיהן, אך גם מבטא את דרכו הייחודית.