התלקיט הינו תיק עבודות הכולל אוסף עבודות המייצגות את יכולותיו המגוונות של התלמיד ומהווה את מרכיב ההערכה הבית ספרית (30%) במדע וטכנולוגיה לכל.
התלקיט הדיגיטלי מבוסס על התפיסה שתהליך ההערכה הוא חלק מהלמידה.
תהליך ההערכה של הלמידה באמצעות התלקיט הדיגיטלי הוא תהליך מתמשך של הערכה מעצבת, המתבצע בהקשר לימודי תוך שימוש במטלות לימוד דיגיטליות ומתעד התפתחות יכולות לאורך זמן. תהליך זה משקף הערכה למען למידה ולא הערכה של הלמידה. הערכה זו משלבת תהליכי הוראה ולמידה בסביבה מתוקשבת, פיתוח אוריינות דיגיטלית והטמעת כלים ומיומנויות חשיבה.
התלקיט הינו כלי למידה-הוראה-הערכה מרכזי וחשוב, המאפשר ביטוי לייחודיות של הלומדים ולשונות ביניהם והמספק מענה לצורכיהם המגוונים.
התלקיט מורכב מתוצרי למידה של התלמידים, שנבחרו בקפידה, כעדויות לתהליך הלמידה שהתרחש, להישגים, להתקדמות, לידע וליכולות של התלמיד.ה. בניית התלקיט נעשית בהשתתפות התלמידים החל מבחירת תוכן התלקיט, שימוש בקריטריונים ברורים לבחירת החומר שייכלל בתלקיט ומתן ראיות לרפלקציה עצמית (מטה קוגניציה) של התלמידים. התלקיט מוערך באמצעות קריטריונים ברורים לשיפוט החומר שייכלל בתלקיט.
במטלות הביצוע לאורך תהליך ההערכה יבואו לידי ביטוי כל שלושת נושאי הבחירה שנלמדו, וישולבו בהן רעיונות מדעיים, מיומנויות חשיבה ודרכי הוראה-למידה מגוונות בסביבות דיגיטליות.
לקריאה והעמקה בנושא התלקיט ומקומו בקידום תהליכי ההערכה לשם למידה, מומלץ לעיין בספרן של מיכל נחשון ואמירה רום (2018): תלקיט - לא לתלמידים בלבד.