מעגלי שייכות
הרעיון שלי
כששואל את עצמי "מי אני"?
אני קצת ספרדי, קצת אשכנזי,
קצת ישראלי, טיפ טיפה גלותי,
אני אולי דתי ואולי חילוני אבל ביני לביני,
אני יהודי וזה ייחודי.
(פישי הגדול, קובי אוז, אקסום ולני סולומון)
החיים במעגל
כל אדם משתייך במהלך חייו למעגלים שונים: מעגל משפחתי, מעגל חברתי, מעגל כיתתי, מעגל לאומי ועוד. מעגלי שייכות אלו מרכיבים למעשה את זהותו של האדם ומעצבים את אישיותו. יותר מכך: מעגלי שייכות הם אמצעי הכרחי להישרדותו של האדם. שייכות היא צורך קיומי בסיסי של כל אדם באשר הוא והכוח המניע אותו: להיות שייך משמע להיות קיים, ובלי להיות שייך לקבוצה מסויימת קשה לשרוד.
מעגלי השייכות הם מעגלי תמיכה העוטפים את האדם ומעניקים לו משמעות ותוכן לחייו.
ורד מושקוביץ', מחנכת כיתה ד' לקויי למידה בבית הספר "רותם" באשקלון, החליטה להמחיש לתלמידיה את המושג "מעגלי שייכות" בדרך יצירתית ומקסימה של הכנת מעגלי שייכות אישיים.
ורד הדפיסה עיגולים שונים בגדלים שונים, כשכל עיגול מבטא על פי גודלו מעגל שייכות אחר בחייו של אדם: משפחה, כיתה, שכונה, עיר, מדינה. בכיתה חילקה את העיגולים לתלמידים וכל תלמיד התבקש לכתוב, לצייר ולהדביק על כל אחד מחמשת העיגולים את מה שמתאר את מעגל השייכות האישי שלו. בתום העבודה הדביק כל תלמיד את חמשת מעגלי השייכות שלו זה על גבי זה, לפי סדר מהקטן לגדול, עד שהתקבלה מעין "מניפה" נפתחת של עיגולים.
התוצאות היו מרהיבות. כל אחד מהתלמידים יצר למעשה סיפור מצוייר בדמותו שלו, סיפור המספר את ה"אני" האישי שלו:
בתום הפעילות נערך דיון בכיתה על הדמיון והשוני הקיים בין התלמידים דרך מעגלי השייכות שלהם ומתוך כך על המאפיינים, על היתרונות והחסרונות של החיים כחלק מקבוצה.