דלג אל

שונים ומיוחדים

שונים ומיוחדים

נושא-על: אני ומשפחתי בבית ובסביבה הקרובה

"הייתי הילד הכי קטן בכיתה,
הכי קטן בשיעור,
והכי קטן בהפסקה.
בסוף השנה,
כשהיו מצלמים,
ואני, הנמוך,
תמיד עומד בסוף הילדים
על ארגז הפוך"
(יונתן גפן)

החברה אינה אוהבת חריגים מכל סוג שהוא. החריג או יוצא הדופן נתפס מאיים על הסדר הקיים, אם בשל צורתו החיצונית השונה מן הנורמה המקובלת ואם בשל רעיונות ודרכי התנהגות המערערים על הכללים והשגרה שהיא חיה על פיהם. החריג – כל חריג – מעורר גם רגשות אשמה בקרב הרואים עצמם נורמליים. החריגות מקיפה סוגים רבים מאוד של ילדים (אנשים). היא מתחילה ב"חריגים נורמליים": הביישן, התוקפני, הגאון, המרדן, ההולך נגד הזרם, ונמשכת בילדים הפגועים בגופה וברוחם: הצולע, המגמגם, המפגר, החולה בתסמונת דאון, פגוע שיתוק המוחין וחולה הנפש. קיימת קבוצה נוספת: הילד החדש בשכונה, הילד העולה, בן העדה האחרת ובן העם האחר (מתוך מאמר של מנחם רגב בספרו "ספרות ילדים": "הילד הרגיל נפגש עם הילד החריג").

כאשר אנו נתקלים בחברה במישהו קצת שונה, עלינו להתייחס אליו בדיוק כמו אל האחרים. אסור לנו לחשוב שהוא נחות או פחות ערך מאיתנו.
החברה שלנו, מתאפיינת בדרך כלל בחוסר סבלנותה כלפי השונים והחריגים. היחס כלפיהם מבטא חוסר אמון ביכולתו של החריג לתרום באופן שיוויוני לחברה. הסיבה העיקריית לחוסר הסבלנות, לחשדנות ולרתיעה, הנה פחד מן השונה והבלתי מוכר. פחד זה מלווה בדרך כלל בהדבקת תוויות המרחיקות אותו מכלל החברה. נוח יותר לבודד אותם, מאשר לקבלם כפי שהם ולאפשר להם להשתלב.
עלינו להביא למודעות הילדים שבני אדם שונים זה מזה אך שווים זה לזה. חיים בקרבנו אנשים רבים, בעלי מוגבלויות שונות ומגוונות. כמו לכולם, גם לאנשים אלה יש את הזכות לחיות בקרבנו, ליצור, להתבטא, ולהיות חלק מן החברה.

השונות וביטוייה המגוונים בפעילות החברתית והלימודית בבית הספר עשויים לזמן לחברי הקבוצה הנורמטיבית הפריה הדדית, התפתחות אישית וחברתית והתנסות במימוש ערכים כמו: מתן כבוד לשונה, קבלת האחר ועוד.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

האמן בעצמך ובטוב הלב של הזולת

האמן בעצמך ובטוב הלב של הזולת

סרטון אנימציה מקסים ומרגש על כוחם של אמונה עצמית, טוב לב וחברות, שיחד גברו על הקושי והשונות... עם עזרה קטנה של מרשמלו לבן ורך.

הערה: השיר ברקע מתנגן באנגלית, אך הסרטון מובן וברור גם בלעדיו.

חזרה לראש הדף

על עולמם של ילדים על הספקטרום האוטיסטי

על עולמם של ילדים על הספקטרום האוטיסטי

סרטון אנימציה שמסביר בצורה כל כך פשוטה ויפה את עולמם של ילדים על הספקטרום האוטיסטי ועוזר בהגדלת המודעות לאוטיזם

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

צרכנות נבונה
יום הצרכן הבין-לאומי מצוין בכל שנה בעולם מאז 1983 ב-15 במרץ. מטרתו להגביר את מודעותו של ציבור הצרכנים לזכויותיו ולעודד צרכנות נבונה ואחראית. ביום זה מתקיימות...
כחול לבן
מטה כחול לבן הוא מטה משותף למשרד הכלכלה והתעשייה, להתאחדות התעשיינים ולהסתדרות החדשה. המטה פועל לעידוד הציבור הישראלי לקנייה מתוצרת הארץ לשם הגדלת מקומות התע...
התרשים והמפה
תרשים הוא דרך הצגה חזותית של מידע. מפה מציגה בהקטנה מקום או אזור ומראה בו צורות נוף טבעיות וצורות נוף מעשה ידי אדם תוך שימוש בסימונים וסמלים מוגדרים. אטלס הי...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.