דלג אל

היישוב שלי

כיכר המייסדים בראשון לציון
כיכר המייסדים בראשון לציון

הנושא 'היישוב שלי' נלמד בכיתה ד' ובמסגרתו נעשית היכרות עם נושאים אלו: תפרוסת היישובים בישראל לסוגיהם, תולדות היישוב, האוכלוסייה והשינויים החלים ביישוב; הרשות המקומית וקשרי הגומלין בין תושבי היישוב לשלטון.

קבוצות אוכלוסייה

התלמידים ילמדו על אוכלוסיית היישוב ועל קבוצות העולים שאפיינו את החברה הישראלית מאז הקמת המדינה בדגש על שתי עליות גדולות: העלייה בשנות ה-50 והעליות מרוסיה ומאתיופיה בשנות ה-90.
התלמידים גם יתוודעו אל קבוצות אוכלוסייה לא יהודיות המתגוררות בקרבת היישוב שלהם ואל קבוצות אלו:
קבוצות גיל שונות, בעיקר ילדים וקשישים, שיש להן צרכים דומים ושונים;
נשים וגברים: חלוקת תפקידים מסורתית לעומת המצב כיום, חוק שוויון הזדמנויות, פערים והיעדר שוויון;
אנשים עם צרכים מיוחדים: חשיבות שילובם בחברה וחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. 

היבטים בתולדות היישוב

סקירת ההיבט ההיסטורי: תולדות היישוב, העלייה לארץ בשנים הראשונות להקמתה, התיישבות בתקופות שונות, מעשי המייסדים הראשונים ופועלם, קשיים והתמודדויות, אורח החיים בעבר;
שינויים ביישוב ובסביבתו במרוצת השנים עקב גידול האוכלוסייה. בחינת השפעת גידול האוכלוסייה על התפשטות היישוב כגון ההשפעה על יחסי הגומלין עם הסביבה הטבעית והאיזון בין שימור ופיתוח;
מקורות הפרנסה של תושבי היישוב לאורך השנים, מחסור במקומות עבודה ביישוב ובסביבתו ופעולות הננקטות לפיתוח מקומות עבודה חדשים;

הרשות המקומית

הרשות המקומית היא מוסד השלטון המנהל את החיים ביישוב ודואג לצורכי היישוב ותושביו. התכנים בפרק מעלים היבטים שונים הקשורים לרשות המקומית: סוגי רשויות, בעלי התפקידים ברשות, המבנה הארגוני שלה, תפקידי הרשות המקומית, משאבי הרשות, קבלת החלטות לגבי חלוקת התקציב ופעולות התנדבות של תושבים למען היישוב.
קיימים קשרי הגומלין בין תושבי היישוב לשלטון. השלטון והתושבים שותפים למטרה ליצור מקום שטוב ונעים לחיות בו. התושבים זכאים לקבל מהרשות המקומית את השירות הטוב ביותר ומנגד אינם צריכים לשבת בחיבוק ידיים ולהמתין שהרשות תפתור את כל הבעיות. עליהם לפעול ולהשפיע ככל יכולתם על הקורה ביישוב. המטרה היא לטפח תושב מודע וערני הן לזכותו לאיכות חיים גבוהה ביישוב הן לכוחה של מעורבותו והתנדבותו להשפעה ולתרומה לאיכות החיים בקהילה.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
הכרת המרחב היישובי
הכרת המרחב היישובי
תחומי דעת: מולדת, חברה ואזרחות

יחידת הלימוד היא פתיח לנושא הכרת המרחב היישובי.
היכרות ראשונית עם תופעות שונות בנוף, בטבע ובחברה.
היכרות ראשונית עם ארגון המרחב ותפקידן של התופעות במרחב.
יישום הידע בתכנון שכונת מגורים טובה.

השתנות המרחב היישובי
השתנות המרחב היישובי
תחומי דעת: מולדת, חברה ואזרחות

יחידת הלימוד תעסוק בשלושה נושאים:
תהליכי שינוי המתרחשים במרחב היישוב והשפעתם על חיי התושבים
גורמים לתהליכי השינוי והשלכותיהם
שיקולים סביבתיים בנוגע לשינויים במרחב היישוב והסביבה

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

העפלה
ההעפלה הייתה תנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת המדינה ב-1948. את ההעפלה ארגן היישוב העברי דרך הים והיבשה וב...
דוד בן-גוריון
ראש ממשלת ישראל ושר הביטחון הראשון של המדינה. ביום ה' באייר תש"ח הכריז על הקמת מדינת ישראל.
יום זכויות האדם
יום זה נועד להעלאת המודעות בקרב האוכלוסייה לזכויות היסוד הטבעיות שיש לכל אדם ואדם מרגע לידתו ועד מותו ובהן: הזכות לחיים ולביטחון, לחירות לשוויון ולכבוד.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.