קריאת גרפים
דגשים בהוראת הנושא (מתוך תוכנית הלימודים לכיתה ז')
1. יש להדגים תופעות המיוצגות באמצעות גרף במערכת צירים, כך ילמדו התלמידים לקרוא את הגרף וליצור מתוכו טבלת ערכים חלקית.
2. יש להציג את הגרף כתוספת לייצוגים אחרים שכבר נלמדו במהלך השנה: תיאורים מילוליים, טבלאות ערכים וביטויים אלגבריים. התוספת תודגם באמצעות דוגמאות ותופעות שכבר נלמדו בעבר.
3. עד כה למדו התלמידים להכליל טבלת ערכים לביטוי אלגברי ולייצג טבלת ערכים במערכת צירים. בשלב זה ילמדו התלמידים לעבור מביטוי אלגברי לייצוג גרפי באמצעות טבלת ערכים כשלב מתווך.
4. התלמידים ירכשו את המיומנויות האלה בקריאת גרף:
א. מציאת הערך של y המתאים לערך נתון של x
ב. מציאת ערך או ערכים של x המתאימים לערך נתון של y
ג. מציאת הערך הגבוה (נמוך) ביותר של y ומציאת הערך או הערכים של x שבעבורם מתקבל ערך זה של y
ד. מציאת טווח הערכים של y המתקבלים בעבור תחום נתון של x
5. תחום בגרף הוא חלק מציר x. בשלב זה נתמקד בתחומים שצורתם קטע, קרן, קבוצה סופית של נקודות או איחוד של אלו. המושג תחום יוזכר אחר כך במגוון נושאים כגון תחומי עלייה ותחומי ירידה של פונקציות.
6. במרבית הגרפים השימושיים שבהם ציר ה-x הוא משתנה רציף – משתנה זה מייצג זמן. יש לראות גם דוגמאות שבהן ציר ה-x מייצג גדלים אחרים.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}