מצגת זו מציגה את רציונל החשיבה המחשובית ללומדים צעירים ואת יתרונות לימוד התכנות באמצעות הסביבה החזותית ScratchJr. המצגת מציעה פעילויות מוכנות בלא מחשב המותאמות לתלמידי כיתה ב'.
חשיבה מחשובית – כיתה ב
התוכנית נועדה לפתח יכולות חשיבה להתמודדות עם פתרון בעיות ולעודד ביטוי עצמי ויצירתיות בקרב תלמידי כיתות ב'.
סביבת התכנות ScratchJr הופכת את התכנות ממושג מופשט למוחשי וכך פותחת דלת בפני תלמידי כיתות ב' לעולם של יצירה טכנולוגית. התלמידים כותבים תוכנית מחשב המבוססת על גרירת פקודות חזותיות. הם מפתחים משחקים, סיפורים אינטראקטיביים ואנימציות.
היצירה בסביבה זו מעודדת את ילדי כיתות ב' לחשוב ביצירתיות ולבטא את עצמם בד בבד עם לימוד עקרונות התכנות.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
יחידה 1 – מוכנות לתכנות
יחידה 2 – מכירים את הסביבה
יחידה 3 – מתכננים את הפרויקט
יחידה זו תתמקד במושג אלגוריתם. אלגוריתם הוא רצף של פעולות המשמש לפתרון בעיה או לביצוע משימה מסוימת. האלגוריתם כולל צעדים מדויקים, חד-משמעיים ומסודרים לפי סדר. בביצוע פרויקט תכנות מחברים רצף הוראות לפתרון המשימה ולאחר מכן מתרגמים את ההוראות לפקודות בסקראץ' ג'וניור. היחידה כוללת התנסויות במתן הוראות בשילוב תנועה במרחב.
יחידה 4 - חוזרים על פעולה
יחידה זו תתמקד בשני סוגי פקודות של חזרה על פעולה: פקודות סופיות (חזור X פעמים) ופקודות אין-סופיות (לעולמים). שימוש בפקודת לולאה: לולאה היא שיטה בתכנות לחזרה על רצף פעולות. עוד תוצג ביחידה הפקודה 'הגדר מהירות'. פקודה זו מאפשרת להגדיר את המהירות שבה התסריט יוצג.
יחידה 5 - כאשר לוחצים על דמות
יחידה זו תתמקד בפקודת האירועים "כאשר לוחצים על דמות". כאשר המשתמש לוחץ על הדמות באמצעות העכבר מתרחשת פעולה. המחשב קולט מידע מהמשתמש באמצעות חיישנים ומבצע פעולה לפי התסריט.
ביחידה תוצג גם הפקודה "עצור", פקודה שעוצרת את התסריטים של הדמות.
יחידה 6 – יוצרים סיפור
יחידה זו מתמקדת ביצירת סיפורים אינטראקטיביים. פונקציית "הוספת דפים" מאפשרת יצירה של פרויקטים עם כמה "דפים" ובאמצעותה אפשר ליצור סיפורים מונפשים ופעילויות. אחת הפעילויות היא בניית חידון שבו לאחר בחירת התשובה יוצג משוב, והתשובה הנכונה תוביל לשאלה הבאה.
יחידה 7 – נגיעה בדמות
ביחידה זו מוצגת פונקצייה של מגע בדמות. היא פועלת באמצעות קלט של חיישני המחשב: כאשר דמות נוגעת בדמות אחרת, היא מבצעת פעולה לפי התסריט.
יחידה 8 – תקשורת בין דמויות
יחידה זו מציגה את נושא המסרים. מסר הוא דרך תקשורת בין דמויות בפרויקט סקראץ'. כדי להעביר מידע מדמות אחת לדמות אחרת משתמשים במסרים. אחת הדמויות משדרת מסר לדמות אחרת (או לכמה דמויות) ויוצרת אירוע שגורר אחריו פעולות בדמות האחרת.