70 שנה לישראל - דגם הוראה: מולדת - בית, ארץ, מדינה
הדגם המוצע כאן לכתיבת מאמר טיעון מתבסס על מיומנויות הקריאה וההבנה של טקסטים מסוגים שונים שנרכשו בעיקרן במסגרת שיעורי הבנת הנקרא ובהזדמנויות אחרות, ועל מיומנויות הכתיבה שנרכשו בשיעורי הבעה.
כתיבת טיעון היא תהליך מורכב הכולל קריאת טקסטים, ניתוחם והערכתם; עמידה על הזיקה ביניהם; חיפוש ובחירה של טקסטים נוספים המתאימים לנושא הכתיבה; סיכום ומיזוג של טקסטים; ניסוח נושא הכתיבה; ולבסוף כתיבת מאמר טיעון עצמאי המבוסס על הטקסטים, ועל דעותיו וראייתו של הכותב.
בתהליך זה יש אפוא שילוב של לימוד נושא והסתמכות על מקורות מצד אחד, ושל מחשבה עצמאית ומקורית על נושא הכתיבה ויצירת טקסט טיעון מגובש ובעל קול אישי מצד אחר.
התהליך ושלביו
נקודת המוצא לכתיבה תהיה קריאה של מאמר או שני מאמרים בנושא, וניתוח המאמר או המאמרים בעזרת שאלות כלליות בהבנת הנקרא ושאלות הערכה וביקורת.
בדגם זה מוצעים שני מאמרים ראשיים ומתלוות אליהם שאלות מתאימות.
התלמיד יבחר מאמר או טקסט נוסף מן המאמרים והטקסטים המוצעים או טקסט שימצא בכוחות עצמו.
עליו לבדוק את נקודות הזיקה בין המאמר הראשי (או המאמרים הראשיים) ובין הטקסט הנוסף.
בשלב זה עליו לנסח נושא לכתיבה. הוא יוכל להיעזר ברשימת הנושאים המוצעת.
בכתיבתו יינתן ביטוי למאמרים והטקסטים שקרא.
הכתיבה עצמה תיעשה בשלבים ותוך כדי בקרה עצמית ומפגשי הערכה עם המורה באמצעות תיק עבודות (פרוטפוליו).