דלג אל

מבוא לכימיה בחטיבה העליונה

חזרה
תיאור ארוך

זכאות לתעודת בגרות מותנית בלימוד "מבוא למדעים" כמפורט בחוזר מנכ"ל.

המקצוע כימיה נמנה עם המקצועות שאפשר ללמוד במסגרת התוכנית "מבוא למדעים", בהיקף של 3 שעות שבועיות במשך שנה אחת. במבוא לכימיה מושם דגש על אוריינות מדעית.

החל משנה"ל תשפ"ג נושא שינוי אקלים ילמד כנושא חובה.

חזרה לראש הדף

מבוא לכימיה - שאלון 37183

מבוא לכימיה - שאלון 37183

תוכנית הלימודים "מבוא לכימיה" נועדה להנחיל לתלמידים אוריינות כימית שמשמעה הבנת מקומה של הכימיה בהכרה, אפיון, יצירה ודרכי שימוש בחומרים והשפעתה המרכזית על איכות החיים של האנושות.
בתוכנית פירוט תכנים הנדרשים כלימודי חובה ופירוט אפשרויות בחירה בין נושאים שונים.
נושאי החובה כוללים מושגי יסוד, מבנה וקישור חלק א' ואנרגטיקה ודינמיקה. נושאי הבחירה כוללים מבנה וקישור חלק ב', חומצות ובסיסים, כימיה של תרכובות פחמן: על טעם ועל ריח. על המורה לבחור אחד או שניים מתוך נושאי הבחירה. בהוראת מבוא לכימיה, יש ללמד את נושא שינוי אקלים בהיקף של 20 שעות. ניתן לשלב את הנושא בתוך נושאי החובה ו/או הבחירה (בהמשך יצורף קישור לחוברת פעילויות).

  • תוכנית הלימודים מבוא לכימיה: word | pdf
חזרה לראש הדף

לומדים כימיה

החל משנה"ל תשפ"ג נושא שינוי אקלים ילמד כנושא חובה במסגרת לימודי מבוא לכימיה בהיקף של 20 שעות. משרד החינוך חותר לפתח מודעות בקרב התלמידים לתופעת שינוי אקלים המתבטאות בעליה בתדירות ובעוצמה של אירועי מזג אוויר קיצוניים, להשלכות של תופעות אלו ולהבנה כי תופעות אלו הן תוצאה של הפעילות האנושית. פיתוח הבנה, מיומנויות אחריות וחוסן רגשי יאפשרו לתלמידים להתמודד עם המציאות החדשה והשלכותיה ולפעול באחריות ברמה האישית, המקומית, הלאומית והגלובלית ולהפחתת הפגיעה במערכות כדור הארץ.
לימוד נושא שינוי האקלים במסגרת מבוא לכימיה מאפשר ללמד את הכימיה בהקשר לחיי היום יום, תוך הבנה מעמיקה של הגורמים לשינוי האקלים והפתרונות לצמצום תהליכים אלו, שמתבססים רובם על מדע הכימיה כמו מעבר להפקת אנרגיה ממקורות שאינם דלקים פוסיליים כמו תאי דלק, דרכים לאגירת אנרגיה ולכידת פחמן. כמו כן, הכימיה מציעה פתרונות להתמודדות עם חלק מההשלכות של שינוי אקלים, כמו פגיעה בביטחון תזונתי ומשבר מים.

נושאי החובה כוללים:

  • מושגי יסוד
    מצבי צבירה. נושא זה כולל התייחסות לשלושת רמות הבנה: מאקרוסקופית, מיקרוסקופית ורמת הסמל.
    חומרים, שפת הכימאים, מבנה האטום כולל רדיואקטיביות, והטבלה המחזורית.
  • מבנה וקישור חלק א', המתייחס לחומרים מולקולריים.
  • אנרגטיקה ודינמיקה המתייחס לתגובות אקזותרמיות ואנדותרמיות, כולל קצב תגובה.
  • מיומנויות חקר

קיימות משימות אורייניות המשלבות מיומנויות חקר:

קיימים שלושה נושאי בחירה, מהם המורה נדרש לבחור שני נושאים

  • מבנה וקישור חלק ב' אשר כולל את שלושת סוגי החומרים: אטומרים, יונים ומתכתיים, תוך התייחסות לקשר שבין התכונות הפיזיקליות של החומרים כמו טמפרטורות היתוך וטמפרטורות רתיחה, מוליכות חשמלית ומסיסות במים למבנה של כל אחד מהסריגים.
  • כימיה של תרכובות פחמן – על טעם ועל ריח. במסגרת נושא זה נלמדים סוגי פחמימנים והנפט כמקור להפקתם באמצעות תהליך זיקוק, תרכובות פחמן שונות במיוחד כהלים, אלדהידים ואסטרים כחומרי טעם וריח ופולימרים.
    דגש מיוחד ניתן לדיון בנושא ההשפעות הביולוגיות של הכוהל אתנול על הגוף ועל הסכנה בנהיגה תחת השפעת אלכוהול. כמו כן, יש לדון עם התלמידים על השימוש באתנול כדלק.
    אלדהידים ואסטרים נלמדים בהקשר תפקודם כחומרי טעם וריח.
    בנושא פולימרים יש לתאר את מבנה המולקולה והצבר, להכיר פולימרים שימושיים בחיי היום יום וכן להנחיל לתלמידים את ההכרה בחשיבות המִחזור לחיי היומיום.
  • חומצות ובסיסים - במסגרת נושא זה ילמדו הגדרות חומצה בסיס, תפקיד המים כחומצה ובסיס אינדיקטורים, תגובות סתירה וסקלת pH. יידונו נושאים וסוגיות בנושא חומצות ובסיסים בחיי היום יום כמו חומציות בגוף, גשם חומצי והחמצת האוקיינוסים.

אולי תתעניינו גם ב...

שינויי אקלים וקיימות
שינויי אקלים וקיימות – כימיה למורי החטיבה העליונה
אוריינות מדעית כימית בחטיבה העליונה
אוריינות מדעית כימית למורי החטיבה העליונה
למידה בחירום – חרבות ברזל
למידה בחירום בכימיה – חרבות ברזל למורי החטיבה העליונה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.