התנועה בציוריו של אדגר דגה
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- אומנות פלסטית, פיסול וציור
- מסגרות חינוכיות:
- אמירים
- שלבי חינוך:
- יסודי
- סוגי התוכן:
- יחידת הוראה
- פותח ע"י:
- דליה כספי
- שפה:
- עברית
כיצד יוצרים תנועה ביצירה דו-ממדית? למידת יצירותיו של אדגר דגה
סקירה
אחד האתגרים שמעמידה בפני היוצר יצירה דו-ממדית, נייחת מטבעה, הוא יצירת אשליה של תנועה. הצייר אדגר דגה ניסה לתפוס בציוריו את הרגע החולף, רגע קטן, פשוט ואינטימי. לשם כך צייר רקדניות בפעילויות יום-יומיות מאחורי הקלעים ולא רק על הבמה. נקודת הראייה שלו בלתי שגרתית. נוסף על כך משתקפת ביצירותיו השפעה של הצילום, המצאה חדשנית בזמנו.
מבנה היחידה
היחידה כוללת התבוננות מעמיקה ביצירות של אדגר דגה ובדרך עבודתו הייחודית; בדיקת נושא התנועה בעבודותיו ובמיוחד בציורי הרקדניות; חיפוש של מאפייני התנועה ביצירותיו וחיפוש של שפת האומנות היוצרת את התנועה; בדיקת ההשפעות שעזרו לאומן ליצור תנועה ביצירתו; השוואת עבודתו ליצירות היוצרות תחושת סטטיות להסבר התמודדותו הייחודית עם אתגר התנועה. התלמידים לומדים גם על תנועה: צופים בתנועה, מנסים להסביר אותה ולצייר אותה. כסיכום ליחידה התלמידים יוצרים עבודה שהיא מחווה לדגה ובאה בעקבות התבוננות בעבודתו. המטרה איננה העתקת עבודותיו אלא שימוש בהן כהשראה מתוך מתן ביטוי אישי.
יצירות נוספות שנעשה בהן שימוש במהלך הלמידה
הרקדנית הכחולה – סֶבֵריני, עירום יורד במדרגות – מרסל דושאן, הדינמיזם של כלבלב ברצועה בלה היחידה נלמדה בכיתה ה' במסגרת קורס העמקה באומנות בתוכנית אמירים בבית הספר אפרים צמח בטירת הכרמל. היחידה נכתבה בעבור מאגר הידע מחוננט בהנחיית מדריכת אמירים אילה גיברט.